نتایج نظرسنجی جدید در مصر و عربستان؛

برجام در دولت بعدی آمریکا لغو نخواهد شد

اکثر شهروندان مصر و سعودی معتقدند که رییس جمهور بعدی آمریکا توافق هسته‌ای منعقد شده با ایران را لغو نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از عاروتص شوع، نتایج همه پرسی منتشر شده در شب برگزاری نشست سال 2016 در موسسه «سیاست و راهبرد هرتزیلیا» نشان داد که اهالی مصر و عربستان سعودی به شدت مخالف پیشبرد معاهده صلح بین اسرائیل و دولت خودگردان فلسطین هستند.

شهروندان دو متحد مهم آمریکا  در جهان عرب دیدگاه مبهمی به باراک اوباما رییس جمهور کنونی آمریکا دارند اما به شدت انتخاب «هیلاری کلینتون»  دموکرات بر «دونالد ترامپ» جمهوری خواه را به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا ترجیح می‌دهند.

در این نظر سنجی، 935 شهروند مصری و عربستانی در 6 هفته به موضوع‌های متفاوتی چون انتخابات ریاست جمهوری فراروی آمریکا، توافق هسته‌ای ایران، داعش و مداخله آمریکا در پیشبرد صلح خاورمیانه پاسخ دادند.

بر این اساس، 35.9 درصد شهروندان مصری و 30.2 درصد شهروند عربستانی هیلاری کلینتون را به عنوان رییس جمهور آمریکا ترجیج دادند. البته اکثر شرکت کنندگان مصری و سعودی در این همه پرسی بر این باور بودند که رییس جمهور بعدی آمریکا تغییری را در روابط با جهان عرب ایجاد نکرده و آن‌را بهتر نمی‌کند.

همچنین در زمینه توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، که اکثریت شهروندان مصر و عربستان به شدت مخالف آن هستند، تعداد بسیاری از پرسش شوندگان بر این باور بودند که جانشین بعدی باراک اوباما تمایلی به فسخ قرارداد هسته‌ای با ایران ندارد. تنها 19.7 درصد مصری‌ها و 13.6 درصد سعودی‌ها نسبت به لغو توافق هسته‌ای خوشبین هستند.

همچنین تعداد بسیار اندکی از پرسش شوندگان معتقد بودند که آمریکا نیروی زمینی را برای نبرد با داعش عازم منطقه می‌نماید. تنها 17.9 درصد سعودی‌ها و 32.3 درصد مصری‌ها معتقد بودند رییس جمهور آتی آمریکا نیروی زمینی را برای نبرد با داعش عازم منطقه می‌کند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار