گزارش/

"نه" به عکس یادگاری !/ زنبیل‌ها کجا رفتند؟

«با ما عکس یادگاری گرفتند؛ زنبیل را جای دیگری بردند» این اظهارات کنایه آمیز را مصطفی کواکبیان روز گذشته در لابی مجلس مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عکس های یادگاری سند حمایت نشد؛ آنهم در بزنگاه. کلیدواژه عکس یادگاری به کنایه این روزهای اصلاحطلبان تبدیل شده است ، اصلاحطلبان در حالی خواب کرسی ریاست مجلس دهم را  برای خود تعبیر می کردند که حرف آخر را از زبان مجلس شنیدند.

این درحالی است که روز گذشته علی لاریجانی با 173 رای رئیس موقت مجلس دهم شد و با اختلاف 70 رای از محدرضا عارف نامزد اصلی اصلاحطلبان پیشی گرفت.

با این حال مجلس دهم در حالی دستور رقابت برای ریاست موقت مجلس را در دومین جلسه خود کلید زد که دو نامزد مطرح این کرسی در آخرین روزهای مجلس نهم خبر از رقابتی جدی داده بودند رقابتی که به اذعان برخی در روز موعود بازنده ای نداشت.

 این در حالی است که بسیاری از روزنامه های نزدیک به اصلاحطلبان با تیتر هایی چون "اصلاحطلبان اصلاحطلب ماندند" ، " چرخش عارفانه" و " 103 نفر" به تحلیل در این رابطه پرداختند.

نه به عکس یادگاری ! / زنبیل‌ها کجا رفتند؟

وزن کشی
البته به اذعان برخی رقابت لاریجانی و عارف بر سر کرسی ریاست ، وزن سیاسی جناحین  و فراکسیون های مجلس دهم را مورد ارزیابی قرارداد.

در همین رابطه محمدعلی پورمختار می گوید: آنچه که مسلم است این است که وزن دو فراکسیون ولایت و امید در انتخابات هیأت رئیسه مشخص شد و معلوم شد که وزن هر یک از این دو فراکسیون چه مقدار است.

البته در این بین سایر نقطه نظرات هم بر این نکته تاکید دارد که بسیاری از فعالان اصلاحطلب از ابتدا قائل به دوقطبی عارف و لاریجانی نبودند و حالا هم با پیروزی لاریجانی معتقدند نبايد از آنچه رخ داده، نگران بود؛ زيرا از ابتدا بنا بر رقابت بود تا تکلیف و وزن نیروهای سیاسی در مجلس روشن شود و آنچه امروز به دست آمده مي‌تواند نقشه راه تعاملات بعدی در صحن مجلس باشد.

 با این حال بسیاری  هم در رابطه با انتخاب علی لاریجانی به عنوان ریاست موقت مجلس سعی دارند به نوعی رای وی را به نفع جناح خود مصادره کنند.

70 رای معتدل/ کف و سقف کجاست؟
درهمین‌باره قدرتعلی حشمتیان، رئیس جبهه «مستقلین و اعتدالگرایان» در گفت‌وگویی از رأی هم‌طیفی‌های خود به لاریجانی پرده برداشته و گفته است: در جلسه شنبه شب شورای‌عالی جبهه مستقلین که با حضور تعدادی از منتخبان مردم در مجلس دهم همراه بود، مقرر شد تا بنا بر مصلحت کشور، در سال نخست مجلس دهم، جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان به دلیل سوابق ریاستی آقای لاریجانی در مجالس گذشته از ایشان حمایت کنند.

حشمتیان با بیان اینکه ٧٠ رأی لاریجانی مربوط به جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان است، گفت: تفاوت رأی لاریجانی و عارف ٧٠ رأی بود که این تعداد مربوط به جبهه مستقلین است و البته این کف رأی جریان ماست و سقف رأی ما نیز ١٣٢ رأی به علی مطهری است.

اصلاحطلبان معترض !/  50 عکس یادگاری
ریاست موقت مجلس دهم در حالی یکشنبه هفته جاری در دومین روز مجلس دهم به علی لاریجانی رسید که برخی از اعضای جناح نامزد دوم ریاست مجلس تاکید داشتند که عدم پایبندی برخی به میثاق نامه امید، لاریجانی را به جای عارف رئیس مجلس کرد.

«با ما عکس یادگاری گرفتند؛ زنبیل را جای دیگری بردند» این اظهارات کنایه آمیز را مصطفی کواکبیان روز گذشته در لابی مجلس مطرح کرد.

وی در ارزیابی خود از ترکیب هیئت رئیسه موقت مجلس دهم، گفت: در حال حاضر این ترکیب خوب است اما می‌شد خیلی بهتر از اینها باشد.اگر اصولگرایان پیشنهادی که به آنها دادیم می‌پذیرفتند، بلاشک ترکیب قوی‌تر و مطلوب‌تری را شاهد بودیم.

کواکبیان ادامه می دهد؛ البته واقعیت (انتخابات هیئت رئیسه) چیز دیگری بود. بعضاً اشخاصی با ما «عکس یادگاری گرفتند و زنبیل خودشان را جای دیگر بردند». گرفتاری ما این است که این اشخاص از لیست امید میثاق‌نامه را امضا کردند اما به لاریجانی رأی دادند.

کواکبیان با بیان اینکه "واقعاً برای دوستان خودم متأسفم که مسیر را چنین پیش‌ بردند"، خاطرنشان کرد: اگر آن عده پای کار فراکسیون می‌ایستادند، قطعاً نتیجه به‌عکس می‌شد. مطمئنم 50 نفر از لیست امید به‌ آقای لاریجانی رأی دادند.

نه به عکس یادگاری ! / زنبیل‌ها کجا رفتند؟

عارف برای ریاست دائم مجلس کاندیدا نمی‌‌شود

این اظهارات در حالی مطرح می شود که یکی دیگر از اعضای فراکسیون امید کمی متفاوت تر نسبت به سایر اعاض فراکسیون متبوع خود درباره ریاست لاریجانی در مجلس دهم واکنش نشان  می دهد.

منتخب اصلاح‌طلب مردم تهران با بیان "با لاریجانی همکاری و تعامل می‌کنیم" گفت: بعید می‌دانم عارف برای ریاست دائم مجلس کاندیدا شود.

ابوالفضل سروش درباره فرایند انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس و ریاست علی لاریجانی بر مجلس دهم می گوید: فرایند دموکراسی همین است و صحن علنی مجلس مشخص می‌کند چه‌کسی رئیس مجلس باشد.

وی درباره همکاری فراکسیون امید با لاریجانی خاطرنشان کرد: فرایند ما تعامل و همکاری است و این مسئله باعث نمی‌شود کار  ملت به وقفه بیفتد. همه باید برای رفع مشکلات دست در دست هم دهیم.

سروش درباره احتمال نامزدی عارف برای ریاست دائم مجلس دهم هم گفت: بعید می‌دانم عارف برای ریاست دائم مجلس کاندیدا شود.

نه به عکس یادگاری ! / زنبیل‌ها کجا رفتند؟

با همه این تفاسیر باید گفت که اصلاحطلبان بعد از پایان فرآیند انتخاب هیئت رئیسه، خود را آماده استرانژی دیگری می کنند استراتژی که نه به عکس یادگاریست بلکه حمایت چراغ روشن نمایندگان را طلب می کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، انتخابات ، لاریجانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
دست در دست هم دهیم به مهر،،، میهن خویش را کنیم آباد
Australia
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
عارف در دل ماست
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۳:۳۷ ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
در دل که فایده نداره
آخرین اخبار