تعرفه‌ها باید منطبق با قیمت واقعی و در راستای کاهش پرداختی مردم باشد

سخنگوی وزیر بهداشت گفت: تعرفه‌ها باید منطبق با قیمت‌های واقعی و در راستای کاهش میزان پرداخت از جیب مردم باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزیر بهداشت در نشست خبری که صبح امروز در این وزارتخانه برگزار شد، در خصوص وضعیت تعرفه‌های تعیین شده، گفت: تعرفه به عنوان ابزار سیاست گذاری و براساس قیمت تمام شده خدمات است.

وی تاکید کرد: تعرفه‌ها باید براساس قیمت واقعی و در راستای کاهش پرداخت از جیب مردم باشد.

حریرچی با بیان اینکه واقعی بودن قیمت‌ها برای رفع کمبودهای زیر ساختی ضرورت دارد، عنوان کرد: اغلب بیماران در کمتر از 6 ساعت در بخش‌های اورژانس تعیین تکلیف می‌شوند اما وجود 60 درصد تخت انتظار موجب نوبت‌های طولانی در این بخش ها می شود.

وی افزود: میزان تامین تخت در چند سال گذشته سالانه هزار و 300 تا هزار و 700 بوده که به 5 هزار تخت سالانه رسیده است.

حوزه سلامت سرمایه پذیر نبوده است
سخنگوی وزیر بهداشت گفت: متاسفانه حوزه سلامت سرمایه پذیر نبوده و با وجود کمبودهای زیر ساختی این سرمایه‌ها در بخش های جانبی هزینه می شود بنابراین باید با توجه به سیاست کل نظام، سرمایه های درون بخشی و خارجی را جذب کنیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم انطباق تعرفه‌ها با قیمت‌های واقعی بیان کرد: قیمت یک تخت بیمارستانی در هر شهر باید با قیمت آن در هتل درجه یک آن شهر برابر باشد.

حریرچی با بیان اینکه قیمت ها در بخش خصوصی چندان واقعی نیست، اظهار داشت: باید پس از واقعی شدن قیمت‌ها برای کاهش میزان پرداخت از جیب مردم اقدام کنیم.

وی در خصوص پیشنهادهای ارگان‌های متفاوت برای تعرفه ها بیان کرد: میزان افزایش تعرفه‌ها 10 درصد است که برای حرکت به سوی واقعی شدن باید به 15 درصد می رسید و پیشنهاد نظام پزشکی رشد 20 درصد و بیمه ها رشد صفر درصدی را مد نظر داشتند.

سخنگوی وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اینکه هنوز جزویات تعرفه ها مورد تایید هیات دولت نرسیده است، ادامه داد: بیشترین میزان رشد تعرفه ها مربوط به ویزیت پزشکان عمومی و خانواده است و به ترتیب رشد بالای 10 درصد تعرفه ویزیت متخصصان و میزان رشد تعرفه داروها 10 درصد ولی در بخش داروهای خارجی مورد تعهد رشد تعرفه ها صفر درصد است.

وی با بیان اینکه بعد از تصویب تعرفه ها توسط مراجع قانونی همه باید از آن تبعیت کنند، گفت: به وفاداری جامعه پزشکی و اهرم های اجرایی دولت اعتماد دارم.

حریرچی عنوان کرد: تعرفه های بخش بستری در بیمارستان های خصوصی در بیش از 99 درصد موارد ثابت و خدمات سرپایی در اکثر نقاط کشور با همان تعرفه سال گذشته ارائه شد اما در بخش سرپایی تخلف هایی دیده شد که در حال پیگیری است.

3 صنف آسیب رسان به حوزه سلامت
سخنگوی وزیر بهداشت عنوان کرد: آرایشگاه‌ها، عطاری ها و باشگاه های ورزشی، سه صنفی هستند که می توانند به حوزه سلامت آسیب برسانند چرا که در برخی از این مراکز مواد رونگردان در قالب داروهای لاغری یا مکمل‌های ورزشی توزیع می‌شود.

وی درخصوص نامه‌ای که اخیرا از سوی نظام پرستاری منتشر شده، عنوان کرد: پاسخ وزارت بهداشت همان نامه معاونت پرستاری است.

حریرچی با بیان اینکه نبود لزوم برای پاسخگویی وزارت بهداشت به هر آنچه افراد مطرح می‌کنند، گفت: وزارت بهداشت از هیچ سازمانی شکایت نکرده ولی از افرادی که به دنبال ایجاد فضای نامناسب برای کارشناسی هستند از طریق قانون شکایت می کند.

حریرچی با بیان اینکه بیمه‌ها هیچ پرداختی برای سال 95 نداشته‌اند، افزود: در خصوص بیمه تامین اجتماعی اسناد ارسالی 5 هزار و 565 میلیارد تومان، دریافتی 3 هزار و 541 میلیارد تومان، میزان مطالبه 2 هزار و 24 میلیارد تومان و میزان ارسالی، دریافتی و مطالبه برای بیمه سلامت ایرانیان به ترتیب، 6 هزار و 812 میلیارد،  هزار و 936 میلیارد و 4 هزار و 875 میلیارد تومان است.

سخنگوی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بخش عمده کسری بیمه‌ها به دلیل پوشش بیمه‌ای بیش از 10 میلیون نفر با درآمد کمتر از یک میلیون تومان ماهانه است، بیان کرد: پوشش همگانی سلامت از مهمترین دستاوردهای حوزه سلامت است.

واردات داروی مشابه داخلی برخلاف اقتصاد مقاومتی است
حریرچی با بیان اینکه سه نوع داروی تولید داخل، خارجی و خارجی مشابه داخلی داریم، تصریح کرد: گاهی برخی پزشکان فقط داروی خارجی تجویز می‌کنند و گاهی بیماران بر این تصور هستند که کیفیت داروی خارجی بهتر از داروی تولید داخل است بنابراین ناچار به واردات داروی خارجی هستیم.

وی تاکید کرد: واردات داروی خارجی مشابه داخل مخالف اقتصاد مقاومتی است.

سخنگوی وزیر بهداشت در خصوص تولید و واردات سرم در کشور گفت: خارج شدن یک شرکت سرم سازی 4 ماه از دور تولید، ذخیره استزاتژیک را با مشکل مواجه می‌کند و از آنجایی که در این زمان کوتاه توانایی ساخت کارخانه جدید را نداریم ناچار به واردات و روبه رو شدن با مخالفت ها می شویم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.