کرمانشاه؛

دالاهو در مرز بحران تب مالت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان کرمانشاه گفت: شهرستان دالاهو با ابتلای 140 نفر در سال 94 بالاترین میزان درگیری در کشور را دارد و این یک عدد تکان دهنده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ حسین کریم همزیستی با دام و زندگی عشایر، بافت بومی و عدم مراقبت های کافی را از عوامل ابتلای این بیماری عنوان کرد و گفت: استفاده از لبنیات به صورت خام ، پنیر ، خامه سرشیر و گوشت گرم حیوان بیمار راه‌های انتقال این بیماری مشترک دام و انسان است که علی رغم آموزشهای فراوان همچنان در حال شیوه است .
وی  با بیان اینکه تردد زیاد دام به محل زندگی انسان یکی دیگر راه های ابتلای این بیماری است   گفت:این بیماری هزار چهره می تواند در هر یک از بخشهای بدن خود را نمایش دهد و هر یک از اعضای بدن را درگیر کند.

 کریم گفت: به دلیل اینکه 95 درصد دامهای سنگین و سبک استان به صورت سنتی نگهداری می شوند کرمانشاه و استانهای همجوار بالاترین میزان ابتلا را در بین استانهای کشور دارند اما دالاهو از مرز بحران گذشته است .


در شهرستان دالاهو 180 هزار دام سبک و 7 هزار دام سنگین وجود دارد. تب مالت بیشتر دامهای سبک را درگیر کرده است . حدود یکصد هزار دامهای در مناطق آلوده هستند که از این میان حدود 4 تا 5 درصد آلودگی دارند که به راحتی امکان جداسازی آنها وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: در برش شهرستانی این طرح یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای تست و کشتار دام‌های آلوده نیاز است تا ظرف دو سال میزان مبتلایان از 350 نفر در یکصد هزار نفر به میانگین کشوری که 20 نفر در یکصد هزار نفر است برسد.

 نادر پرور افزود: سقط جنین دام سالانه بالغ بر 11 میلیارد تومان به صنعت دامپروری استان خسارت وارد می کند اما با اعتباری حدود 7 میلیارد تومان می شود این بیماری را کنترل و در سطح پایینی نگه داشت.

انتهای پیام/ح




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.