وایِرد: قتل عام اورلندو نشان می‌دهد داعش به دنبال ترویج رعب و وحشت در جهان است

نشریه وایرد در مطلبی به راهبرد داعش در تبلیغات، عضوگیری و اهداف این گروه تروریستی پرداخت.

وایِرد: قتل عام اورلندو نشان می‌دهد داعش به دنبال ترویج رعب و وحشت در جهان استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه وایرد در مطلبی نوشت: وقایع اورلندو نشان دهنده راهکار داعش برای گسترش رعب و وحشت است. پس از حادثه تیراندازی اورلندو، گمانه‌زنی‌هایی درباره نقش داعش در این حمله به وجود آمد. اطلاعاتی اندک از گوشه و کنار شنیده می‌شود که می‌تواند این شایعات را تصدیق کند. داعش در پیامی "عمر متین" –مهاجم حادثه تیراندازی اورلندو—را یکی از عناصر خود معرفی کرد. شنیده‌ها حاکی از اعتراف عمر متین به طرفداری از داعش در مکالمه ای با پلیس است.

نویسنده این مطلب در ادامه آورده است: با نگاهی سطحی به این اتفاق می‌توان نتیجه گرفت که این حملات تروریستی در کشورهایی مانند عراق و سوریه، که پایگاه داعش محسوب می‌شوند، طراحی شده‌اند. به این صورت می‌توان گفت شبکه‌ای که تروریست‌های داعشی را در خاورمیانه با عناصر این گروه در اروپا و آمریکا به هم متصل می‌کند، یک ساختار خطی دارد. در این صورت، عناصر داعش را به سادگی می‌توان ردیابی و دستگیر کرد.

این در حالی است که هیچ مدرکی مبنی بر داعشی بودن عمر متین وجود ندارد. احتمال دارد داعش حتی این مهاجم را نشناسد. آمریکایی ها عادت کرده‌اند که هر خشونتی را به گروه های تروریستی نسبت دهند؛ حتی اگر خودشان اقدام به این خشونت‌ها کرده باشند. آمریکایی‌هایی که دست به خشونت می‌زنند، لزوما به عقاید داعش باور ندارند و احتمال دارد در حقیقت اشخاصی باشند که نارضایتی خود را — که ممکن است نارضایتی های شخصیشان باشد -- در یک نقاب سیاسی به جامعه بیان می‌کنند.

دلیل به چهره زدن این نقاب به وسیله کسانی که احتمال دارد هیچ وابستگی به داعش نداشته باشند، تصویر تاریکی است که داعش در ذهن جهانیان به شیوه‌های مختلفی حک کرده است. تبلیغات داعش تنها با هدف جذب نیرو و مهاجرت به کشورهای عراق و سوریه نیست؛ بلکه بسیاری از این تبلیغات، افرادی که ناراحتی های روانی دارند را هدف قرار می‌دهند.

در ادامه این مطلب آمده است: مهم‌ترین روش داعش برای تبلیغات، نشان دادن جو به اصطلاح «باز» این گروه است. برخلاف القاعده، که فعالیت تمامی عناصر و عملیات تروریستی آن به طور دقیق برنامه‎ریزی می‌شد، داعش سعی دارد طرفداران خود را از بین مردم عادی، و با ترویج خشونت، به خود جلب کند. و البته این اقدامات را پنهانی انجام نمی‌دهد. این تبلیغات را در شبکه های اجتماعی محبوب ما، که اکنون در تار و پود زندگی روزمره ما تنیده شده است، به گوش همگان می‌رساند. در نتیجه باورهای این گروه تروریستی به سادگی جای خود را درساختار فرهنگی جامعه باز می‌کند.

این امر باعث شده است شمار طرفداران داعش به حدی برسد که القاعده هیچوقت نمی‌توانست به آن دست یابد. در حقیقت داعش شبیه «سیستم عاملی متن باز» شده که هر فردی به راحتی می‌تواند طبق نیاز خود به آن مواردی اضافه کرده یا از آن کم کند. برخی افراد نیز چنان غرق نوشتن در این متن می‌شوند که با نام داعش، دست به خشونت و کشتار می‌زنند  و باور دارند این خشونت میتواند به حل مشکلات زندگیشان کمک کند.

در ادامه این نوشته آمده است: در دهه 60 و 70 میلادی که نزدیک به 160 هواپیمای مسافربری از آمریکا ربوده شد، هواپیماربایان خود را وابسته به گروه های تروریستی معرفی میکردند؛ در صورتی که در حقیقت شمار کمی از آن‌ها وابسته به این گروه ها بوده اند. اغلب آن‌ها افرادی با مشکلات شخصی بودند که دست به این کار می‌زدند. افزایش اقدامات امنیتی فرودگاه ها، دستگیری این افراد را بسیار ساده کرد؛ ولی در برابر داعش شرایط به این سادگی نخواهد بود.

این موضوعی واضح است که داعش "عمر متین" را همانند مهاجمان سن برناردینو –که سال گذشته در یک حادثه تیر اندازی 14 نفر را کشتند — از عناصر خود معرفی کرده و از اقدام وی ستایش می‌کند. به باور نویسنده این مطلب، داعش به دنبال قانع کردن جهان برای تغییر باورهای خود در ازای رسیدن به امنیت است. داعش میخواهد اسلام‌هراسی را گسترش داده و جمع‌گرایی را در جهان تضعیف کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار