چالش‌های موازی‌کاری عرصه نشر از نگاه یک ناشر؛

راهی بجز پیوستن به قانون جهانی کپی رایت برایمان نمانده است

ما یک تشکیلات قوی و ناظر بر عرصه نشر نداریم و وزارت فرهنگ و اسلامی نیز توجهی به این مسئله ندارد.

راهی بجز پیوستن به قانون جهانی کپی رایت برایمان نمانده استعلی نویدگویی، مدیر مسئول انتشارات نوید شیراز در خصوص موازی‌کاری‌های مناسبتی برخی از ناشران به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: موازی‌کاری ناشران یک بحث بسیار بسیار آسیب زننده در حوزه فرهنگ و کتاب است و اگر کسی خودش را اهل فرهنگ و فرهنگ پرور می‌داند، باید قبول کند که موازی‌کاری دور از شأن اوست. 

وی افزود: من در شهر شیراز بارها و بارها شاهد بوده و هستم که مترجمی اثری را ترجمه می‌کند و یک‌هفته بعد مترجم دیگری همان اثر را با کمی تغییر می‌نویسد. البته در چنین مواقعی به دلیل همان تغییر جزئی نمی‌توانیم بگوییم ترجمه مترجم دوم با ترجمه مترجم اولی تفاوتی ندارد، اما به راستی چرا نباید حق اولین مترجم یک کتاب را رعایت کرد. 

مدیر مسئول انتشارات «نوید شیراز» اظهار داشت: ما یک تشکیلات قوی و ناظر بر عرصه نشر نداریم و وزارت فرهنگ و اسلامی نیز توجهی به این مسئله ندارد و در این شرایط راهی بجز پیوستن به قانون جهانی کپی رایت برایمان نمانده است.

نویدگویی در بخش دیگری از سخنانش ایجاد تشکیلات صنفی متنی برای فعالان عرصه نشر را یکی از راهکارهای مؤثر در جلوگیری از موازی‌کاری ناشران دانست و تصریح کرد: یک آیین‌نامه و اساسنامه سالها پیش نوشته شده و در اختیار افراد بررس دلسوز قرار گرفته است و امروز به نظر می‌رسد که برخی از تنگ نظری ها موجب موازی کاری‌ها و زیرزمین کاری‌ها می‌شود. 

وی ادامه داد: این را باید باور کنیم و قبول داشته باشیم که در سال‌های اخیر نویسنده‌ای که کار قوی داشته باشد، کم داریم و شاید درصد بسیار اندکی از رمان‌ها قابل توجه باشند. 

نویدگویی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص فعالیت‌های اخیر انتشارات «نوید شیراز» اظهار داشت: خوشبختانه در بیست و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 48 عنوان جدید را در دسترس مخاطبانمان قرار دادیم و اگر چه هم اکنون مشکلات زیادی بر سر راه فعالیت ناشران قرار گرفته، اما انتشارات «نوید شیراز» علیرغم همه این مشکلات همچنان کار خود را ادامه می‌دهد. 

وی افزود: امروزه برای حل مشکلات موجود بر سر راه فعالان عرصه نشر، باید دنبال راهکار باشیم و به نظر می‌رسد هیچ راهی بجز آنکه تفکر همه مسئولان فرهنگی باشد نداریم. 

مدیر مسئول انتشارات «نوید شیراز» تصریح کرد: هم اکنون با استفاده از منابعی که در آرشیو شخصی‌ام دارم، برای اولین بار در کشور نمایشگاه قرآنی دوره‌ای برگزار کرده‌ام، این نمایشگاه در روزهای ماه مبارک رمضان در مکان‌های مختلف شیراز همچون هتل بین‌المللی این شهر و یکی از دادگستری‌های آن برگزار می‌شود. 

نویدگویی ادامه داد: نمایشگاه قرآنی دوره‌ای بیش از هزار نمونه اثر قرآن سنگی، تابلوهای قرآنی‌، تفاسیر قرآنی و غیره را در معرض دید مخاطبانش قرار می‌دهد. 

وی از برگزاری جمعه بازار کتاب در هفته پایانی ماه مبارک رمضان خبر داد و خاطرنشان کرد: سیزدهمین دوره نمایشگاه تابستانه کتاب شیراز در آینده نزدیک برگزار می‌شود. 



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار