مشکلات مهاجرین افغانستان از سیمای جمهوری اسلامی ایران؛

"وطن‌دار"، نمای مهاجران افغانستان + تصاویر

ویژه برنامه «وطن‌دار» در 26 قسمت و با موضوع معرفی مشکلات جامعه نخبگان و مهاجرین افغانستانی در ایران، در شبکه افق سیمای جمهوری اسلامی ایران به‎روی آنتن رود.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، قرار است به زودی ویژه برنامه «وطن‌دار» در 26 قسمت و با موضوع مشکلات مهاجرین و معرفی جامعه نخبگان مهاجرین افغانستانی در ایران، در شبکه افق به‎روی آنتن رود.
 
در همین راستا ️«وحید کاظمی» کارگردان برنامه تلویزیونی وطن‌دار در گفت‎و‎گویی پیرامون علت حضور خود در این برنامه، افزود :سال‎هاست که در شهرهای مختلف کشورمان میزبان مهاجرین عزیز افغانستانی هستیم، اما آنچه در رسانه‌ها پیرامون آنها می‌شنیدم با واقعیت حضورشان مطابقت نداشت، لذا وقتی با پیشنهاد تهیه‌کننده برنامه مذکور روبرو شدم و محتوای آن‎را مطالعه کردم به حضور در این برنامه علاقه‎مند شدم.
 
وی در ادامه ضمن اشاره به سفر تیم تولید برنامه وطن‎دار به شهرهای مهاجرپذیر ایران از قبیل؛ مشهد، قم، اصفهان و توابع تهران، افزود: در این سفرها گفت‎و‎گوهایی با تعداد زیادی از مهاجرین افغانستانی شکل گرفت و برنامه‌های محتوایی و گوناگونی از حضور این مهاجران در ایران، تولید شد.
 
️کاظمی با بیان تاثیر برنامه وطن‎دار در توجه به حضور نخبگان افغانستانی در ایران، اظهار داشت: امیدوارم مردم عزیز ایران نیز با تماشای این برنامه، به برداشتی واقعی پیرامون این مسئله دست یابند.
 
️کارگردان برنامه تلویزیونی وطن‌دار با ادامه‌دار خواندن روند تولید این برنامه، گفت : دلیل این اقدام، تلاش در راستای تازگی و به‎روز کردن مسائل حوزه مهاجران در برنامه است.
 
در ادامه «محسن اسلام‌زاده» تهیه کننده این برنامه نیز که برای تولید میان‌برنامه‌های وطن‌دار به افغانستان سفر کرده است، بیان داشت: مدیران شبکه افق به این جمع‌بندی رسیده بودند که باید در حوزه مهاجرین افغانستانی برنامه‌ای با محتوای متفاوت تولید شود و لذا این موضوع به بنده پیشنهاد شد و در نهایت پس از مشورت با دوستان اجرای کار آغاز شد.
 
️اسلام‌زاده که تولید مستندهایی چون "تنها میان طالبان" ، "سفر به دیار پشتون‎ها" و نیز مستند مربوط به شهدای دیپلمات را در کارنامه دارد، با اشاره به علاقه‎مندی خود به تولید برنامه در حوزه افغانستان، ادامه داد: اما در این میان یک خلاء احساس می‌کردم و آن هم موضوع مهاجرین بود که خداراشکر اکنون با وطن‌دار، این موضوع محقق می‌شود.
 
️وی در رابطه با سفر خود به افغانستان گفت: تلاش تیم تولید و سردبیری این بود که بحث هویت‌بخشی به مهاجرین در دستور کار برنامه قرار گیرد و لذا سفر به افغانستان، موجب تولید و نمایش تصویری واقعی از این کشور شد؛ زیرا معتقد بودیم این روزها هر کس به سلیقه خود تصویری از افغانستان نشان می‌دهد و مهاجرین در دنیای تصاویر از کشورشان، گم شده‌اند.
 
️اسلام‌زاده ضمن اشاره به گفت‎و‎گو با مقامات افغانستان و ضرورت آگاهی از نظرات آنان پیرامون مهاجرین، تصریح کرد: به لطف خدا در این سفر مسئولان حوزه مهاجرین در دولت افغانستان میزبان ما بودند و موضوعات مفیدی در این رابطه مطرح شد که محتوای آن در برنامه دیده خواهد شد.
 
️«سید حسام رضوی» سردبیر این برنامه نیز در مورد برنامه "وطن‌دار" با بیان حساسیت و اهمیت بالای این برنامه، اظهار داشت: به همین دلیل برای چینش محتوا با بسیاری از بزرگان جامعه مهاجر و دوستان ایرانی مشورت‎هایی صورت گرفت؛ جای اغراق نیست اگر بگوییم تنظیم محتوای برنامه برای آغاز تصویربرداری میدانی چندین ماه به طول انجامید.
 
️وی در ادامه اظهار داشت: بی‌شک هیچ کاری بدون نقص نیست اما تیم تحقیق و سردبیری تمام تلاش خود را به کار بسته تا با کم‌ترین نقص کار وارد مرحله تولید شود.
 
️رضوی با اشاره به حضور تعدادی از مهاجران افغانستانی در مراحل تحقیق و تولید برنامه، گفت:  بر این باور هستیم که وطن‌دار متعلق به جامعه مهاجرین است و آنها خود باید در این برنامه حضور داشته باشند.
 
️وی در پایان با ابراز خرسندی از میزبانی ده‎ها نفر از جامعه مهاجران افغانستانی در برنامه‎های رسانه ملی، تصریح کرد: ادامه روند منظم و سریالی این‎گونه برنامه‎ها، اتفاقی بی‎نظیر در عرصه برنامه‎های مهاجرین به‎شمار می‎رود.








انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار