همدان؛

پيشگيري از عوارض جسمی و عصبی در ماه مبارك رمضان

مدير نظارت بر مواد غذايي و محصولات آرایشی و بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: روش صحیح تغذیه در ماه مبارك رمضان را جدي بگيريد تا از عوارض جسمی و عصبی آن جلوگیری شود.

پيشگيري از عوارض جسمی و عصبی در ماه مبارك رمضان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمد كاظم‎زاده با اشاره به ضرورت تغذيه مناسب در اين ماه گفت: تغذیه در ماه رمضان باید به گونه‎ای باشد كه غذاهای انتخاب شده در وعده‌های سحر، افطار و شام بتواند مواد لازم بدن یعنی کربوهیدرات‎ها، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامین‎ها، آنزیم‎ها و مواد معدنی لازم را برای 24 ساعت به بدن برساند.

وي افزود: آشنايي با چهار فاكتور زمان غذا خوردن، ميزان غذا خوردن، چگونه غذا خوردن و انتخاب نوع غذا به سلامت افراد در اين ماه كمك زيادی می‌کند.

 كاظم‎زاده خاطرنشان كرد: در ماه مبارک رمضان، زمان غذا خوردن اصلی شامل سه مرحله سحر، افطار و شام است که بايد کاملاً از هم مجزا باشند و یکی از موارد اشتباه غذایی در این مرحله، سریع غذا خوردن در وقت سحر است که اثر آن پس از چند روز روزه گرفتن در سیستم گوارش مشاهده می‌شود.

وي اظهار کرد: در ماه رمضان بايد به زمان صرف افطار و شام توجه داشت، نبايد بدون در نظر داشتن حجم غذاي خورده شده در افطار وارد مرحله شام خوردن شد و فاصله زماني افطار و شام بايد آنقدر باشد كه در موقع شام خوردن غذاي هضم نشده در معده وجود نداشته نباشد.

كاظم‎زاده در مورد ميزان مصرف غذا در وعده‎ها افزود: حجم غذای افطار باید بسیار کم باشد تا پیش از شام خوردن از معده خارج شود و امکان شام خوردن بدون عوارض جانبی وجود داشته باشد. حجم شام نيز باید کنترل شود تا هم امکان خوردن میوه پس از شام باشد و هم مشکلی در روند خواب پیش نیاید و مانعی برای غذا خوردن در وقت سحر نشود.

مدير نظارت بر مواد غذايي، محصولات آرایشی و بهداشتی دانشگاه يادآور شد: یکی از معضلات غذا خوردن بيشتر افراد، سریع غذا خوردن است که ضرر آن بر روی معده بسیار شدید است و عواقبی ناگوار به دنبال دارد؛ پس در ماه مبارک رمضان باید دقت داشت كه وقت طوري تنظیم شود تا غذا خوردن در سحر، افطار و شام با عجله انجام نشود.

کاظم‎زاده یکی دیگر از نکات تغذیه‌ای ماه رمضان را توجه خاص به نوع غذای مصرفی بيان كرد و گفت: غذاهایی که ما می‌خوریم مهمترین فاکتور تعیین‌کننده سلامت و بیماری‌‎ها در بدن است و عوامل متعددی مانند نا آگاهي از نوع مواد غذایی، انتخاب غذا در تنوع‎هاي مکانی _ زمانی، تبلیغات تولیدکننده‎ها و انتخاب بر اساس قدرت اقتصادی در انتخاب نادرست غذایی دخالت دارند.

انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.