سرایش امامیه ها با ورود امام خمینی (ره) آغاز شد

سرایش اشعار امامیه با ورود امام خمینی (ره) به ایران شروع شد.

رضا اسماعیلی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به زمان ورود اشعار امامیه به ادبیات گفت: از زمان ورود امام خمینی (ره) به ایران اشعار امامیه شروع شد، یعنی شاعران از زمانی که این شخصیت به ایران وارد شد به شعری با عنوان امامیه پرداختند که در تکریم شخصیت امام خمینی (ره) و استبدادستیزی وی بود. پس از انقلاب اسلامی نیز به این مسئله در شعر پرداخته شد.
 
وی افزود: شاعران پیش از انقلاب نیز به نوعی ارادت خود را به امام خمینی (ره) ابراز کردند و با سرودن اشعاری به بعد استبداد ستیزی و پایداری وی توجه کردند. در آن زمان از محمدرضا حکیمی نیز درباره اعتراض به  کشتار سال 42 و تکریم امام خمینی (ره) مشاهده می کنیم. در شعر وی  پیرامون این موضوع در واقع یک نوع مواخذه و اعتراض را در لهجه شعری می بینیم. این شاعر یک لهجه معترض دارد و سعی کرده است با این لهجه مردم را بیدار کند و به آنها آگاهی بدهد.  
 
این شاعر با اشاره به آنکه بیشتر اشعار بر ظلم ستیزی و حق خواهی اماح خمینی(ره) تاکید داشت، بیان کرد: استاد حمید سبزواری شعری پیرامون 15 خرداد سروده است. این شعر در قالب نیمایی سروده شد و وی در این شعر خود آن وحشت و ارعابی را که شاه ایجاد کرده بود به خوبی به تصویر می کشد و بیان می کند. سیستم شاهنشاهی که به هر زودی منقرض می شد برای بقای خود دست به هر جنایتی می زد. سبزواری در شعر خود برای 15 خرداد به این مسئله اشاره می کند.
 
اسماعیلی ادامه داد: پس از انقلاب نیز شاعران نسل اول و پس از آن به تبیین ابعاد سیاسی و عرفانی حضرت امام خمینی پرداختند اگر بخواهیم این اشعار را گردآوری و چاپ کنیم چندین جلد خواهد شد. شاعران پس از انقلاب نیز اشعاری در رثای وی سرودند. سپیده کاشانی یکی از شاعران نسل انقلاب بود که سالها پیش به رحمت خدا رفت وی سال ها پیش درباره قیام امام خمینی اشعاری سرود. حتی مهرداد اوستا نیز کتابی با عنوان امام حماسه ای دیگر را به رشته تحریر درآورد. 

وی با اشاره به اشعار شاعران پس از رحلت امام خمینی (ره) تصریح کرد: از جمله شاعرانی که در سوگ امام خمینی شعر سرود محمد علی بهمنی بود. ابعاد ساده زیستی، مردم داری، حق خواهی و روحیه استکبار ستیزی امام خمینی در شعر های شاعران ذکر شده است. امروز هم سرودن درباره امام خمینی (ره) ادامه دارد و شاعران با فرارسیدن 15 خرداد و دهه فجر اشعار جدیدتری درباره این شخصیت می گویند و تقدیم روح امام خمینی (ره) می کنند. 

این شاعر افزود: خود حضرت امام خمینی (ره) نیز اشعاری با جنبه عرفانی دارد. یکی از آنها شعر وی درباره پانزده خرداد است. وی در این غزل درباره پانزده خرداد و اینکه منشا این قیام چه بود سخن می گوید. همه شاعران سعی کردند با سرایش امامیه ها شخصیت امام خمینی (ره) را به تصویر بکشند و در این زمینه اشعار منتشر نشده فراوانی وجود دارد که امیدوارم گردآوری و منتشر شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار