تبادل آتش نیروهای مرزی پاکستانی و افغانستانی

در ادامه تنش های سیاسی، امنیتی و مرزی میان پاکستان و افغانستان، منطقه مرزی 'تورخم' روز یکشنبه به صحنه تبادل آتش میان نیروهای پاکستانی و افغان تبدیل شد.

تبادل آتش نیروهای مرزی پاکستانی و افغانستانی
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،  در ادامه تنش های سیاسی، امنیتی و مرزی میان پاکستان و افغانستان، منطقه مرزی 'تورخم' میان دو کشور که از بیش از یک ماه پیش تا کنون شاهد تنش های پی در پی بوده است، روز یکشنبه به صحنه تبادل آتش میان نیروهای پاکستانی و افغانستان تبدیل شد.

روابط عمومی ارتش پاکستان یکشنبه شب با صدور بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغانستان بدون دلیل به سمت خاک پاکستان در نزدیکی گذرگاه مرزی تورخم آتش گشودند که منجر به مجروح شدن یک سرباز پاکستانی شد.

این درگیری ها در منطقه 'کوه شمشاد' در نزدیکی گذرگاه مرزی تورخم روی داد.

براساس بیانیه روابط عمومی ارتش پاکستان، پاکستان به منظور کنترل و مهار رفت و آمد تروریست ها در منطقه مرزی تورخم، در سمت خاک خود در حال احداث موانعی است تا مانع از ترددهای غیرقانونی شود.

مرز تورخم که بیش از یک ماه پیش به دلیل تشدیل مسائل امنیتی و تشدید اختلاف ها میان پاکستان و افغانستان، از سوی پاکستان بسته شده بود، چند روز پس از مسدود شدن و در نتیجه ملاقات عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان با ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش این کشور بازگشایی شد.

افغانستان نسبت به اقدام پاکستان برای احداث مانع و سیم خاردار در منطقه مرزی تورخم به شدت اعتراض دارد.

مرز تورخم یکی از اصلی ترین گذرگاه های مرزی میان پاکستان و افغانستان است که نقش مهمی در تجارت و البته رفت و آمدها و تجارت غیرقانونی میان دو کشور دارد.

پاکستان علاوه بر تلاش برای ایجاد مانع و سیم خاردار در مرز تورخم برای مهار رفت و آمده های بی حساب و کتاب در این منطقه، به شدت تلاش می کند تا هرچه سریع تر نزدیک به سه میلیون مهاجر و آواره افغانستان را که بیش از سه دهه است در پاکستان حضور دارند، به کشور خودشان بازگرداند. بیش از نیمی از این تعداد مهاجر، بدون مدارک معتبر و بطور غیرقانونی در پاکستان اقامت دارند.

ایرنا نوشت: روابط پاکستان و افغانستان که حدود یک سال و نیم پیش پس از پیروزی اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بطور مقطعی و موقت تاحدودی بهبود یافته بود، اما بعد از متوقف شدن روند مذاکرات صلح افغانستان و طالبان در تابستان سال گذشته و افزایش حملات تروریستی در افغانستان، این روابط بار دیگر متشنج شد و اتهام زنی های متقابل دو همسایه به یکدیگر مبنی بر پناه دادن به گروه های ترویستی و شبه نظامی، بار دیگر سایه سنگین بی اعتمادی و تنش را برفضای روابط دو همسایه حاکم کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار