ارج به تاراج رفت/ کمبود نقدینگی و تکنولوژی روز ارج را به تعطیلی کشاند

شرکت ارج با سابقه طولانی در ساخت لوازم خانگی به دلیل مشکلات مالی و ناتوانی در فروش محصولات در بازار رسما تعطیل شد.

ارج به تاراج رفت / اولین کارخانه لوازم خانگی ایرانی تعطیل شدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین کارخانه لوازم خانگی کشور که در سال 1316 و حتی پیش از بسیاری از شرکت های بزرگ و مطرح در این زمینه تاسیس شده بود رسما تعطیل شد.

بر همین اساس به سبب قدیمی بودن ماشین آلات و مدیریت ناکارآمد در این کارخانه سبب آن شد که این کارخانه با این قدمت نتواند حتی در بازار های داخلی جایی در میان رقبا داشته باشد.

گفتنی است که تصمیم فروش این کارخانه چند سال پیش گرفته شده بود و حتی بخشی از کارخانه ارج به عنوان پارکینگ در اختیار ایران خودرو بود.

بحران نقدیندگی و مشکلات عدیده مالی و مدیریتی به حدی رسید که مدیران این کارخانه تصمیم به تعطیلی آن گرفته و ماشین آلات این کارخانه را به فروش گذاشته اند و این مسئله در حالی اتفاق می افتد که زمانی شرکت ارج هم لوازم خانگی تولید و برند سازی میکرد که بسیاری از  شرکت های پیشرفته امروزی حتی در آن زمان تاسیس هم نشده بودند.

شایان ذکر است پیش تر جمعی از کارگران شرکت ارج با امضای طوماری خطاب به مقامات دولتی از جمله وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نسبت به تعطیلی قریب الوقوع این کارخانه قدیمی و بیکاری کارگران آن هشدار داده و خواستار رسیدگی به این وضعیت نابسامان شده بودند.

طبق نامه ای که در 23 دی ماه سال گذشته از طرف این کارگران مکتوب شده بود ذکر شده است که تعداد تولیدات شرکت به صفر رسیده و  صاحبان شرکت هیچگونه برنامه جامع راهبردی در خصوص ادامه تولید و یا افزایش سبد محصولات و بهینه‌سازی محصولات و دستگاه‌ها و ماشین آلات موجود ندارند.

در همین راستا یکی از کارگرانی که در حدود 10 سال در این شرکت فعالیت داشته و اسفند ماه سال گذشته اخراج شده است در این خصوص به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تعداد زیادی از کارگر سال گذشته به بهانه این که کارخانه زیان ده شده اخراج شدیم.

وی ادامه داد: مسئولان کارخانه گفتند که تولید را ادامه نخواهیم داد چراکه  شرکت زیان ده است و ادامه روند تولیدی هیچ سودی نخواهد داشت و این در حالی است که ما در تمامی محصولات خود از قطعات داخلی استفاده می کردیم و با مدیریت صحیح می توانستیم از بحران عبور کنیم.

وی افزود:در سال های اخیر کارخانه به جای تولید بیشتر سالن های خود را در اختیار شرکت ها و کارخانه های دیگر قرار می داد و از آن ها اجاره می گرفت و کارخانه در ماه  آذر و دی که اوج تولیدات یخچال است حداکثر 15 عدد یخچال تولید می کرد.

حال تعطیلی این کارخانه بار دیگر لزوم حمایت دولتی ها از تولیدات داخل را برای ما یادآور می شود، کم نبودند کارخانه ها و کارگاه هایی که بحران های مشابه و نبود هیچ گونه حمایت های دولتی به خاطره ها سپرده شدند.

کمبود نقدینگی و تکنولوژی روز ، ارج را به تعطیلی کشانده است

محمد طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت کارخانه ارج تصریح کرد:این کارخانه حدود 10 سال است که به دلیل مشکلات متعدد مالی و کمبود نقدینگی با توقف تولید مواجه شده ودر شرف تعطیلی قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته تنها یک نوع کولرآبی 13 هزار در این کارخانه تولید می شده که آن هم متناسب با سفارش مشتری صورت می گرفت.

طحان پور اظهار داشت:طی این مدت برخی شرکت های خارجی خواستار خرید کارخانه بودند اما پس از بازدید به دلیل فرسودگی ماشین آلات و خط تولید منصرف شدند.


وی ادامه داد: در حال حاضر بانک ملی شرکت ارج را به عنوان مطالبه خود برداشته و مدیرت این شرکت دولتی شده است.

طحان پور گفت:عدم ارتقای تولید ملی و به روز نشدن تکنولوژی سبب خروج تولیدات داخلی از بازار رقابت می شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی خاطرنشان کرد:همچنین عدم حمایت مردم از تولیدکننده داخلی و نخریدن جنس ایرانی ،نیز مشکلاتی نقدینگی در بخش تولید را تشدید می کند که در نهایت ورشکستگی کارخانه ها را به دنبال دارد و ادامه این روند سبب می شود شرکت ارج نیز به سرنوشت تلخ شرکت آزمایش دچار شود .

طحان پور با اشاره به تشکیل کمپین سوگواری مردم در خصوص تعطیلی ارج گفت:زمانی که باید مصرف کننده با خرید کالای ایرانی از تولید داخل حمایت کند اما تمایل به خرید جنس خارجی دارد باید در سوگ صنایع داخلی نشست.

*سوگواری کاربران برای ارج/کمپین حمایت جواب نداد کمپین خداحافظی راه افتاد!


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۰۲:۳۶ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
شرکت ارج میتواند برپا شود فقط دسته کاردانش بیفتدو با کشورهایی مثله کره جنوبی قرارداد تولید ببندد خواهشا نگذارید از پا بیفتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
جنس بی کیفیت مال صاحبش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
بایستی محصولات به روز تولید کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
به نظر بنده ارج یکی از بهترین شرکتاییه که تولیداتش از همه لحاظ خوب و معتبره بنده یخچالی دارم حدود 25 ساله داره بدون هیچ اذیتی کار میکنه ولی بازم نمیشه رغیب شرکتهای .....باشیم چون از نظر تکنولوژی پیشرفته تر هستن و اجناسی که به بازار میدن حرف اولو میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
ربطی به این دولت نداره . خوب خونده باشین از 10 سال پیش مشکل داشتند که برمیگرده به برنامه اقتصادی و همین طور مدیریت ناکارآمد مدیران شرکت به محصولات خودشون رو به روز نکردن اتفاقی که قطعا در آینده نزدیک برای دیگر شرکتها می افته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
وقتی جنس ایرانی تولید میشه که بی کیفیته و گران جرا باید مصرف کننده آن را بخره . اگر جنس با کیفیت و مرغوب با قیمت مناسب و خدمات خوب به مردم تحویل بدهند ، مردم هم از آنها حمایت می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
باید تولیدات داخل با تکنولوزیهای روز تغییر کنه.در حال حاضر بدلیل قدرتمندی شرکتها و کارخانه های بزرگ در واحدR&D تولیدات نه تنها به روز است بلکه انگار در حال اختراع شدن محصولات جدید است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
دوستان هرکی از راه میرسه میگه کلی ادم از نون خوردن افتادن
ولی هیچ کدوم به این فکر نکردید که شرکت ارج از همون اول یه محصول میزنه و کلا شکل و شمایلش شبیه همه اصلا تغییری نکرده قبول کنید مردم میرن از شرکت های دیگه میخرن
همه فقط میگم حیف شد
خداییش چند درصدتون حاضرید از محصول چندین سال پیش تو خونتون استفاده کنید؟؟؟
میگن کار وارداته کالاس که کارخونه خوابید،پس چرا شرکت های دیگه تعطیل نمیشه
یخورده فک کنید!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
تا اندازه ای حرف شما درست ولی خبرنداری تا حالا به هوای نو سازی و خصوصی سازی چند شرکت بزرک را خواباندند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
به دولت چه ربطی داره که ارج بعد 50 سال داره همون یخچال 50 سال قبل رو تولید میکنه. اون دوست گرامی که میگه تقصیر دولته یه زحمت بکشه عکس یخچال خونشو بفرسته واسمون ببینیم تقصیر اونه یا دولت یا تولید کننده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
یخچال خونه ما ارج هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
بابا جلو قاچاق کالا روبگیرید. کارخانه ها دارن برشکست ميشن جوانان بیکار.بخدا یک یخچال ارج الان 45سال است که خانه پدریم داره هنوز سالم کار میکنه.
-
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
اگر مدیران کارخونه میخواستن و ایده ونواوری میداشتن تعطیل نمیشد الان ما چقدر کارخونه لوازم خانگی ایرانی داریم که محصولاتش هم خوبه هم مناسب .لازم بود که تو محصولاتشون نواوری داشته باشن نه اینکه در همون مدلای بیست سی سال پیش بمونن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
یادمه وقتی بچه بودم یخچال ه ارج خریدیم ازون کار کناش ، الانم کار میکنه ولی خدایی الان دیگه جنسا مثل قدیم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
پراید سازی یه وقت متوقف نشه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
وقتی محصولات کیفیت وجذابیت کافی نداشته باشه همین میشه دیگه. حالا هی مردم رامقصر اصلی بخوانید تا ازمحصولات وطنی حمایت کنند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
وقتی محصولات کیفیت وجذابیت کافی نداشته باشه وازطرفی دست غول های واردات تو کار باشه همین میشه دیگه. حالا هی مردم رامقصر اصلی بخوانید تا ازمحصولات وطنی حمایت کنند !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
ای بابا...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
با توجه به مکان شرکت ارج و قیمت بالای زمین آن تعطیلی این کارخانه برای خریداران زمین محترم که خطوط قرمزند خبر خوشایند و برای مردم غم انگیز و برای ما صنعتگران نا امید کننده است
United States of America
ناشناس
۰۱:۰۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
به این میگن حمایت از تولید داخل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
ارج : برگرفته از سه کلمه. آهنگری. ریخته گری و جوشکاری که. قبلا از سه کارگاه تشکیل میشده. ولی الان ...... حیف که به علت نبود مدیریت کارخانه که قدمتش دوسال از سامسونگ بیشتره. به کجا میرسه. این نتیجه. تولید ملی حمایت از کار وسرمایه ایرانیه!!!!!! حیف حیف حیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
اول ادعای ورشکستگی بعد دریافت وام !!
در نهایت هم خصوصی شدن شرکت و افزایش قیمت اجناس با همان کیفیت های نا مطلوب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
تو جاده مخصوص کرج خیلی از شرکتهای قدیمی بسته شده اند . خیلی از شرکتها هم با وضعیت بدی در حال کارند و همه این مشکلات فقط وفقط ناشی از مدیریت ضعیفی است که به این شرکتهاتحمیل میشوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
يادش بخير سال شصت ونه هفتاد همين شركت به سهامدارانش چقدر سهام مجانى داد كه هر سهم يازده برابر شد با قيمت مناسب معامله ميشد ولى افسوس كه الان به اين روز افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
این که چیزی نیست باید تمام شرکت های اینگونه تعطیل شوند چون خلاقیتی در کار ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
به کجا چنین شتابان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
واقعا متاثر شدم
Germany
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
اینا همش از بی کیفیتیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
این کارخانه اولی نیست ...ازین نوع کارخونه زیاده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
به دولت چه ربطی داره....مدیران بی لیاقت نتونستن خودشونو با تکنولوزی روز همراه کنن ...فقط به فکرمنافع و جیب خودشون هستن.....بیچاره کارکر......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
واقعا جای تاسف است و این تعطیلی ربطی به مدیریت کارخانه نداره و ارتباطش با رکود حاکم بر کشور و وضعیت اقتصادی نامناسب است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
اینم از تدابیر و امید های این دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
بنظرم تنها دلیل این اتفاق این است که ما مَردم بجای خرید تولیدات داخلی تولیدات خارجی را می خریم. حاظریم جنس چینی بخریم فقط و فقط چون خارجی است اما جنس ایرانی نخریم و این چقدر اشتباست.انشاءالله خیلی زود روزی برسه که همه گزینه ی اولمان تولید های داخل باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
ارج هم به جمع برندهایی پیوست که از اونها فقط نامشون مونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
خب وقتی نمی خوان خودشونو با تکنولوژی روز پیش ببرن همینه دیگه، حتی طراحیشون هم بدرد نمی خوره
حتی اگه دولت هم بخواد به کمک اینا بیاد که مثلا با تعرفه واردات با همین شکل به کارشون ادامه بدن بجز هدر رفت منابع عمومی چیزی در پی نداره
به روز بشید !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
انشاالله احمدی نژاد رئیس جمهور می شه همه چیز بهتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
البته خیلی دردناک است که کارخانه ای مثل ارج تعطیل شود !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
همش ضعف مدیریته هیچ دلیل دیگه ای هم نداره..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
تکلیف کارگراش چی میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
یه یخچال داریم ۲۳ ساله داره کار میکنه واقعا معرکه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
دیگه دولت مجبور نیست که مدام جلسه بذاره و قانون حمایتی تصویب کنه.
اگه حمایت دولت از این شرکت هایی که قصد ندارند به روز بشوند حذف بشه، توی فضای رقابتی شرکتهای بهتری شکل میگیرن که میتونن اقتصاد رو تحرک بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
کارگر بیچاره‌ای که در کارخانه کار می کرده باید چیکار کنه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
جای تاسف داره کارخانه ای به این بزرگی و قدمت ک از اولین کارخانه های ایرانه تعطیل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
واقعا برای این دولت متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
شرکتهایی که توان احیای کیفیت ندارن پایانشون نزدیکه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
این تعطیلی به معنای نشان از عدم ارج نهادن به این شرکت بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
اینم واگذار کنید به بخش خصوصی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
چقد ناراحت کننده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
وحشتناکه. این کوتاهی علاوه بر مسؤولین از طرف ما هم هست که تمام خونه مون پر از محصولات خارجی شده, اون وقت هم وطنان عزیزمون بیکار می شن روز به روز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
يعني اين همه اقتصاد دان داريم تو كشور
واقعا نميتونن يه طرح درست حسابي براي حمايت از توليد بدن؟!!!
Germany
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
یاد و خاطرش گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
درود. باورتون میشه فریزر ما از برند ارج هست و الان سال های ساله که بدون مشکل داره کار میکنه. واقعا ناراحت شدم با این خبر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
ارج که مهم نیست مهم وارداته!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
همش تقصیر اجناس بی کیفیت چینیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
اگر بعضي اتفاقات نمي افتاد الان بايد با کالای خارجی رقابت ميكرد
Germany
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
تعطیل شدن یه کارخانه به این بزرگی دال بر عدم حمایت دولت نیست بلکه دال بر بی برنامگی مدیران کارخانه است.
یکی از مزایایی بازار رقابتی همینه که کارخانه ای که نتواند خودشو با خواست و سلیقه مردم سازگار کنه از رده خارج شه.
کاش مسولین کارخانه قبل از به تعطیلی کشاندن کارخانه از مشاورین اقتصادی و بازار مشورت میگرفتند.
آخه تا کی باید بازار انحصاری باشه و مردم طبق سلیقه کارخانه دارها مصرف کننده باشند.مردم نیازهاشون با توجه به خواسته هاشون برطرف میکنند.
.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
واقعا ناراحت کنندست فقط به این دلیل که ما نمیخوایم از جنس خارجی دل بکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
اکثر کارخانه های لوازم خانگی به علت ورود لوازم قاچاق به زودي تعطیل میشن!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
واقعاِ حیف یخجالهای امروزی 5سال هم کار نمیکنند درصورتی که یخجالهای ساخت این کارخانه در 30 سال قبل هنوزکارمیکنند تعمیر هم نشدند سال گذشته در بیرجند دنبال ارج گشتم ولی پیدا نکردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
وقتی جنس بی کیفیت و مطابق با نیاز جامعه و جنس زیبا نزند عاقبت همینه
آخرین اخبار