زنجان؛

طنین نظافت و پاگیزگی در گرمابه های قدیمی

گرمابه‌های قدیمی "زنجان" از لحاظ معماری سبک و سیاق دوره قاجاریه را به نمایش می‌گذارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛از آثار تاریخی که از نظر معماری دارای ارزش و اعتبار می‌باشد، حمام‌های قدیمی است شهر زنجان گنیز در طول سالیان متمادی دارای حمام های تاریخی بسیاری بوده که درچند دهه اخیر بخش قابل توجهی از این میراث تاریخی به بهانه های مختلف تخریب شده یا تغییر کاربری دادند  و اکنون تعداد محدودی ازآن ها به جا مانده است .

گرمابه های قدیمی استان

گرمابه حسینیه اعظم:یکی از بناهای آجری وقدیمی شهر زنجان است که به سبک معماری دوره قاجار ساخته شده است.

این بنا در محلّه سیّدلَر، در جنوب شهر زنجان واقع شده و به اساس کتیبه‌ای که به خط نستعلیق بر سر ورودی آن نصب شده در سال1292 هجری قمری برای نخستین بار بر روی آن مرمت صورت گرفته است.

گرمابه حاج داداش که هم اکنون به عنوان چایخانه سنتی از آن استفاده می شود و در بازار پایین شهر زنجان جای گرفته و در دوره قاچار ساخنه شده است.

فضای اصلی این گرمابه شامل: هشتی، بینه، میان در، گرم خانه و خلوتی است.

زیباترین قسمت این گرمابه فضای بینه آن است که در آن طاق اصلی بر روی چهارستون سنگی با سر ستون های مکعبی و بدنه مار پیچی قرار گرفته است.

گرمابه میربها: گرمابه میربها نیز از بناهای دوره قاجاریه است که در راستای بازار پایین،در بخش قدیمی شهر قرار دارد و از سبک معماری دوره قاجار بهره مند شده است.

گرمابه قیصریه:از بناهای دوره قاجار است در داخل شهر زنجان در بازار قیصریه قرار گرفته است و جلوه زیبایی به بازار بخشیده است.

حمام سالار:در محوطه ارگ سلطنتی قرار گرفته در دوره قاجار و توسط سیف علی خان کلانتر ساخته شده و دوره پهلوی به نام حمام سالار مشهور شده است.

گرمابه حاج ابراهیم

گرمابه مزبور موسوم به حاج ابراهیم ، متعلق به نسل پنجم مالک فعلی ( آقای ابراهیم سرمدیان ) می باشد . این بنا از جمله ابنیه عام المنفعه و اوقافی بوده که بصورت استیجاری در تحت اختیار خانواده سرمدیان می باشد .

این بنا در راسته بازار بالا ، کوچه سقّالر ، ضلع جنوبی بازار قرار گرفته است .

ورودی اصلی این بنا رو به شمال (بطرف بازار) بوده که در سمت چپ ودر کنار آن درب بزرگی چوبی،جهت استفاده و دسترسی به پشت بام و یا موتور خانه فعلی قرار گرفته، نمای ورودی بنا در حال حاضر ساده و بدون تزئینات خاصی با روکشی از سیمان سفید می باشد .

 

انتهای پیام/ن

برچسب ها: طنین ، گرمابه ، نظافت ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.