رشد فزاینده جمعیت دانشجویی از سالهای بعد انقلاب تاکنون

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه از زمان انقلاب تاکنون جمعیت دانشجویی رشد فزاینده داشته، گفت: ساماندهی موسسات آموزش عالی از مهمترین برنامه‌های طرح آمایش است.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: حدود چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در کل کشور داریم که این جمعیت در بیش از 2 هزار و 850 مرکز آموزش عالی و در چهار زیر نظام دولتی، دانشگاه آزاد، غیر دولتی و مراکز دانشگاهی نهادی در حال تحصیل هستند. این جمعیت نسبت به اوایل انقلاب (با جمعیت دانشجویی 180 هزار نفر) 25 برابر شده که نشان از فزاینده بودن رشد کمی دارد.

وی با بیان اینکه حدود 76 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌‌ها مشغول به فعالیت هستند، افزود: در بازه زمانی کوتاه، این تعداد افزایش، غیر کارشناسانه بوده و در حال حاضر با تعداد زیادی از دانشجویان، دانش آموختگان و مراکز دانشگاهی روبه‌رو هستیم.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه طبق اعلام مرکز آمار تا افق 1404 جمعیت کشور در سنین 18 تا 22 سال رشد منفی دارد، بیان کرد: از آنجا که که تعداد دانشجویان رو به کاهش است، طرح آمایش آموزش عالی با سه شعار کنترل کمی، ارتقا کیفی و اقتدار و هماهنگی، برنامه ریزی شده است.

وی سامان دهی موسسات را از مهمترین برنامه‌های طرح آمایش ذکر کرد و افزود: وزارت علوم در نظر دارد تا موسسات آموزش عالی را ارزیابی و موسساتی که فاقد ارزش هستند، جمع آوری یا ادغام کند؛ همچنین برای برخی از دانشگاه‌های با سابقه نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم، ایجاد نظام یکپارچه طرح سنجش آموزش کشور و نظام‌های آموزش مهارتی را از دیگر برنامه‌های طرح آمایش وزارت علوم دانست و یادآور شد: موسسات مهارتی فنی و حرفه‌ای، علمی و کاربردی اگر به صورت نظام یکپارچه اداره شوند بهتر اهداف خود را دنبال می کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار