مرگ همچنان در می زند؛

خزر در مرگ میهمانانش مویه می کند/ «سالم سازی دریا» گام اول

گویا قصه مرگ و میر در دریای کاسپین و رودخانه های منتهی به آن تمامی ندارد، براستی خزر تقاص کدامین بی تدبیری و گناه را می دهد که اینچنین در مرگ میهمانانش مویه می کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دریاچه‌ای که همیشه خبرساز بوده، گاه انتقال آبش، گاه ورود آلاینده‌ها و پساب‌ها و گاه مهمانانی که در کام فرومی‌برد. صدای ضجه و شیون مسافرانی که برای بهره‌مندی از جاذبه‌های دریا به مازندران سفر می‌کنند در میان امواج گم می‌شود و در سوگ عزیزانشان در دریا سیاه‌پوش راهی دیارشان می‌شوند.

هرساله دریای مازندران به‌طور میانگین با بلعیدن ۱۵۰ نفر خسارت‌های کلانی به کشور می‌زند و سرمایه‌های انسانی را در کام خود فرومی‌برد و هرسال این دریاچه قربانی می‌گیرد.

بررسی آمارهای غریق دریای مازندران نشان می‌دهد که بیشترین شمار غریق در سال ۹۲ و به تعداد ۲۲۴ نفر در دریای مازندران بوده است. در سال ۸۸ حدود ۱۸۷ نفر در دریای استان غرق شدند که بیشتر آن به تعداد ۳۸ نفر در بابلسر، ۳۰ نفر در نوشهر، ۲۱ نفر ساری، ۲۴ نفر محمودآباد و کمترین نیز به تعداد دو نفر در نکا و بهشهر و یک نفر در آمل بوده است. شمار غریق در سال ۸۹ یک نفر نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت و بیشترین تعداد به میزان ۳۱ نفر در نوشهر و محمودآباد، ۲۶ نفر در بابلسر، ۲۰ نفر در نور بوده است.

روند غریق در سال ۹۰ در دریای مازندران کاهش یافت و به ۱۴۶ نفر رسید و دراین‌بین بیشترین قربانیان مربوط به دریای نوشهر با ۳۳ نفر، ۲۷ نفر در محمودآباد، ۱۹ نفر در بابلسر و ۱۶ نفر در نور بوده است. در سال ۹۱ متأسفانه شمار غریق رشد یافت و به ۲۱۴ نفر رسید که شهر محمودآباد با ۴۹ نفر رکورددار شد و شهر بابلسر با ۳۳ نفر، نوشهر با ۲۷ نفر، نور با ۲۵ نفر و ساری نیز با ۳۰ نفر از دیگر مناطق با بیشترین شمار غریق بوده است و در سال ۹۳،  ۲۲۴ غریق در دریای مازندران ثبت شد که این بار هم محمودآباد با ۵۹ غریق در صدر قرار گرفت و ۲۹ غریق در نوشهر، ۲۴ غریق در نور، ۳۱ غریق در بابلسر ثبت شد.

روند کاهش غریق در سال ۹۳ با افزایش طرح‌های سالم‌سازی دریا و افزایش شمار ناجیان غریق و فعالیت در برخی مناطق کور و ممنوعه، کلید خورد و کمترین میزان غریق در شش سال گذشته به تعداد حدود ۱۰۰ نفر و کاهش ۵۲ درصدی در دریای مازندران ثبت شد.

سال ۹۴ نیز ۹۴ نفر در دریای مازندران غرق شدند که کاهش ۶۳ درصدی را ثبت کرده است و در سال جاری نیز باگذشت ۱۹ روز از اجرای طرح سالم‌سازی دریا در سال ۹۵، تعدادی از هم‌وطنان به کام دریای مازندران کشیده شده‌اند.

خزر در مرگ میهمانانش مویه می کند/ «سالم سازی دریا» گام اول
سالمسازی دریا در گام اول...

طرح سالم سازی دریا از اول خرداد با استقرار ۱۰۰ طرح در نوار ساحلی مازندران شروع شد و پایش آمارهای غیررسمی حکایت از مرگ و غرق شدن جوانانی در دو هفته گذشته در مناطق ممنوعه شنا در کرانه این دریاچه بسته است، آیا امسال نیز طرح های سالمسازی به شکست می انجامد؟

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در این زمینه می‌گوید: هرساله با فرارسیدن فصل گرما هم‌وطنان بسیاری برای  گردشگری و استراحت در دامنه کوه و ساحل دریا به مازندران سفر می‌کنند که برخی از آن‌ها بازگشتی خوش ندارند.

وی با اشاره به اینکه شنا در خارج از طرح‌های دریا بدون در نظر گرفتن عمق و وسعت آن، عدم آشنایی با فن شنا، عدم آگاهی از تفاوت شنا از دریا و استخر از دلایل بروز حادثه برای گردشگران است، افزود: از ابتدای سال ‌۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ تعداد فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی در دریا، رودخانه، آبندان و استخر ۸۵۷ نفر بوده که از این تعداد ۷۶۷ نفر مرد و مابقی زن هستند.

عباسی افزود: شهریور با ۴۸۲ نفر، تیر با ۳۲۸ نفر و مرداد با ۲۴۰ نفر بیشترین ماهی بود که غرق‌شدگی در آن اتفاق افتاد، همچنین در سال گذشته تعداد ۱۱۶ نفر (۱۰۳ مرد و مابقی زن) در مازندران غرق شدند که ۹۴ نفر در دریا و مابقی در رودخانه، استخر و آبندان ها هستند.

با توجه به اینکه بیشتر غرق‌شدگان از قشر جوان، غیربومی و مسافر هستند، به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی درباره نحوه استفاده مطلوب و ایمن از دریا نیاز به عزم ملی در سراسر کشور دارد و تلاش مسئولان استانی به‌تنهایی چاره‌ساز نیست.

خزر در مرگ میهمانانش مویه می کند/ «سالم سازی دریا» گام اول

نجات ۷۱ نفر از غرق شدن در دریای مازندران

مجتبی اکبری مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران از نجات ۷۱ نفر از امواج مرگ‌آفرین خزر در یک هفته گذشته خبرداد و با اشاره به تدارک گسترده جمعیت هلال‌احمر استان برای کاهش غریق در سواحل مازندران تصریح کرد: طرح کاهش غریق در مناطق حادثه‌خیز ساحل مازندران، امسال با مشارکت جمعیت هلال‌احمر استان و اداره کل ورزش و جوانان و هیئت ناجیان غریق در سواحل مازندران در حال اجراست که تاکنون نجات گران و ناجیان غریق موفق به نجات جان ۷۱ نفر از امواج خزر شدند.

اکبری گفت: امسال با تدابیر اتخاذشده از سوی استانداری مازندران ۳۳۰ نقطه حادثه‌خیز که در سالهای گذشته بیشترین غریق در این مناطق به وقوع پیوسته شناسایی‌شده و امدادگران و نجات گران جمعیت هلال‌احمر با مشارکت ناجیان غریق در این مناطق مستقر شدند تا مانع از تکرار هرگونه حادثه ناگوار شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران با اشاره به اینکه همه این ۳۳۰ نقطه در خارج از مناطق اجرای طرح‌های دریا قرار دارند تصریح کرد: در مناطق اجرای طرح‌ها نیز برابر قانون مدیریت طرح ملزم به رعایت استانداردهای ایمنی و خدمات رفاهی وامدادی است که به‌موجب هماهنگی‌های انجام‌شده عوامل امدادی جمعیت هلال‌احمر و ناجیان غریق در آن مناطق نیز حضور دارند.

علیرضا یونسی کاهش ۶۳.۵ درصدی آمار غرق‌شدگان در دریا را از دستاوردهای اجرای طرح سالم‌سازی دریا از ۹۳ تاکنون اعلام کرد و ادامه داد: نجات جان حدود چهار هزار نفر از مسافران و مردم از غرق شدن در دریا از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح در مازندران است.

خزر در مرگ میهمانانش مویه می کند/ «سالم سازی دریا» گام اول

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با برشمردن بخشی از اقدامات انجام‌شده در سواحل همسو با اجرای طرح سالم‌سازی دریا در استان، گفت که اجرای کارهای فرهنگی، زیباسازی سواحل و تجهیز امکانات از زیرساخت‌های مهم برای این منظور است.

وی ادامه داد: سال گذشته برای زیباسازی سواحل دریا در هشت شهرستان ساحلی مازندران ۴۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد و تاکنون طرح زیباسازی و سالم‌سازی در شش شهرستان ساحلی مازندران اجرا و به بهره‌برداری رسید و در سال جاری با واگذاری مدیریت نجات غرق‌شدگان به جمعیت هلال‌احمر، روند آمار غرق‌شدگان بیشتر کاهش یابد.

به راستی خزر قربانی کدامین بی تدبیری شده است و آیا امسال شمار غریق در دریای مازندران کاهش می یابد و آیا تدبیر دولت به توفیق خواهد رسید؟

منبع: مهر

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار