عربستان اقدامات ضدایرانی خود را گسترش می‌دهد/ریاض بدنبال خرید «متحد» در آمریکای لاتین

رویترز در گزارشی نوشت اقدامات ضدایرانی عربستان در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین رو به افزایش است.

عربستان اقدامات ضدایرانی خود را گسترش می‌دهد/ریاض بدنبال خرید «متحد» در آمریکای لاتینبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: عربستان سعودی در حال گسترش اقدامات ضدایرانی خود به خارج از جهان عرب است. ریاض این‌بار تصمیم گرفته است بدون تکیه بر متحدان غربی، از گسترش نفوذ ایران در منطقه آمریکای لاتین، آفریقا و دیگر نقاط آسیا جلوگیری کند. 

در ادامه این گزارش آمده است: عربستان اوایل سال گذشته، از زمان به سلطنت رسیدن «ملک سلمان» و پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، اقدامات [خصمانه] خود را برای جلوگیری از نفوذ رقیب شیعه خود در این مناطق تشدید کرده است. استفاده از سازمان‌های اسلامی و وادار کردن کشورهای مسلمان برای قطع رابطه با ایران و دعوت نکردن از این کشور برای پیوستن به ائتلاف [به‌اصطلاح]  ضدتروریستی نمونه‌های بارزی از این اقدامات است.         

در این گزارش همچنین به بخشی از یاوه‌گویی‌ها و ادعاهای بی‌اساس «عادل جبیر،» وزیر امور خارجه عربستان، مبنی بر حمایت ایران از تروریست، اشاره شده است. نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: تهران  این اتهامات را رد می‌کند. 

ریاض که از حمایت ایران از حزب‌الله لبنان بیم دارد، پس از آن‌که بیروت حاضر نشد ایران را به‌دلیل حمله گروهی از معترضان به سفارت عربستان در این کشور محکوم کند، کمک‌های نظامی خود را به بیروت قطع کرد. 

در ادامه گزارش با اشاره به تجاوز نظامی رژیم سعودی به خاک یمن آمده است: عربستان برای مقابله با نفوذ ایران در جهان عرب، در بخش‌های دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی سرمایه‌گذاری بلندمدتی انجام داده است. اکنون، این کشور قصد دارد از طریق ائتلاف [به‌اصطلاح] ضدتروریست [سعودی] کشورهایی مانند پاکستان و مالزی را به دنباله‌روی از سیاست‌های خصمانه در قبال تهران وادار کند. 
در این گزارش، همچنین به نقل از یک استاد دانشگاه آمده است: دامنه اختلافات ایران و عربستان از مرزهای خاورمیانه فراتر می‌رود که در نوع خود بی‌سابقه است. حصول توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی و لغو تحریم‌های این کشور یکی از دلایل اقدامات خصمانه ریاض در قبال تهران است. 

صدور مجوز آمریکا به بانک‌های غربی برای انجام معاملات با تهران نیز عربستان را به این باور رسانده است که اصلی‌ترین متحد غربیش قصد دارد دامنه حضور خود را در منطقه خاورمیانه کاهش دهد. 

نگارنده گزارش سپس تشکیل ائتلاف به‌اصطلاح ضدتروریستی سعودی را با راهبرد تازه عربستان بی‌ارتباط نمی‌داند. مقامات ارشد 34 کشور عضو این ائتلاف اواخر مارس گذشته و پس از برگزاری یک رزمایش مشترک، با یکدیگر دیدار کردند. پس از آن بود که روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» -که بوسیله خاندان سعودی اداره می‌شود- کاریکاتوری منتشر کرد که در آن یک بمب‌افکن بر روی ایران برگه‌های «ورود ممنوع» می‌ریزد.    

در پایان گزارش نیز با اشاره به قطع روابط چند کشور عربی و آفریقایی بدلیل تطمیع شدن با دلارهای نفتی رژیم آل‌سعود، آمده است: در مناسبات بین‌المللی می‌توان «دوست» کرایه، اما نمی‌توان آن‌ها را خریداری کرد. عربستان نباید به دوام این دوستی‌ها چندان امیدوار باشد، زیرا مبنای آن‌ها، پول است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
حالا که حرف اول واخرراپول میزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
دنیا خوب خری رو پیدا کرده برای چاپیدن (((( ای جهانیان این عربستان را بچاپیدش )))))))) کم مونده ناموسش رو هم بده برای اینکه متحد علیه ایران جمع کنه بدبخت .
آخرین اخبار