ساری،

اجرای طرح محله سبز در روستای سمسکنده +تصویر

طرح محله سبز محله ای بدون دخانیات به همت انجمن خیریه مهرک سمسکنده علیا به مناسبت هفته مبارزه با دخانیات آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ٬ این موسسه خیریه برای گسترش فرهنگ مبارزه با دخانیات از صاحبان ۴ فروشگاه معتبر این روستا که برخی از آنها سنگ بنای فروشگاه خود را با فروش دخانیات ممنوع چیده اند و برخی دیگر در بین راه این کار فرهنگی را انجام دادند قدر دانی کرد.

این موسسه خیریه با تشویق دیگر فروشگاه های این روستا در تلاش است تا "فروش سیگار در فروشگاه های این محله ممنوع" را نهادینه و الگویی برای روستا های مجاور کند.

حفظ محیط زیست یکی از اهداف مهم این موسسه خیریه است.

جوانی که صاحب یکی از فروشگاه های این روستا هست٬ گفت: قبل از ساخت این فروشگاه به دلیل آشنایی با ضررهایی که سیگار به دستگاه های حیاتی بدن به ویژه قلب و ریه می رساند تصمیم گرفتم سنگ بنای فروشگاه را "سیگار موجود نیست" بگذارم .

هادی نظری افزود: مدت چهار سال است این فروشگاه را بنا کرده ام اما هنوز به عهدی که با خودم بسته ام ٬سیگار همچنان موجود نیست.

وی گفت: هرچند تعدادی از مشتری ها را از دست داده ام اما احساس پشیمانی نمی کنم و دیگر همکار ان را نیز به این کار تشویق می کنم .

نظری گفت : ۲ پسر دارم ودوست ندارم زمینه کشیدن سیگار را برای پسرهای خودم و دیگر نو جوانان و جوانان این روستا را با فروش سیگار فراهم کنم.

جوان ۳۳ ساله دیگری که صاحب فروشگاه بزرگ است ٬ گفت: مدت ۱۳ سال است که این فروشگاه را بنا کرده ام و در کنار اجناس دیگر سیگار هم می فروختم و فروش خوبی هم داشتم اما مدت ۵ سال است که سیگار را از لیست اجناس فروشگاه حذف کردم.

برای حذف سیگار ابتدا از مشتری های با تجربه و میانسال به بالا نظر سنجی کردم وقتی آنها موافقت کردند بدون در نظر گرفتن سود خوبی که از فروش سیگار کسب می کردم این کالای زیان آور و آلوده کنند محیط و بیماری زا را از لیست حذف کردم.

سید ابوذر ساداتی افزود: هرچند مشتریان سیگاری در کنار خرید سیگار اجناس دیگر را هم خریداری می کردند و سود فروشگاه بیشتر بود٬ اما در حال حاضر راضی هستم و از اینکه افراد سیگاری از من خرید نمی کنند ناراحت نیستم.

وی گفت: زمانی که سیگار هم می فروختم برای آن جایگاهی در قفسه در نظر نمی گرفتم و زیر میز جای سیگار ها بود.

مردی حدود ۵۰ ساله که صاحب فروشگاه دیگر است گفت: مدت ۴ سال و نیم است که این فروشگاه را ساختم و به دلیل قرار گرفتن در مکان پر رفت و آمد افراد فراوانی برای خرید سیگار مراجعه می کنند اما با جمله اصلا سیگار نداریم مواجه می شوند.

عزیزالله غلامیان افزود: سعی می کنم افرادی را که برای خریدن سیگار وارد مغازه می شوند تشویق به ترک سیگار کنم .

وی افزود: از همکاران دیگر نیز خواستیم سیگار را از لیست کالا های خود حذف کنند تا فردا با دیدن سیگار در دست فرزندانشان افسوس نخورند که چرا شرایط را برای آنها فراهم کردند.

مرد ۵۱ ساله ای که صاحب فروشگاه دیگری است و هنوز تصمیم قطعی نگرفته سیگار را از لیست کالا های فروشگاه خود بطور کلی حذف کند ٬ گفت: مدت ۱۳ سال ٬ سیگار را ترک کرده است در حالی که از سن ۱۸ سالگی به اصرار دوستان که سیگار٬ بکش یک بار دو بار که عادت نمی کنی سیگار کشیدن را آغاز کرده بود٬ تا روزی که مجبور بود روزی یک تا یک و نیم بسته مصرف کند.

عیسی قاسمی افزود: سیگار نه خستگی را رفع می کند نه آرامش بخش اعصاب ٬ این جمله ها تنها نوعی تلقین است.

وی گفت: پس از ۲۰ سال٬ قبل از اینکه در فرودگاه دشت ناز ساری سوار هوا پیما و به سفر حج مشرف شوم از خدا وند خواستم که کمکم کند تا این عادت بد را ترک کنم و همان جا پاکت سیگار را زیر پایم قرار دادم.

قاسمی افزود: با ترک سیگار احساس نیرو و نشاط بیشتری دارم ٬ راحت تر نفس می کشم و بیشتر از قبل از زندگیم راضی هستم و در کنار خانواده لذت می برم .

مهدی مؤ منی جوان دیگری است که یک فروشگاه مواد غذایی دارد و به دلیل همکاری با انجمن خیریه مهرک ٬ تصمیم گرفت سیگار را از لیست کالاهای خود حذف کند از او قدر دانی شد .

اجرای طرح محله سبز در روستای سمسکنده +تصویر

اجرای طرح محله سبز در روستای سمسکنده +تصویر

اجرای طرح محله سبز در روستای سمسکنده +تصویر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدي بركاده
۲۱:۴۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
بسيار عالي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۱ ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
سلام
بسیار کار پسندیده ای هست.