با آداب و رسوم هندی‌ها در رمضان بیشتر آشنا شوید؛

پای ثابت سفره‌های افطار و سحری مسلمانان هند چیست؟ + تصاویر

آیین‌های ماه رمضان در میان مسلمانان هندوستان با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با شروع ماه مبارک رمضان، شور وشعف خاصی سراسر کشور هندوستان را فرا می‌گیرد و مسلمانان دویست میلیون نفری این کشور سعی می‌کنند تا آداب و سنن خاص خود در این ماه مبارک را اجرا کنند.

مسلمانان هند در این ماه به آذین‌بندی مساجد می‌پردازند و جلسات قرآنی برگزار می کنند. طبق یک سنت دیرینه در این کشور، سحرخوان‌ها در ماه مبارک رمضان و پیش از نماز صبح، مردم را برای خوردن سحری بیدار کنند.

بازارهای این کشور هم در این ایام رنگ رمضان به خود می‌گیرند و مغازه‌داران به عرضه محصولات و مواد غذایی مختلف مورد نیاز مردم می‌پردازند.

در طول این ماه، مسلمانان برای آنکه از فضیلت ماه مبارک رمضان بیشتر بهره ببرند، در هر گوشه و کناری از شهر به تهیه افطاری و سحری مشغول هستند و بین اقشار مختلف مردم توزیع می‌کنند. دهلی پایتخت هند یکی از شهرهایی است که رنگ و بوی رمضان در آن موج می‌زند. 

روزه‌داران هندی معمولا روزه خود را با نمک ،آب گرم و خرما باز می کنند و بعد برنج و نان، عدس پخته ،حلیم و هریس با فلفل و ادویه زیاد صرف می‌شود. پای ثابت سفره‌های افطار و سحر مسلمانان هندی، غذا خاصی به نام "غنجی" است که از ترکیب برنج، گوشت، درست می‌شود.
 
نوشیدنی‌های خاص ماه رمضان هم در این کشور، آب لیمو و شیر مخلوط با آب است که هندی‌ها معتقدند این نوشیدنی انرژی روزه‌دار را برای عبادت شبانه افزایش می‌دهد.

مسلمانان هندی در ده روز پایانی رمضان اعتکاف می‌گیرند. این مراسم که با تاکید بر شب‌های قدر انجام می‌شود به آیین مخصوص شب بیست و هفتم ماه رمضان ختم می‌شود، که مردم برای فاتحه خوانی به قبرستان می‌روند. آن‌ها همچنین در این شب‌ها بهترین لباس‌های خود را به تن می‌کنند.

در کشور هند، جمعه آخر ماه مبارک رمضان علاوه بر برگزاری روز جهانی قدس، ˈجمعه وداعˈ نامیده می شود و به همین مناسبت به مساجد جامع از جمله در شهر حیدرآباد می‌روند و نمازجمعه را برپا می‌دارند.

مسلمانان کشور هندوستان همچنین در روز عید فطر آداب ویژه‌ای دارند. جشن عید فطر در اولین روز ماه شوال شروع می‌شود و بسیاری از مسلمانان با شرکت در نماز جماعت و گوش دادن به خطبه روز عید فطر و دادن زکات فطریه این روز را آغاز می‌کنند. زکات فطریه یک مقدار از مواد غذایی مانند جو، خرما، کشمش و یا آرد گندم و یا معادل پول آن است، که به مردم فقیر در جامعه داده می‌شود.

پس از نماز هم بزرگ‌ترین فرد خانواده در منزل به انتظار اقوام و آشنایان می‌ماند و کوچک‌ترها با حلقه‌های گل به دیدار ریش‌سفید خانواده می‌روند و ظهر عید فطر را با هم می‌گذرانند. مسلمانان هندی در این روز غذاهای ویژه مخصوصا نوعی غذای شیرین بنام "سیویا" پخته و بین اعضای خانواده و دوستان خود تقسیم می كنند. نوعی غذای گوشتی مشهور بنام "حلیم حیدرآبادی" از جایگاه خاصی در سفره افطاری روزه‌داران مسلمان در هنداست.

عید فطر در سراسر هند تعطیل رسمی است، ولی بازارها مخصوصا در محله‌های مسلمان‌نشین مملو از خریداران هیجان‌زده است كه در این روز برای خرید به این مغازه‌ها نیز سری می‌زنند. اكثر مسلمانان هند خریدهای سالانه خود را در روز عید فطر انجام می دهند، چون مغازه داران حراجی‌های خاصی را به مناسبت عید فطر ترتیب می‌دهند و قیمت مناسب آنها حتی هندی‌های غیر مسلمان را نیز به سوی خود جلب می‌كند.

مسلمانان هندی در روز عید فطر در اماكن خاص از جمله مسجد جامع در دهلی و عیش باغ عیدگاه در لكنو برای برگزاری این روز بزرگ تجمع كرده و عید فطر را به یكدیگر تبریك می‌گویند. بیشتر افراد غیرمسلمان نیز در این روز به خانه دوستان مسلمان خود رفته و عید فطر را به آنان تبریك می‌گویند.

به طور کلی آیین‌های ماه مبارک رمضان در میان مسلمانان هندوستان با شکوه و توجه خاصی برگزار می‌شود، به‌گونه‌ای که شاید بتوان گفت آیین‌هایی با این وسعت و عظمت در سایر نقاط جهان کم نظیر است. 


پای ثابت سفره افطار و سحری هندی‌ها چیست؟ + تصاویر


پای ثابت سفره افطار و سحری هندی‌ها چیست؟ + تصاویر


پای ثابت سفره افطار و سحری هندی‌ها چیست؟ + تصاویر


پای ثابت سفره افطار و سحری هندی‌ها چیست؟ + تصاویر

پای ثابت سفره افطار و سحری هندی‌ها چیست؟ + تصاویر


پای ثابت سفره افطار و سحری هندی‌ها چیست؟ + تصاویر


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار