انتقال تکنولوژی‌های نوین نروژ توسط دانشگاه صنعتی شریف

رییس پژوهشکده بالادستی نفت دانشگاه صنعتی شریف گفت: ما به دنبال انتقال تکنولوژی‌های نوین از نروژ به ایران هستیم تا بتوانیم از مخزن کوپال ازدیاد برداشت داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوانشهاب‌الدین آیت‌الهی رییس پژوهشکده بالادستی نفت دانشگاه صنعتی شریف در نشست اعضای کنسرسیوم نفتی اروپایی/ کانادایی که جهت انجام مذاکرات در زمینه همکاری با دانشگاه صنعتی شریف در مجتمع خدمات فناوری شریف برگزار شد، گفت: از سوی وزارت نفت طرح‌های کلانی به دانشگاه‌ها واگذار شده است. یکی از ملزومات این طرح‌ها استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا است. کشور نروژ از یک طرف در زمینه نفتی بسیار پیشرفته و از طرف دیگر ارتباط خوبی با ایران دارد.

وی ادامه داد: ما از کنسرسیوم نروژی و ایتالیایی دعوت کرده‌ایم که توافقنامه از برای بهبود تولی از مخزن کوپال که یکی از مخازن بزرگ نفتی ما در جنوب است با یکدیگر امضا کنیم.

رییس پژوهشکده بالادستی نفت دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: این مخزن در شرایط فعلی مشکلاتی دارد که دانشگاه شریف به تنهایی قادر به رفع کامل آنها نیست با تصمیم بر آن گرفتیم تا از شرکت‌های خارجی نظیر نروژی در این زمینه استفاده کنیم همچنین این شرکت‌های نروژی حاضر شرکت‌های معتبری هستند که برای اعتبار آنها سفیر نروژ نیز به همراه آنها آمده است تا در جلسه توافقنامه حضور داشته باشند.

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم یک درصد برداشت از مخزن کوپال را افزایش دهیم با قیمت نفت بشکه‌ای 50 دلار تقریبا 5 میلیارد دلار می‌توانیم درآمدزایی کنیم.

آیت‌الهی در خصوص مشکل عمده مشکل کوپال اظهار داشت: مخزن کوپال مخزن خاصی است که مشکل عمده آن آسفالتینگ است البته در شکل حفاری هم مشکلاتی وجود دارد که باعث از دست دادن چاه‌های نفتی می‌شود. ما می‌توانیم از تکنولوژی‌های نوینی که نروژی‌ها ابداع و در کشور خودشان استفاده می‌کنند بهره‌ ببریم که این تکنولوژی‌ها از طریق دانشگاه شریف می‌تواند در دسترس قرار گیرد.

وی در خصوص هزینه‌های این توافقنامه عنوان کرد: هزینه این پروژه‌ها توسط وزارت نفت حمایت می‌شود یعنی هم بودجه ریالی و هم بودجه ارزی برای آن در نظر گرفته شده و امیدواریم بودجه ارزی جوابگوی این پروژه باشد که مقدار اولیه بودجه آن تصویب شده است.

آیت‌الهی افزود: این پروژه در سه مرحله کوتاه ‌مدت، میان مدت و بلندمدت طراحی شده که مرحله کوتاه مدت آن که شش ماهه است .

وی ادامه داد: دانشگاه شریف در زمینه طرح‌های نفتی همیشه پیشرو بوده است و از گروه‌های مختلف در کشور دعوت به عمل آمده است و یک کنسرسیوم از دانشگاه‌های شیراز، شریف، آزاد، صنعت نفت وپژوهشگاه‌های صنعت نفت و ازدیاد نفت تشکیل داده است که شریف می‌تواند نقطه اتکای این دانشگاه‌ها باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار