نیویورک تایمز: چرا کشورهای جهان با پیشرفت‌های فناوری آمریکا سرِ جنگ دارند؟

یک روزنامه آمریکایی شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا را به علف‌های هرزی تشبیه کرد که فرهنگ‌ دیگر کشورها را هدف قرار داده‌اند.

نیویورک تایمز: چرا جهان با پیشرفت‌های فناوری آمریکا سرِ جنگ دارد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: تصور کنید شما یک قانونگذار فرانسوی هستید که برای دهه‌های متمادی از فرهنگ ملت خود -همانند یک باغبان دلسوز که با آفات گیاهی و علف‌های هرز مبارزه می‌کند- محافظت می‌کنید. اما به یکباره دسته بزرگی از شرکت‌های فناوری آمریکایی به کشور شما هجوم می‌آورند و مکانیسم دفاع فرهنگی شما را مختل می‌کنند. تصور کنید اکنون، هر کالایی که شهروندان فرانسوی خریداری می‌کنند، هر مطلبی که می‌خوانند، هر برنامه رادیویی که گوش می‌دهند و هر فیلمی که تماشا می‌کنند به نوعی با این غول‌های فناوری در ارتباط است. 

فیس‌بوک پا به پای رسانه‌های خبری در اطلاع‌رسانی به مردم جهان مشارکت دارد؛ «آمازون» در بازار فروش کتاب یکه‌تازی می‌کند؛ «یوتیوب» و «نتفلیکس» صنعت سینما و تلویزیون کشورها را هدف قرار داده‌اند؛ گوشی‌های هوشمند –مهم‌ترین وسیله سرگرمی عصر حاضر- هم در تسخیر شرکت‌های «اَپِل» و «گوگل» هستند.   

با این تفاسیر، می‌توان نگرانی اروپا را درخصوص غول‌های فناوری آمریکا و تلاش‌های مقامات این قاره سبز را برای مقابله با آن‌ها درک کرد. کمیسیون اروپا در پی تصویب قوانینی است که فعالیت‌ چنین شرکت‌هایی را در این قاره محدود کند.   

قدرت صنعت فناوری آمریکا علاوه بر اروپا باعث افزایش نگرانی‌ها در دیگر نقاط جهان از قبیل برزیل، چین و هند شده است. در این گزارش پیش‌بینی شده است در سال‌های آتی، شاهد افزایش تنش‌ها و اوج گیری نبرد در میان دو گروه باشیم؛ در یک سو، غول‌های بزرگ فناوری که تلاش خواهند کرد حیطه قدرت خود را گسترش دهند و در سوی دیگر، دولت‌هایی که در برابر تهاجم این شرکت‌ها مقاومت می‌کنند.  

در زمانی نه چندان دور گمان می‌رفت فناوری دیجیتال نویددهنده نظم جهانی نوین خواهد بود و اینترنت با از میان بردن فاصله‌ها و افزایش ارتباط میان فرهنگ‌های مختلف، در بوجود آمدن جهان یکپارچه نقشی مهم ایفا خواهد کرد؛ اما این رویا در واقعیت جامه عمل نپوشید.  



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار