یك شاعر و پژوهشگر شعر كودك و نوجوان گفت: وقتی مخاطب كودك است، باید زاویه دید نویسنده متناسب با او باشد كه اثر برایش ملموس و قابل درك شود.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛  محمد دهریزی شاعر و پژوهشگر شعر كودك و نوجوان، با اشاره به اینكه می توان مفاهیم مذهبی و اخلاقی را از طریق ادبیات كودك و نوجوان به آن ها آموزش داد، گفت: مقوله انتظار، روحیه انقلابی، دفاع مقدس، مفاهیم انسانی و اخلاقی و ... را می توان از كودكی به نسل های جدید آموزش داد اما آنچه باید دقت كنیم این است كه زاویه دیدگاهی مورد غفلت نویسندگان قرار می گیرد.

وی در توضیح بیشتر درباره زاویه دید نویسنده ادبیات كودك و نوجوان توضیح داد: خیلی وقت ها مسائل را از زاویه دید خودمان تعریف می كنیم در حالی كه باید ببینیم از دید چه كسی موضوع را روایت می‌كنیم. وقتی مخاطب كودك است، باید این زاویه دید هم متناسب با او باشد كه برایش ملموس و قابل درك باشد.

دهریزی تاكید كرد: به عنوان مثال برای نشان دادن مفهوم انتظار، می توان پرنده ای را نشان داد كه در قفسی زندانی است و كودك از این طریق با این مفهوم آشنا شود، یا كودكی كه در انتظار آمدن خواهر یا برادری است كه قرار است زندگی او را از كسالت دربیاورد و ... این ها تجربیات حسی است كه می‌توان در ادامه، این انتظارهای كوچك را به مفهوم بزرگ‌تر و عقیدتی انتظار پیوند زد.

این پژوهشگر ادبیات كودك و نوجوان همچنین افزود: برای شعر دهه 80 یك سری شاخص گذاشته ام، یكی از آن ویژگی ها این است كه شاعران كودك و نوجوان تلاش می كنند خودشان را به ذهنیت كودكان نزدیك كنند و از مسائلی كه به طور روزمره با آن ها سر و كار دارند سخن بگویند كه این باعث علاقه بیشتر كودك به خواندن كتاب می شود.

دهریزی افزود: ادبیات كودك و نوجوان رو به توسعه است و حتی در دانشگاه ها در كارشناسی ارشد به آن پرداخته می شود اما همچنان نیاز به فرصت های بیشتری برای پرداختن از لحاظ نظری به این موضوع هست و خوشحالم كه حوزه هنری كودك و نوجوان به این موضوع اهمیت داده و در جلساتی به نقد و بررسی شعر كودك می پردازد.

وی با اشاره به فعالیت انتشارات سوره مهر در حوزه كودك و نوجوان گفت: این انتشارات بسیار خوب است و من هم كتاب هایی را به این نشر سپرده‌ام، اما فكر می كنم لازم است این تصوری كه در ذهن عامه مردم جا افتاده كه انتشاراتی مختص خاطرات انقلاب و دفاع مقدس است برداشته شود و مردم بدانند در كنار این آثار ارزشمند، كتاب های بسیار مفید پژوهشی و ادبیات كودك و نوجوان هم از سوی این نشر به بازار كتاب فرستاده می شود.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار