تشعشات ماورای بنفش دریاچه ارومیه مردم را به کشتن می‌دهد !

عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه افزایش تشعشات ماورای بنفش، ابتلای مردم منطقه به بیماریهایی از جمله سرطان پوست را دستاورد خشک‌شدن دریاچه ارومیه عنوان کرد.

تشعشات ماورای بنفش دریاچه ارومیه مردم را به کشتن می‌دهد !
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مسعود تجریشی عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه در نشست تحلیلی درباره وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: بارندگی امسال در منطقه آذربایجان شرقی و غربی 4 درصد نسبت به سال آبی گذشته کاهش یافته است؛ افزایش تراز دریاچه ارومیه به سبب بارندگی ها و اقدامات ستاد دریاچه ارومیه ایجاد شده است .

وی ادامه داد: دریاچه ارومیه در حال حاضر 3 میلیارد متر مکعب آب دارد؛ در گذشته آب جاری رودخانه‌ها پخش و تبخیر می‌شد ولی طی اقداماتی که اندیشیده شد آب داخل رودخانه‌ها به پهنه اصلی دریاچه می‌رسد.

عضو ستاد احیای  دریاچه ارومیه با اشاره به لایروبی رودخانه‌های اصلی که در سال گذشته انجام گرفت، گفت: اتصال رودخانه‌های زرینه‌رود و سیمینه‌رود یکی از اقدامات مهم ستاد احیای دریاچه ارومیه بود که باعث شد 1.4 میلیارد متر مکعب آب از این رودخانه‌ها وارد پیکره دریاچه ارومیه شود.

تجریشی به رهاسازی آب از سدها نیز اشاره کرد و افزود: درطول  5 سال هر ساله باید 8 درصد از مصرف آب کشاورزی کم شود و این میزان وارد دریاچه ارومیه شود.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 440 میلیون متر مکعب آب از سد بوکان و حسنلو به دریاچه ارومیه رسید؛ با آموزش های لازم به کشاورزان منطقه تلفات 36 درصدی آب امسال به 16 درصد رسید و 20 درصد تلفات آب به پیکره دریاچه انتقال یافت که این هم حائز اهمیت است.

این استاد دانشگاه شریف و عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه امسال نسبت به سال قبل یک متر تراز آب دریاچه افزایش یافته است، گفت: تراز دریاچه ارومیه از مهر سال 94حدود  54 سانت افزایش پیدا کرده است.

تجریشی میزان تبخیر در دریاچه ارومیه را  1.1 متر در سال دانست و گفت: با توجه به اینکه تابستان امسال افزایش دمای 1.5 تا 2 درجه‌ای دما را خواهیم داشت احتمال تبخیر آب دریاچه ارومیه در ماه‌های شهریور، مهر و آبان وجود دارد بنابراین در تابستان شمال و جنوب دریاچه خشک خواهد شد.

مدیر دفتر برنامه و تلفیق بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه بیشتر آب دریاچه در سمت غرب آن وجود دارد، گفت: تبریز بیشتر با تبعات خشک‌شدن دریاچه ارومیه مواجه است که مردم محلی نیز تا حدی متوجه این مساله شده‌اند.

تجریشی خاطر نشان کرد: کشاورزان متوجه شده‌اند که با خشک‌شدن دریاچه ارومیه طوفان‌های نمکی اتفاق می‌افتد و درختان آنها از بین می‌رود بنابراین سعی می‌کنند با کاهش مصرف آب، خسارت‌ها را کمتر کنند.

وی با اشاره به اینکه هنوز در غرب دریاچه ارومیه آب بیشتر از شرق آن است، گفت: در شهریور و مهرماه آب تمامی اراضی که در آن آب پخش شده است و در پایین‌دست دشت بوکان که 80 میلیون متر مکعب آب از بالادست رها شده، تبخیر خواهد شد که این تبخیر باعث شوری خاک می‌شود.

مدیر دفتر برنامه و تلفیق بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه  در ادامه اظهار داشت: در حوزه آبریز دریاچه ارومیه 100 هزار چاه وجود دارد که از این تعداد 50 هزار تای آنها غیرمجاز است و هیچ کنترلی بر آنها نیست؛ در این مورد قطعا رفتار پلیسی پاسخ  نمی‌دهد و باید فرهنگ‌سازی شود به طوری که در آذربایجان غربی تعدادی از مردم طی چند پروژه پذیرفته‌اند که تجمیع چاه‌ها صورت گیرد.

تجریشی همچنین تاکید کرد: هدف ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز این است که کشاورزان را توانمند کرده و آگاهی لازم را در زمینه مصرف بهینه آب به آنها بدهد چرا که بحران آب بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه 3 هزار و 300 پروژه احیای دریاچه ارومیه فعال هستند، گفت: در حال حاضر تیم ارزیابی پروژه‌ها شکل گرفته که قصد دارند پروژه‌های احیای دریاچه را اولویت‌بندی کنند تا بدانیم در چه زمانی و به چه مقدار منابع مالی برای اجرای هر پروژه نیاز است.

مدیر دفتر برنامه و تلفیق بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به همکاری‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با کشورهای دیگر گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه در این زمینه از کمک‌های علمی و تجربیات کشورهای مختلف استفاده می‌کند؛ همچنین نتایج تجربیات خود را در اختیار سایر کشورها قرار می‌دهد.

تجریشی همچنین درباره مشکال گردو غبار این منطقه نیز گفت: مشکل گرد و غبار و طوفان نمک در غرب و شرق دریاچه ارومیه باعث می شود حتی کشورهای اطراف را نیز تحت تاثیر قرار بگیرند بنابراین باید به طوفان‌های نمکی این منطقه به عنوان یک مساله محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی نگاه کرد؛ البته به دلیل بارش‌های خوب امسال طوفان نمک در منطقه کمتر خواهد بود.

وی همچنین درباره دیگر مشکلات ایجاد شده گفت: در یک بررسی و پروژه در 3 روستا در حدود 88 دانش‌آموز مورد آزمایش قرار گرفتند  که 30 نفر از آنها مشکل آسم دارند و 3 نفر از این تعداد در حدود  80 درصد ریه خود را از دست داده‌اند که  بنابراین خشک شدن دریاچه ارومیه مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی بسیاری برای مردم و حتی کشورهای همسایه به دنبال خواهد داشت.

این عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: از زمان خشک‌شدن دریاچه ارومیه تشعشعات ماورای بنفش، 2.5 برابر افزایش داشته است؛ این تشعشعات باعث بیماری‌های مختلف از جمله سرطان پوست می‌شود. همچنین در نتیجه خشک‌شدن دریاچه دماهای حداقلی و حداکثری در منطقه افزایش یافته است.

تجریشی یادآور شد: سال گذشته مراغه دمای 43 درجه سانتی‌گراد را تجربه کرد  درصورتی که دریاچه دما را در منطقه تعدیل می‌کرد ولی در حال حاضر با سرمازدگی یا افزایش ناگهانی دما در منطقه مواجه می‌شویم.

رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین درباره دیگر برنامه های مدنظر و در حال برنامه ریز گفت:  اینکه عده‌ای می‌گویند احیای دریاچه ارومیه سرابی بیش نیست از روی ناآگاهی مطرح می‌شود و راه‌حل آن ایجاد گفتمان و آگاهی‌سازی است؛ باید کاری کنیم که مردم آب را یک مسئله اجتماعی بدانند و به آن توجه کنند چرا که اگر نتوانیم راه حلی برای مشکلات آبی پیدا کنیم در چند سال آینده ذخایر آبی خود را از دست خواهیم داد.

تجریشی در خصوص انجام اقدامات برای جلوگیری از تبخیر شدن آب دریاچه ارومیه گفت: با توجه به زیاد بودن میزان شوری آب در دریاچه ارومیه و وسعت زیاد این دریاچه ماده‌ای وجود ندارد که بتواند مانع از تبخیر آب شود بنابراین به دنبال راه‌حل‌های دیگری هستیم و برنامه هایی را برای آن مورد توجه داریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار