باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

"چپ" و "راست" از تغییر در کابینه حسن روحانی چه می‌خواهند؟

دولت تدبیر و امید این روزها در معرض مطالبه گروه‌های مختلف سیاسی برای تغییر است. فرقی هم نمی‌کند؛ اصلاح طلب یا اصولگرا.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تغییر همواره امری طبیعی و غیرقابل گریز در دولت‌های مختلف بوده است. معمولا وزرا و مدیران ناکارآمد، جای خود را به تازه نفس ها و کاربلدها می‌دهند. هر چند در این میان، اختلافات سیاسی هم موتور محرکه دیگری برای دگرگونی در بافت مدیریتی هر دولتی است.

دولت تدبیر و امید این روزها در معرض مطالبه گروه های مختلف سیاسی برای تغییر است. فرقی هم نمی‌کند؛ اصلاح طلب یا اصولگرا. هر کسی متناسب با اندیشه سیاسی خود، تغییر در کابینه حسن روحانی را طلب می کند. 

اصلاح طلبان که دولت روحانی را نتیجه حمایت خویش دانسته و شکست او را شکست خود و پیروزی وی را پیروزی خود می پندارند، این روزها بسیار بر لزوم تغییر در کابینه تأکید دارند.

اصلاح طلبان پاشنه آشیل دولت را در حوزه اقتصادی می دانند و معتقدند که بایستی نیروهای کارآمدتر و کاردان تر، عنان امور را به دست بگیرند. 

عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در همین باره می گوید:  "دولت بايد دست به اصلاحاتی در كابينه خود بزند. شبهه‌ای ندارم كه آقای روحانی نتوانسته در انتخاب كابينه آن طور كه دلش می‌خواسته است رفتار كند. چرا كه جو حاكم بر مجلس اين اجازه را به وی نمی‌داد. طبعا الان كه تركيب مجلس تغيير كرده بايد تغييراتی را به خصوص در تيم اقتصادی خود ايجاد كند. هماهنگی لازم در تيم اقتصادی دولت ديده نمی‌شود".   

علاوه بر حوزه اقتصادی، اصلاح طلبان بر لزوم تغییر مدیران استانی که از آن ها به نام مستعار "احمدی نژادی" یاد می کنند، تأکید دارند. آنها بر این باورند که برخی استانداران و فرمانداران، از دولت سابق باقی مانده اند و هماهنگی لازم با روحانی را ندارند. 

محمدجواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز در این رابطه گفت: "اگرچه جریان اصلاحات همچنان از آقای روحانی و دولت ایشان حمایت می کند؛ اما نسبت به کابینه انتقادات جدی دارد. در انتخاب استانداران و برخی اعضای کابینه نیز همچنان مشکلاتی وجود دارد."

مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری و منتخب مردم تهران در مجلس روی مسن بودن دولت دست گذاشته و می گوید که کابینه نیاز به خانه تکانی دارد. وی می گوید: "در دولت نیز خانه تکانی نیاز داریم. شاید برخی نتوانند مطالبات مردم را برآورده کنند. باید نیروهای جوانتر و بانشاط تر حضور داشته باشند. 4-5 وزارتخانه تغییر نیاز دارند. در مباحث اقتصادی، صنعتی، مسائل اجتماعی جامعه و مشکلات مردم تغییرات لازم است. به موقع مصداقها را می گوییم."

در کنار اصلاح طلبان، اصولگرایان نیز به خانه تکانی در دولت چشم دوخته اند. برخلاف اصلاح طلبان که برای جلوگیری از ریزش آرای حسن روحانی در انتخابات 96، بیشتر در اندیشه اصلاح امور دولت هستند، راست ها اما با تأکید بر تغییر در کابینه، به دنبال آنند تا رقیب سیاسی خود را دچار چالش کنند.

اصولگرایان هم مانند اصلاح طلبان بیشتر روی حوزه اقتصادی و اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی دولت، چندان محلی از اعراب ندارد، تأکید دارند.

محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان درباره استراتژی اقتصادی دولت روحانی می گوید: اشکال دولت این است که 10 تا سرتیپ اقتصادی دارد اما یک سرلشگر ندارد؛ یعنی یک جمع کننده وجود ندارد و هر کدام یک مرجع تقلیدند و فتوا، نقد و عملیات انجام می‌دهند.

صادق خلیلیان وزیر سابق جهاد کشاورزی می گوید: با نگاهی به دولت یازدهم و تیم اقتصادی آقای روحانی با توجه به سابقه کاری آنها، می توان دریافت که بیشتر اهل حرف زدن هستند و تا به حال در یک موقعیت عملی و اجرایی هم قرار نداشته اند.

حجت‌الله عبدالملکی فعال سیاسی اصولگرا درباره تغییر مدیران دولت روحانی می گوید: برخی مسئولان در دولت اقتصاد مقاومتی را از برنامه اقتصادی خود جدا می‌دانند لذا تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تغییر تفکر مدیران است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار