رمضان در روسیه؛

از «افطاری ملل» در مسجد مسکو تا منع فروش مشروبات الکلی در ماه رمضان

احترام غیرمسلمان‌ها به روزه‌داران در روسیه در نوع خود جالب و دیدنی است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ماه مبارک رمضان در روسیه دارای اهمیت بسیاری است، مسلمانان این کشور همه ساله به استقبال ماه نور و وصال خداوند می‌روند و از این فرصت ارزشمند برای تحکیم و تثبیت عقاید دینی خود و دیگر مؤمنان استفاده می‌کننند.
به عقیده آن‌ها ایام ماه رمضان بهترین فرصت برای نفوذ دین اسلام و آموزه‌های این مذهب در قلب و جان مسلمانان روسیه است. مسلمانان کشور روسیه در این ایام با برگزاری مراسم افطار دسته‌جمعی و دعوت از یک سخنران برای یادآوری نکات اخلاقی و انسانی در پای این سفره‌ها بیش از زمان‌های دیگر به معنویت و خداوند نزدیک می‌شوند. 

مردم روسیه چگونه مسلمان شدند؟
ورود اسلام به روسیه نه از طريق جنگ و فتوحات اسلامی بلكه از مسیر گسترش معاملات تجاری مسلمانان با ساكنان آن مناطق گسترش يافت. 
جالب است بدانید در این برهه زمانی که در بسیاری از کشورها برای پروژه اسلام‌ستیزی و مخدوش کردن چهره تابناک اسلام محمدی هزینه و تلاش می‌کنند، در کشور روسيه اقوام متعددی مانند چچنی‌ها و اقوام ساكن داغستان خود را به اسلام منتسب می‌كنند. آن‌ها اين ماه مبارك را فرصت گرانقدری برای تقويت باورها، موازین و شعائر دينی خود می‌دانند که از شکل مسلمان ظاهری به‌راه صحيح مسلمان حقیقی بازگردند.

جشن رمضان
مسلمانان روسیه اشتیاق و علاقه وافری به برگزاری نماز جماعت در مساجد دارند. این کشور چند مسجد اصلی و جامع در روسيه دارد كه اقدام به برگزاری جلسات قرائت و ختم قرآن كريم در ماه مبارك می‌كنند و از سوی مسلمانان با استقبال بسيار خوبی مواجه می‎شود. به طور كلی آنها سی روز رمضان را مانند اعياد و جشن‌های اسلامی برگزار می‌کنند و برای این ایام ارزش و قدر بسیاری قائلند.
در این کشور علاوه بر فعالیت مراکز حفظ، آموزش و قرائت قرآن در دانشگاه‌ها و کالج‌های اسلامی روسیه نیز دوره‌های آموزش قرآن برگزار می‌شود. برگزاری این دوره‌ها به ماه رمضان محدود نمی‌شود و در طول سال نیز ادامه دارد. کلاس‌های آموزشی و برگزاری مسابقات بین‌المللی برای قاریان و حافظان قرآن در روسیه برگزار می‌شود. 

روسیه

امروزه در ایام ماه مبارک رمضان مسجد جامع مسکو به منظور آشنایی مسلمانان روس با سایر فرهنگ‌های اسلامی بعد مراسمی به عنوان روز فرهنگی هر کشور را تدارک دیده است که به معرفی آداب و رسوم مسلمانان جوامع مختلف می‌پردازد.
امام جماعت مسجد جامع مسکو با حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ایران، به مشارکت روزانه بیش از ۷۰۰ نفر در مراسم دعای افطار، برپایی چادرهای بزرگ در اطراف مساجد و مراکز اسلامی و حضور بالغ بر ۱۰۰ نفر در جلسات قرائت و تجوید قرآن نیز در هر روز اشاره کرده است.
مسلمانان روسیه هرساله در آستانه ماه رمضان به تزئین و زیباسازی مساجد این کشور می‌پردازند. آن‌ها علاوه بر چراغانی کردن ساختمان مسجد، اقدام به نصب بنر جدیدی در مساجد می‌کنند که نام  «رمضان» بر آن نوشته شده است.
ایده اصلی این اقدام در آستانه ماه رمضان از سوی گروهی از زنان مسلمان روسیه مطرح شد که در قالب سازمانی به نام «فردوس» به فعالیت‌های اجتماعی می‌پردازند. فعالان این سازمان اعلام کرده اند که علاوه بر ایام ماه مبارک رمضان ، هر یکشنبه با جوانان مسلمان دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت.

افطاری‌ملل در مسجد مسکو

بسیاری از مسلمانان روسیه در طول ماه مبارک رمضان میهمان سفره های افطاری مساجد و مراکز اسلامی هستند. مساجد و مراکز عبادتی شهرهای مختلف روسیه، به‌ویژه مناطق و جمهوری‌های مسلمان نشین قفقاز شمالی از جمله چچن، اینگوش، داغستان، تاتارستان، باشقیرستان، کاراچایوو چرکسیا و مناطق مرکزی روسیه از جمله مسکو و سن پترزبورگ، میزبان زنان و مردان مسلمان در سفره‌های افطاری هستند.بنا بر سنت جوامع اسلامی روسیه مراسم افطار جمعی به عنوان نماد ماه رمضان بین مسلمانان شناخته می شود.
اصلی‌ترین سفره ماه مبارک رمضان با عنوان «افطاری ملل» در خیمه مسجد مسکو به نام یادبود واقع در پارک پیروزی برگزار می شود که هر شب نمایندگان یکی از جوامع کشورهای اسلامی و همچنین اقوام مختلف روسیه به عنوان بارزترین نمونه وحدت اسلامی با حضور پیروان مذاهب مختلف، میزبان افطاری مسلمانان می‌شوند. 

روسیه

پس از مراسم افطار نیز مراسم مختلف مرتبط با ماه رمضان از جمله قرائت و هم‌خوانی قرآن کریم، مولودی خوانی و مسابقه ای دینی برگزار می‌شود.
مراسم افطاری و برگزاری دسته‌جمعی سفره افطار از محبوب‌ترين اعمال مذهبی در ایام ماه رمضان‌ روسيه است. این ماه مخصوص، برای غيرمسلمانان روس نيز جالب توجه است. آنها زمان ماه رمضان را از برگزاری مراسم افطار جمعی مسلمانان در شهرهای مختلف روسيه تشخیص می‌دهند. 
سخنرانی روحانیان در ضیافت افطار نیز تبدیل به سنت تحسین برانگیز مسلمانان روسیه شده است.این سخنرانی‌ها مفید و مختصر و با استناد به آیات شریف قرآن کریم است. این عمل پسندیده سفره‌های افطار را به «موائد الرحمن» (سفره‌های رحماني) که در کشور مصر برپا می‌شود، تبدیل کرده است.

احترام غیرمسلمانان به آداب و رسوم اسلام 
برای مسلمانان روسيه که دریک جامعه غيراسلامی زندگي مي‌كنند طبيعی است كه برخی از آداب و رسوم و رفتار آن‌ها متأثر از غيرمسلمانان و به‌خصوص مسيحيان ارتدوكس باشد. با این وجود آن‌ها با افتخار به مسلمان بودن خود، این موضوع را از كسی پنهان نمی‌كنند.  
نکته جالب توجه در این ماه، احترام غیرمسلمانان به آداب و رسوم دینی مسلمانان روسیه است. به حرمت این ماه و مسلمانان روسیه، در اين ماه بسياری از برنامه‌های غيراخلاقی تلويزيون پخش نمی‌شوند؛ يا مراكز توزيع مشروبات الكلی در روز و تا زمان افطار فعاليتی ندارند و شب‌ها مغازه‌های خود را باز می‌كنند. 

روسیه

فعالیت فرهنگی مسلمانان
از میان اقدامات فرهنگی مسلمانان کشور روسیه می‌توان به احیا و بازسازی برخی از آثار زیبای اسلامی و طراحی‌ها و نگارگری‌ها اشاره کرد. 
علاوه بر این اقدامات،  مراکز اسلامی و آموزشگاه‌های علوم اسلامی زیادی در روسیه تاسیس شده و مجلات و نشریات مکتوب ویژه مسلمانان چاپ می‌شود.
از سال 2013 مقامات زندان زنان در شهر موژایسک روسیه با جامعه مسلمانان این شهر توافق کردند که به مناسبت ماه مبارک رمضان تسهیلات ویژه‎ای در اختیار زندانیان مسلمان قرار دهند.
زندانیان مسلمان این شهر تصمیم گرفته اند که در ماه رمضان روزه بگیرند، قرآن خواندن یاد بگیرند و پنج نوبت در روز نماز بخوانند.
بنا بر این توافق در طول ماه رمضان زندانیان زن اجازه خواهند داشت که یک وعده غذا به عنوان سحری و یک وعده نیز به عنوان افطار داشته باشند.
شورای مسلمانان منطقه مسکو و صندوق «زکات» اعلام کرده اند که هزینه مواد غذایی این دسته از زندانیان را پرداخت می کنند.

روسیه

جشن 3روزه عید فطر

عید سعید فطر در روسیه با پایان ماه مبارک رمضان در روسیه به مدت سه روز جشن گرفته می شود. در این عید مانند جشن سال نو، مسلمانان روسیه به خرید لباسهای نو، هدایا و تهیه غذاهای ویژه این روز می‌پردازند.
یکی از برنامه‌های همیشگی مسلمانان روسیه در تعطیلی عید فطر زیارت قبور است. مسلمانان روسیه بر سر مزار عزیزان از دست رفته حاضر می شوند و همچنین در مساجد به پرداخت ذکات و کمک به محتاجان می پردازند.
ایام ماه مبارک رمضان زمان مناسب و مهمی برای تعامل و به‌جا آوردن آداب نیکوی اسلامی مثل صله‌رحم، دستگیری از نیازمندان، صمیمیت و آگاهی یافتن از مشکلات برادران و خواهران دینی و کمک به حل آن‌ها و... در تمام کشورهای اسلامی باشد. این آئین و رسوم و روحیه جمعی در میان مسلمانان کشور روسیه نیز می‌تواند الگوی کشورهای اسلامی دیگر قرار بگیرد و بیش از پیش به تعامل، اتحاد، نزدیکی  و نفوذناپذیری جامعه جهانی اسلام کمک کند. 

روسیه

گزارش از شیما شفیعی



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار