لرستان؛

نبود تکنولوژی‌های نوین مدیریت پسماند و مخاطره سلامت مردم

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: عبور خط لوله نفت جزء آلودگی‌های نفتی ثمره دیگری برای استان نداشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛مهرداد فتحی در حاشیه جلسه بررسی استفاده از فناوری‌های زیست محیطی نوین بیان کرد: بنابر بررسی که در استان انجام گرفته است آلودگی‌های نفتی ناشی از پوسیدگی و ترکیدگی 800 کیلومتر خط لوله نفت در لرستان خسارت‌های چند هزار میلیاردی به این استان زده است.
 
وی با بیان اینکه عبور خط لوله نفت جزء آلودگی‌های نفتی ثمره دیگری برای استان نداشته است، ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن خط لوله نفت در مجاورت رودخانه‌ها ترکیدگی لوله نه تنها سبب آلودگی آب و خاک در لرستان شده بلکه سلامت مردم پایین دست رودخانه‌های لرستان را نیز به خطر انداخته است.
 
فتحی در ادامه اظهار کرد: 20 درصد از جنگل‌های زاگرس که 10 درصد از جنگل‌های کشور را شامل می‌شود در لرستان قرار دارند، مهمترین چالش زاگرس از بین رفتن جنگل‌های این منطقه است.
 
وی تصریح کرد: امروز خشکیدگی، آتش سوزی، تغییر کاربری و عدم تعادل بین چرای دام و مرتع مهمترین آسیب‌هایی هستند که چنگل‌های زاگرس را تهدید می‌کنند.
 
این مسئول افزود: عدم وجود تصفیه‌خانه‌هاای شهری و یا وجود تصفیه‌خانه‌های ناقص از دیگر معضلات زیست محیطی استان هستند، مدیریت پسماندها به دلیل فقدان تکنولوژی‌های نوین سلامت مردم لرستان را به خطر انداخته است.
 
فتحی بیان کرد: سلامت مردم لرستان از ناحیه ریزگردها بیشترین آسیب را دیده است، برای کاهش زیان بار ریزگردها باید به صورت علمی عمل شود.
 
وی با بیان اینکه 25 درصد تنوع زیستی و 70 گونه گیاهی آندمیک در لرستان وجود دارد، گفت: پیشنهاد ما این است که با توجه به تنوع زیستی در لرستان بانک ژنی گیاهی و جانوری در این استان ایجاد شود.
 
فتحی بر ضرورت حفاظت از گونه‌های جانوری در معرض انقراض استان لرستان نظیر سمند و پلنگ لرستان تاکید کرد و ادامه داد پیشنهاد دیگر ما این است که لرستان به عنوان استان پایلوت حذف آلایندگی‌های نفتی با استفاده از زیست فناورهای جدید انتخاب شود.
 
وی گفت: لجن‌های تولید شده در سنگبری‌های استان به یک معضل زیست محیطی تبدیل شده است و ضرورت دارد نسبت به تولید دانش و تجاری‌سازی لجن‌های تولید شده در سنگبری‌ها اقدام شود.
 
انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.