جلالی در صحن علنی:

عوام فریبی ریشه در اقتصاد ایران دارد/ نگاه سیستمی به مقوله اقتصاد مقاومتی نداریم

نماینده مردم تهران گفت: ما یک نگاه سیستمی به مقوله اقتصاد مقاومتی نداریم و آن را مجموعه ای از پروژه ها می‌بینیم.

اقتصاد با پوپولیسم گره خورده است/ عوام فریبی ریشه در اقتصاد ایران داردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم جلالی رئیس مرکز پ<هش های مجلس با اشاره به اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: در بررسی هایی که مرکز پژوهش ها انجام داده نشان داده شد که اکثر بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی در سیاستهای کلی قبلی و به کرات در قوانین جاری کشو از جمله برنامه‌های توسعه مختلفی که داشتیم وجود داشته، مطابقت داشته است از جمله بحث کاهش وابستگی به نفت افزایش بهره وری و بحث امنیت غذایی و دارویی.

وی ادامه داد: چرا ما در دستیابی به این سیاست ها موفق نبودیم؟ یک نکته این است که ما یک نگاه سیستمی به مقوله اقتصاد مقاومتی نداریم و تصور ما این است که اقتصاد مقاومتی مجموعه ای از پروژه هاست. 

نماینده مردم تهران افزود: عمدتا در گزارش دیروز مرکز پزوهش‌ها ذکر شده بود که ما رویکرد مدیریت پراکنده را در کشور دنبال می کنیم که این جواب نمی دهد لذا وقتی بحثی مثل آمایش سرزمین مطرح می شود و رهبری هم تاکید فرمودند الان می بینیم که در این مورد نتوانستیم اقداماتی را انجام دهیم البته در کنار این موضوع ما در مقوله دیگری ضعف جدی داریم و آن مقوله آمار است.

جلالی با بیان اینکه آمار و اطلاعات در دولتها دستکاری می شود گفت: در دولت قبل ما در مرکز پژوهش ها رشد سال 91 را منفی 3/5 گفته بودیم و در همان زمان بانک مرکزی به ما معترض شدند که چرا شما می گویید رشد اقتصاد کشور منفی است. دولت که عوض شد ظرف سه ماه همین بانک مرکزی و آمار گفتند رشد اقتصادی کشور منفی 4 و منفی 5/8 بوده و الان می گوید 6/4 است که این نشان می دهد نگاه ما یک نگاه سیستماتیک نیست وقتی ما موضوع امنیت دارو و غذا را مطرح می کنیم و اگر تصور کنیم انبارهایمان را پر از مواد غذایی کنیم پس امنیت دارو و غذا تامین شده است.

وی ادامه داد: کاهش وابستگی به نفت  بسیاری از بار اقتصادی نفتی را ما در مجلس شورای اسلامی به دلیل منطقه گرایی‌مان ایجاد می کند مثلا ما میگ وییم بودجه نفتی کشور باید کاهش یابد اما هنگامی که مقوله استخدامها مطرح می شود با  نگاه ترحمی اقدام می کنیم.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه وقتی به حجم دولت نگاه می کنیم می بینیم که در راستای اقتصاد مقاومتی نیست، تصریح کرد :اگر حجم بودجه عمرانی با بودجه جاری کشور را مقایسه کنیم نشان از آن دارد که عوام فریبی در اقتصاد ایران بسیار ریشه داشته است بنابراین دولت و مجلس باید در کنار هم هزینه اجرای اقتصاد مقاومتی را بپردازند.

جلالی خاطر نشان کرد: در بحث یارانه ها چه کسی است دفاع کند چرا جرات نمی کنیم بیاییم روی این مقوله که بار حجیمی را روی دوش دولت می گذارد جرات نمی کنیم چرا که مسئله اقتصاد با پوپولیسم گره خورده است.

انتهای پیام/



برچسب ها: کاظم جلالی ، مجلس ، صحن ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار