جابری‌انصاری:

وزارت خارجه در مسئله برجام تابع تصمیم هیئت نظارت است/ گفت‌وگویی میان تهران و ریاض در جریان نیست

نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه با اصحاب رسانه برگزار شد.

نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه با اصحاب رسانه برگزار شدبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری این هفته (17 خرداد) "صادق حسین جابری انصاری" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اصحاب رسانه برگزار شد.

جابری انصاری در پاسخ به این سوال که اگر طرف مقابل برجام را نقض کند واکنش جمهوری اسلامی چیست عنوان داشت: براساس طراحی‌ها موضوع برجام و نقض آن در هیئت عالی نظارت بر برجام بررسی خواهد شد و این کمیته منعکس کننده تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری درباره برجام برعهده نهادهای عالی کشور است عنوان داشت: یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ما موضوع ارتباط  و تعامل با جهان و تلاش برای متعهد ساختن طرف مقابل و انجام قول‌هایش است.

جابری انصاری تصریح کرد: وزارت امور خارجه به‌عنوان مجری حاکمیتی تابع تصمیمات نهادهای عالی کشور در این خصوص خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اجزای مختلف تحریم از جمله ارتباطات بانکی از اولویت‌های سیاست خارجی ما است و مجموعه‌ای از تحرکات و ارتباطات در جریان است تا تعهدات طرف مقابل به طور کامل به اجرا درآید.

*حمایت همه جانبه عربستان از تروریست‌ها

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره نقش عربستان سعودی در حمایت از تروریست‌های تکفیری عنوان داشت: عربستان استفاده از تروریسم را برای تحقق سیاست‌هایش به عنوان یک ابزار بکار می‌برد و از تروریست‌ها حمایت لجستیکی و مادی می‌کند.

وی تصریح کرد: اگرچه در ظاهر این اقدامات در کوتاه مدت می‌تواند به نفع عربستان باشد اما گسترش جریان‌های تروریستی در دراز مدت به ضرر سعودی‌ها خواهد بود.

*بیانیه وزارت خارجه آمریکا دستور العمل ایدئولوژیک پاکنویس شده است

جابری انصاری پیرامون موضع ایران در قبال بیانیه اخیر وزارت خارجه آمریکا افزود: گزارش اخیر ایالات متحده بی اعتبار بوده و یک دستور العمل ایدئولوژیک پاکنویس شده است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی خود قربانی تروریسم بوده و 17 هزار شهید ترور این موضوع را تصدیق می کند، گفت: ایران پیشتاز مبارزه با تروریسم است و با جریان های تروریستی که امنیت منطقه و جهان را به خطر می اندازد، مقابله می کند.

جابری انصاری در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات غیر رسمی عربستان سعودی اظهار داشت: اینکه در اجلاس بین المللی یا نشست های فکری گفت و گوهایی بین برخی اتباع یا محافل فکری جمهوری اسلامی ایران با عربستان انجام شود، ممکن است در هر اجلاسیه ای اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: ما با عرستان قطع روابط نکرده ایم بلکه این عربستان بود که با ایران قطع رابطه کرد و ارتباط اتباع دو کشور ممنوع نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اما این که گفت وگوهای رسمی بین دو کشور وجود داشته باشد چنین امری در جریان نیست.

*سازمان همکاری اسلامی به اداره وزارت خارجه سعودی ها تبدیل شده است

جابری انصاری همچنین در پاسخ به سوال دیگری درمورد مراجعه ایران به سازمان همکاری اسلامی برای پیگیری حضور زائران ایرانی در مراسم حج اظهار داشت: عربستان سعودی با سیاست اخیر خود در عمل «سد عن سبیل» کرد و برخلاف تعهدات دولت میزبان حج برای فراهم کردن امنیت حجاج و مسائل دیگر راه را برای برگزاری فرضیه واجب اسلامی حجاج ایرانی بسته است.

وی افزود: اینکه چه اقداماتی اتخاذ خواهد شد منوط به فایده بخش بودن آن اقدامات است، متاسفانه سازمان همکاری اسلامی به نحوی به اداره وزارت خارجه سعودی ها تبدیل شده است و طرح اعتراض در دبیرخانه این سازمان معلوم نیست که نتیجه ای داشته باشد.
سخنگوی وزارت امور خارحه ادامه داد: این مسئله که از موارد اختلافات اساسی است در اولویت های پیگیری های دستگاه دیپلماسی قرار دارد.

* 4 دیپلمات ایرانی در اختیار رژیم صهیونیستی هستند

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ادعای دیدار یک زندانی یونانی با یک از سفرای جمهوری اسلامی ایران و همچنین موضوع زنده بودن چهار دیپلمات ایرانی اظهار داشت: من گزارش چنین تماسی را ندیده ام و در این خصوص بعد از بررسی اطلاع رسانی خواهم کرد.
وی ادامه داد: دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران توسط متحدان فالانژ رژیم صهیونیستی در لبنان ربوده شدند و بر اساس مجموع گزارش های موجود آنها در ابتدای ربوده شدن در اختیار این رژیم قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران این دیپلمات ها در اختیار رژیم صهیونیستی هستند و مسئولیت آن بر عهده این رژیم است.
سخنگوی وزارت امورخارجه از خبرنگاران خواست که گزارش های جدید و اطلاعات تکمیلی را هم از دوستانی که در این خصوص اظهار نظر کرده اند، دریافت کنند.

*سیاست ثابت ایران کمک به پیشبرد روند صلح و آرامش در افعانستان است

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مذاکرات صلح افعانستان اظهار داشت: سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران کمک به پیشبرد روند صلح و آرامش در کشور همسایه افعانستان است و از هر اقدام دولت این کشور با هدف اعاده صلح و آرامش در افعانستان استقبال می کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نحوه فعالیت های سفارتخانه ها و نمایندگی های وزارت امور خارجه در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: فعالیت های دستگاه دیپلماسی در ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت و در این ماه تعطیلی در پیش نخواهد بود و به روال سابق برنامه های این وزارتخانه ادامه خواهد داشت.

*گروه های سیاسی عراق اختلافات را از طریق گفت و گوهای سیاسی مدیریت کنند

سخنگوی وزارت امورت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در باره اتحاد و انسجام گروه های عراقی در مبارزه با جریان های افراطی تروریستی اظهار داشت: عنصر اساسی در رویایی با تروریسم در عراق و کشورهای دیگر اتحاد ملی برعلیه تروریسم است، متاسفانه برخی بازیگران به دلیل استفاده ابزاری از تروریسم در جهت از هم پاشیدن انسجام و اتحاد ملی در کشورها قد علم می کنند.

جابری انصاری افزود: بین پیروزی در مقابله با تررویسم و اتحاد ملی ارتباط مستقیم وجود دارد و هر چه اتحاد گروه ها و احزاب بر علیه تروریسم بیشتر باشد امکان موفقیت بیشتر اقدامات علیه تروریسم بیشتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما همواره در موضع گیری های خود از احزاب و گروه های سیاسی در عراق دعوت کرده ایم در رویارویی با تهدید جریان های تروریستی اختلافات را از طریق گفت و گوهای سیاسی مدیریت و زمینه اتحاد ملی را فراهم کنند.

* جزایر سه گانه جزو جدایی ناپذیر از ایران هستند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای اخیر پارلمان عربی در خصوص مالکیت جزایر سه گانه ایرانی اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص ثابت است، جزایر سه گانه متعلق به ایران و جزو جدایی ناپذیر از اراضی جمهوری اسلامی است و جنجال ها ، سر و صداها و انفجارهای رسانه ای تاثیری در این واقعیت نخواهد داشت.

جابری انصاری خاطرنشان کرد: ما اعلام آمادگی کرده ایم تا سوءتفاهم های موجود در اداره ابوموسی را بر اساس توافق های موجود و با گفت گوهای دو جانبه در جهت حل این مسئله بررسی کنیم.

وی همچنین گفت: سیاستی که امارات اعمال می کند هیچ تاثیری در حل این مسائل ندارد و تنها به تشدید اختلافات منجر می شود.

*شکایت به مراجع بین‌المللی حق طبیعی دولت سوریه است


سخنگو وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره نامه وزارت خارجه سوریه به دبیرکل سازمان ملل متحد و اعتراض به حمایت عربستان، ترکیه و قطر از گروه‌های تروریستی دراین کشور اظهارداشت‌: ما بارها اعلام کرده‌ایم که گسترش بحران در سوریه و تبدیل آن به جنگ خانمان‌سوز موجودیت این کشور را تهدید می‌کند و این امر به دلیل مداخله گسترده برخی کشورهای خارجی و استفاده ابزاری از تروریسم از سوی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی افزود: البته ابعاد داخلی این جنگ مبتنی بر اختلاف برخی اجزای ملت سوریه با دولت این کشور بوده اما تشدید این بحران که می‌توانست در اجزای سیاسی حل شود به دلیل مداخله کشورهای خارجی اتفاق افتاد.

جابری انصاری تصریح کرد: این حق طبیعی دولت سوریه است که به مراجع بین‌المللی شکایت خود را اعلام کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره لغو تبادل آب سنگین با آمریکا اظهارداشت: مطابق برجام، ایران باید آب سنگین خود را در معرض فروش بگذارد که انجام داده است اما اگر دولتی که توافقی با ایران داشته توافق خود را انجام دهد یا ندهد ما به وظایف خود عمل کرده‌ و آنچه موفق بوده‌ایم عرضه مقداری از ذخیره آب سنگین بود که این تعهد انجام شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: جزئیات فنی مربوط به این مبادله توسط سازمان انرژی اتمی اطلاع‌رسانی شده و تفاسیر بیشتر را انجام خواهد داد.

*رد نامه موگرینی به ظریف

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری درباره نامه محرمانه موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت: می‌گویند دروغ را هرچه بزرگ‌تر بگویید تا کسی در آن تردید نکند، کل این خبر دروغ است، نه مکاتبه‌ای انجام شده و نه محتوایی در نامه‌ای وجود دارد.

وی گفت: دروغ‌گویی و جعل خبر به سکه رایج برخی اهل سیاست ایران تبدیل شده و مرزهای اخلاق را درنوردیده است.

سخنگو وزارت خارجه با بیان این که این قبیل اقدامات قبلا هم انجام شده و ملت پاسخ آن را داده‌اند، اظهار داشت: با جعل خبر امکان تغییر وجود ندارد و اگر هم تغییری باشد، موقت خواهد بود و دروغگویی مستمر هیچ تغییری در کار ایجاد نخواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار