افزایش مخالفت‌ها در آلمان با صدور سلاح به عربستان سعودی

مخالفت ها در آلمان با صادرات سلاح و جنگ افزار این کشور به عربستان سعودی شدت گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه «دویچه وله»، هلموت اشمیت حدود دو سال پیش جایگاه آلمان در میان صادرکنندگان جنگ‌افزار در سال 2013 را «یک رسوایی» خواند و در هفته‌نامه «دی تسایت» نوشت: «آلمان در حال حاضر سومین صادرکننده ‌اسلحه در جهان پس از آمریکا و روسیه و پیش از چین، ژاپن، فرانسه و انگلیس است.»

صدراعظم سابق آلمان که نوامبر سال گذشته (2015) درگذشت این موضوع را نگران‌کننده خوانده و از دولت ائتلافی آلمان خواستار توقف این روند شده بود.مطابق گزارشی که خبرگزاری آلمان روز دوشنبه (24 خرداد 95) منتشر کرد، این کشور که یک سال بعد به جایگاه پنجم سقوط کرده بود در سال 2015 بار دیگر در ردیف سومین صادرکننده جنگ‌افزار در جهان قرار گرفت.

بنابر این گزارش، مشتری نزدیک به یک سوم (29 درصد) تجهیزات نظامی صادر شده از آلمان کشورهای عربستان سعودی، الجزایر، مصر و قطر بوده‌اند که هر یک به نوعی درگیر بحران‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستند.خبرگزاری آلمان با استناد به گزارش سالانه موسسه «Jane`s» می‌افزاید، صنایع نظامی آلمان در سال گذشته میلادی حدود 4 میلیارد و 780 میلیون دلار جنگ‌افزار صادر کرده‌اند.

این موسسه انگلیسی که به انتشار نشریات تخصصی نظامی و رد و بدل کردن اطلاعات در این زمینه مشهور است برآورد کرد، کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه در سال 2018 مقصد 40 درصد از جنگ‌افزارهای صادراتی آلمان باشند و این میزان در سال‌های بعد به 28 درصد کاهش یابد.

بن مورس، نویسنده گزارش موسسه یادشده می‌گوید آلمان در سال جاری در رتبه چهارم قرار خواهد گرفت اما این امر به معنای کاهش صادرات این کشور نخواهد بود و علت آن افزایش صادرات فرانسه است. تحلیلگر موسسه «Jane`s» قرار گرفتن آلمان در رتبه چهارمین صادرکننده جنگ‌افزار در سال 2016 را با برنامه‌های فرانسه مرتبط می‌داند که «تجدید حیات» صنایع نظامی خود را در دستور کار دارد.

بن مورس پیش‌بینی می‌کند که میزان صادرات جنگ‌افزار فرانسه در سال جاری به حدود 6 میلیارد دلار برسد و این کشور در سال 2018 جای روسیه در این تجارت را بگیرد.گزارش سالانه موسسه «Jane`s» نشان می‌دهد که عربستان سعودی همچنان بزرگترین واردکننده تجهیزات نظامی در جهان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار