ساری،

بستنی، محبوب ترین دسر فصل گرما با خاصیت نشاط آور

با افزایش دمای هوا، بستنی اولین انتخاب افراد برای در امان ماندن از گرما است که در کنار خاصیت خنک کنندگی، از مواد مغذی ارزشمند بسیاری برای حفظ سلامت انسان نیز برخوردار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، با گرم شدن هوا، بازار خوراکی های سرد و خنک دوباره داغ شده، تنقلات و دسرهای خوشمزه ای که طرفداران زیادی دارد؛ یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین دسرهای لذت بخش و دل انگیز فصل گرما به ویژه تابستان که از کودک گرفته تا بزرگسال، همه علاقمند آن هستند، بستنی است که امروزه در طعم های گوناگون از جمله وانیلی، زعفرانی، کاکائویی، لواشکی، گردویی، شاه توت، طالبی، توسط فروشندگان بستنی در بازار عرضه می شود.

دسری وسوسه انگیز با خواص غذایی بسیار ارزشمند چون ویتامین، پروتئین و خاصیت نشاط آوری.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره فواید این دسر دلچسب تابستانی با بیان اینکه ارزش غذایی بستنی ها به ارزش غذایی مواد اولیه ای که در تهیه آن به کار می رود، بستگی دارد، گفت: چربی بستنی 2 تا 3 برابر شیر و پروتئین آن کمی بیشتر از شیر است.

شقایق ریحانی با تاکید بر اینکه کلسیم و فسفری که در شیر بستنی وجود دارد، برای سلامتی استخوان ها و دندان ها مفید است، افزود: بستنی همچنین مواد مغذی با ارزشی چون آهن، منیزیم، پروتئین، کربوهیدرات و ویتامینA ، B و C دارد.

وی با بیان اینکه در مصرف این دسر تابستانی، به دلیل وجود مقادیر زیاد مواد قندی و شیرین کننده، باید ملاحظاتی را مورد توجه قرار داد، گفت: بستنی به دلیل مقادیر زیاد کالری برای افراد دچار اضافه وزن و اشخاص دیابتی ضرر دارد، و این قشر به جای مصرف بستنی می توانند ماست کم چربی یخ زده که همه خواص بستنی را داشته ولی چربی بسیار کمتری دارد، استفاده کنند.

بستنی که امروزه محبوب ترین دسر فصل گرما در دنیا محسوب می شود، برای نخستین بار 3 هزار و 500 سال پیش توسط چینی ها تولید شد که مارکوپلو جهانگرد معروف ونیزی در قرن هجدهم میلادی آن را به ونیز برد و پس از آن این دسر پرطرفدار از ایتالیا به سراسر جهان گسترش یافت.

ساخت بستنی در ایران هم برای نخستین بار در دوره ناصرالدین شاه متداول شد که ابتدا به صورت سنتی و دستی با عنوان بستنی زعفرانی تهیه و با استقبال گسترده مردم مواجه شد و تا به امروز هم قنادان توانستند با تهیه و ارائه طعم های مختلف و متنوع، محبوبیت این دسر را در میان مردم همچنان حفظ کنند، به طوری که چند تن از جوانان که مشغول صرف بستنی در یکی از قنادی های شهرستان ساری بودند، با بیان اینکه خوردن بستنی در این هوای گرم بسیار می چسبد، متفق القول آن را دسری بسیار عالی برای در امان ماندن از گرمای تابستان و گذراندن اوقاتی خوش و مفرح در کنار اعضای خانواده و جمع دوستان عنوان کردند.

مصرف خوراکی شیرین و خوش مزه بستنی به دلیل داشتن طرفداران زیاد، نظارت بیش از پیش مسئولین بهداشت را بیش از پیش می طلبد، تا از سوء استفاده بستنی فروشانی که به دلیل استقبال گسترده مردم، سعی در ارائه محصول بد کیفیت و بدون در نظر گرفتن و رعایت اصول بهداشتی را دارند، جلوگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.