اصفهان؛

لزوم نوآوري و خلاقيت در عرصه صنايع دستی

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه بايد يك بار براي هميشه مشكلات هنرمندان صنایع دستی را حل كنيم، گفت: حل مشکلات این هنرمندان نیازمند همت و حمایت همه‌جانبه مسئولان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدي جمالي‌نژاد به مناسبت روز جهانی صنایع دستی با حضور در میدان نقش جهان به بازدید از بازار صنایع دستی در این میدان تاریخی پرداخت و با هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع دستی در مغازه‌های این میدان گپ‌وگفتی صمیمانه داشت.

شهردار اصفهان با اشاره به روز جهاني صنايع دستي ضمن تبريك این روز به هنرمندان اصفهاني اظهار كرد: اصفهان به مدد صنايع دستي ثبت جهاني شده و در عين حال به شبكه شهرهاي خلاق جهان پيوسته، اين سبب افتخار اين شهر است كه در جهان به دليل همين صنايع دستي شهره شده است.

وي با بيان اينكه هنرمندان صنايع دستي بسیار مظلوم واقع شده‌اند كه اين موضوع بار مديران شهري و استاني را سنگين مي‌كند، تصريح كرد: تا بستر مناسب براي اين هنرمندان فراهم نشود صادراتي كه مدنظر ماست رخ نمي‌دهد بنابراين نياز است همه مديران شهري و استاني وارد گود شده و شرايط را براي اين هنرمندان فراهم كنند.

جمالی‌نژاد ادامه داد: صنايع دستي اصفهان با وجود اينكه در جهان بي‌نظير است آنطور كه بايد و شايد خريدار ندارد، ‌نه تنها اصفهان بلكه روستاها و شهرهاي ديگر استان با مشكلات بسياري در اين زمينه مواجه هستند.

وي اضافه كرد: بايد يك بار براي هميشه بنشينيم و مشكلات اين هنرمندان را حل كنيم، اگر نياز به وجود بازارهاي محلي، استاني، ملي و يا بين‌المللي است به آنها كمك كنيم، اگر نياز به ثبت اين آثار و یا تبلیغ در شبكه‌هاي اجتماعي است، باید به سرعت انجام شود و این اقدامات نیازمند همت تمام مسئولان است.

شهردار اصفهان تاكيد كرد: مظلوميت و قناعت هنرمندان صنايع دستي سبب شده سال‌هاي سال، صنعتي كه در جهان بي‌نظير است مورد غفلت قرار بگيرد، زماني كه اين صنايع را در اصفهان با كشورهاي ديگر مقايسه ‌كنيد متوجه مي‌شوید كشورهاي ديگر به اندازه انگشتان يك دست نيز صنايع دستي ندارند اما در اصفهان بيش از 190 نوع صنايع دستي وجود دارد كه مي‌تواند ذائقه‌هاي مختلف را پوشش دهد.

وي با تاكيد بر اينكه نوآوري و خلاقيت در عرصه صنايع دستي لازم است،‌ افزود: ممكن است هر سال نوعي از تم رنگي در جهان مطرح باشد كه نياز است ما نيز صنايع دستي خود را با آن رنگ به عرضه برسانيم، نياز به رعايت استانداردهاي لازم در بسته‌بندي اين صنايع وجود دارد، ممكن است برخي‌ها محصولات خود را با كيفيت پايين توليد كنند كه اين موضوع نيز مي‌تواند به صنايع دستي آسيب وارد كند.

جمالی‌نژاد اضافه كرد: در صورتي كه ما بتوانيم محصولات خود را با كيفيت بسيار خوب عرضه كنيم با قناعت و انصافي هم كه در هنرمندان و مردم اين شهر مشاهده مي‌كنيم اطمينان دارم مشتريان و گردشگران بسياري به سمت خريد صنايع دستي اصفهان اقدام كنند.

وي گفت: در كمال تاسف هم‌اكنون مشاهده مي‌كنيد زنگ هنر بسياري از مدارس به زنگ استراحت تبديل شده در حالي كه كجاي دنيا شهري مانند اصفهان سراغ داريد كه اين ميزان از هنر و صنايع دستي در آن وجود داشته باشد، چرا نباید زنگ‌هاي هنر مدارس ما به اين صنايع و هنرهاي مختلف بپردازد، اين موضوع بايد از كودكي به فرزندان ما آموزش داده شود كه اين صنايع يك ارزش محسوب شده و آن را قدر بدانند.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.