سنت رمضان در اندونزی از معروف‌ترین غذای افطاری مسلمانان جاکارتا تا هدیه "نیاراق" + تصاویر

مسلمانان اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین كشور مسلمان جهان آداب و رسوم منحصر به فردی را در ماه مبارک رمضان دارند.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مسلمانان کشورهای اسلامی با آئین‌ها و آداب‌های مختلف به استقبال این ماه پرخیر و برکت می‌روند.

مسلمانان اندونزی هم به عنوان پرجمعیت‌ترین كشور مسلمان جهان در جنوب شرقی آسیا، آداب و رسوم منحصر به فرد در این ماه دارند. در این کشور هنگامی كه هلال ماه رویت می‌شود، برخی افراد برای تبریك فرا رسیدن ماه مبارك رمضان تا هنگام سحر در مساجد طبل می‏‌زنند و خود را برای خوردن نخستین سحری ماه مبارك رمضان آماده می‌كنند.

مساجد و اماکن مذهبی در این ماه شلوغ‌تر از همیشه است و روزه‌داران به برگزاری جلسات قرائت و تفسیر قرآن مشغول هستند. زنان اندونزی هم پیش از شروع ماه مبارک رمضان به بازار می‌روند و مایحتاج این ماه را فراهم می‌کنند . آنها در طول این ماه به تهیه انواع خوردنی‏های همچون برنج، سبزیجات، مرغ و گوشت قرمز كه به سبك محلی پخته می‌شود، می‌پردازند و سفره‌های سحر و افطار رنگینی را برای خانواده‌هایشان آماده می‌کنند. لازم به ذکر است که فرنی، معروف‌ترین غذای مردم اندونزی برای افطار است.

 مسلمانان این کشور ده شب آخر ماه رمضان را به شب زنده‏‌داری و عبادت‌ می‌گذرانند. آنها بر این باورند که یکی از این شب‌ها، شب قدر و نزول کتاب آسمانی است. با نزدیک شدن به روزهای پایانی رمضان و عید فطر خیابانها و كوچه‌های این سرزمین رنگ و بوی خاص عید را به خود می‌گیرند. بازارها هم مملو از جمعیتی می‌شود که برای كودكان خود لباس و كفش نو می‌خرند، تا در روز عید فطر به تن کنند.

در شب عید فطر نیز مسلمانان اندونزی از خانه‌هایشان خارج می‌شوند و با حضور در خیابان‌ها، ندای الله اكبر سر می‌‏دهند و با زدن طبل و نواختن موسیقی، عید فطر را به یكدیگر تبریك می‌‏گویند. مسلمانان اندونزی در نخستین ساعات روز عید فطر به دیدار والدین و بزرگان فامیل خود می‌روند. در این روز غذاهای محلی و سنتی اندونزیایی در مهمانی ها تهیه می‌شود. سفر به دیگر شهرها نیز برای دیدار با آشنایان و تفریح جزو رسوم اندونزیایی‌ها در تعطیلات چند روزه عید فطر است كه معمولا بیش از یك هفته طول می‌کشد.

البته مسلمانان این کشور به نشانه قدردانی از نعمت و فرصت این ماه مبارک، آیین‌های مختلفی را هم  پیش از فرا رسیدن ماه رمضان برگزار می‌کنند که به شرح زیر است،

*در منطقه جاوه غربی که اکثرت مردم از قبیله سوندا هستند، رسم "مونگاهان" وجود دارد. مونگاهان مراسمی است که سوندایی‌ها برای اظهار خوشحالی از رسیدن ماه مبارک رمضان،  برگزار می‌کنند. در این رسم همه اعضای خانواده و دوستان دور جمع می‌شوند و از یکدیگر طلب حلالیت و عفو می‌‌کنند.

*در مراسم دیگری که در قبیله بتاوی در استقبال از ماه مبارک رمضان انجام می‌شود، مردم به خانه بزرگترهای فامیل مثل پدر بزرگ، مادر بزرگ، عمو و دایی‌ها سری می‌زنند و غذایی به عنوان هدیه برای آنها می‌برند. هدیه "نیاراق" به طور معمول شامل مواد غذایی خام است.

* "پادوسان" نیز مراسمی هیجان‌انگیزی است که مردم در منطقه جوگجاکارتا و جاوه میانه برگزار می‌کنند. این مراسم که برای استقبال از  ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود با حمام یا دوش‌گرفتن در چاه و یا چشمه‌های آب همراه است و مفهوم رسم پادوسان این است که بدن روزه‌داران از درون و ظاهر پاک شود.

* رسم "بالیماو" در پادانگ دارای هیجانی شبیه پادوسان و شامل خود تمیزکردن و یا حمام‌کردن با هم در رودخانه یا حمام است. رسم "بالیماو" معمولا از طلوع تا غروب قبل از ماه رمضان به طول می‌انجامد. "بالیماو" به معنی تمیز‌کردن ظاهر و باطن خود به‌منظور آمادگی کامل برای عبادت در ماه رمضان است.

همچنین جامعه سرامبی مکه دارای مراسم "مئوگانگ" برای استقبال از ماه مبارک رمضان است که طی آن یک بز یا گاو ذبح می‌شود. گفته می‌شود این مراسم برای اولین‌بار در سال ۱۴۰۰ میلادی یا از زمان پادشاهان آچه برگزار شد.

در شهر سمارانگ نیز مراسمی به نام "دوگدران" برای استقبال از ماه مبارک برگزار می‌شود. "دوگدران" از کلمه «دوگ» و «در» مشتق شده است. کلمه دوگ از صدای طبل مسجد که نشانه شروع ماه مبارک رمضان است، گرفته شده و در از صدای توپ جنگی همراه با ضرب طبل مسجد.

افزون بر آن در "کودوس" رسم "دانداگان" برای استقبال از این ماه اجرا می‌شود. دانداگان به معنای انتظار برای اعلام شروع اولین روز در ماه رمضان است. از آنجا که تعداد زیادی از مردم در این مراسم جمع شدند ، این رسم تکامل یافته و به اعلام رسمی اولین روز رمضان از مناره مسجد کودوس رسید. فروشنده‌ها در محل برگزاری این مراسم به فروش کالاهای متنوع می‌پردازند. در حال حاضر دانداگان در اطراف مسجد مناره کودوس برگزار می‌شود.

همچنین مردم سورابایا قبل از شروع ماه رمضان مراسمی به نام "مگعان" برگزار می‌کنند که در اطراف مسجد آمپل در سورابایا برگزار می‌شود. در این مراسم نوعی غذا به نام «آپم» طبخ و به صورت دسته‌جمعی خورده می‌شود. غذاخوردن جمعی در این رسم به معنای عذرخواهی از بستگان و دوستان است.

جامعه جاوا نیز قبل از ماه رمضان به رسم نیدران مشغول می‌شوند. رسم "نیدران" در دهم ماه رجب در آرامگاه پدر و مادر و با دعا و نماز برای آنان آغاز می‌شود. شرکت‌کنندگان در این مراسم پس از دعا به صورت دسته‌جمعی غذا می‌خورند.


سنت رمضان در اندونزی؛ از برگزاری آیین‌های

سنت رمضان در اندونزی؛ از برگزاری آیین‌های

سنت رمضان در اندونزی؛ از برگزاری آیین‌های

سنت رمضان در اندونزی؛ از برگزاری آیین‌های

سنت رمضان در اندونزی؛ از برگزاری آیین‌های
سنت رمضان در اندونزی؛ از معروف‌ترین غذای افطاری شهروندان جاکارتا تا هدیه

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار