آبادان

مد هجمه غرب به فرهنگ ملی و مذهبی

پوشاکی که تحت عنوان مد در جامعه رواج می یابد حامل فرهنگ غربی است که به فرهنگ بومی صدمات فراوانی وارد می کند

به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان میل به زیبایی و آراستگی در وجود هر انسانی بصورت فطری وجود دارد. هرانسانی دوست دارد از جانب اطرافیان مورد تعریف و تمجید قرار گیرد. زندگی بشر هم مدام در حال تغییر و دگرگونی است .انسان اجتماعی به طبع ازاین تغییرات و محیط اطراف تاثیر می پذیرد و در سبک و شیوه ی زندگی او  تاثیر مستقیم می گذارد .
مد در اصطلاح به شیوه و روشی گفته میشود که برای مدت زمانی  برسبک زندگی و سلیقه افراد یک جامعه حاکم میشود . عده تقریبا زیادی از افراد یک جامعه براساس  آن رفتار میکنند. مد بر جنبه های مختلف زندگی یک انسان از نحوه ی لباس پوشیدن و صحبت کردن تا آرایش لوازم منزل و زندگی او اثر می گذارد.
پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات جهان پهناور دیروز را به دهکده ی جهانی امروز تبدیل کرده است مردم سراسر  دنیا از طریق فضای مجازی به راحتی می توانند باهم در ارتباط باشند و از همدیگر تقلید کنند.
 رضا شایسته کارشناس مسائل تربیتی و امور جوانان می گوید : «80 درصد از مدگرایان فلسفه مد را نمی دانند. زیبایی جویی و برتری طلبی از خصیصه های رفتاری انسانها مخصوصا در دوران جوانی است .در مجموع مدگرایی رفتار ناپسندی نیست. اما اگر از اعتدال خود خارج شود، جامعه تبدیل به سالن مد و باعث ترویج فساد در جامعه خواهد شد.»
بعضی از مدها به شدت با هنجارهای یک جامعه فاصله دارد و به سرعت در جامعه گسترش می یابد . و برخی افراد فقط به خاطر همرنگ شدن با جامعه و چشم و هم چشمی با استناد به این ضرب المثل که گر خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو به این دست از مدها روی می آورند
ایران کشوری اسلامی با تمدن و فرهنگی غنی است گاهی لباسهایی وارد بازار می شود که هیچ سنخیتی با فرهنگ و دین ما ندارد.
از پسر جوانی که  مدل موهای عجیب و غریبی برای خودش ساخته بود و شلوارش از چند ناحیه پاره و تی شرتی با نوشته های انگلیسی به تن دارد میپرسم آیا معنی جملاتی که روی لباست نوشته شده است یا فلسفه شلوارهای این سبکی  را میداند : مکثی میکند و میگوید نه صرفا به خاطر اینکه زیباست و در بازار زیاد یافت میشود می پوشد .
از او میپرسم آیا مدل موهایش به عنوان یک جوان ایرانی شایسته اوست : پاسخ میدهد از آیشگر خواسته تا مدلی که این روزها مد است را برای او اصلاح کند آرایشگر هم موهایش را به این شکل درآورده است.
برایش فرقی نمیکند این مدل مو برازنده اوست یا اینکه اصلا برای چهره اش مناسب است یا خیر فقط برای عقب نماندن از قافله مد از آن پیروی میکند..
خط انداختن دور سر و ابرو و استفاده‌ از نگین در ابرو، بینی و گوش نشانه پوچ‌ گرایان است و توسط شیطان پرستان و فرقه‌های نژاد پرست مورد استفاده قرار می‌گیر.د گاهی مردم  بدون آگاهی از اصل و ریشه آنها  صرفا آن را تقلید می کنند.
افراط در عمل های جراحی و آرایش های غلیظ برای دختران  یک ناهنجاری رفتاری و روانشناختی است که متاسفانه با حجم وسیعی از تبلیغات به یک اپیدمی تبدیل شده است.
از دختر خانمی که چندین عمل جراحی زیبایی روی چهره اش انجام داده میپرسم دلیل اینهمه وسواس برای زیبا تر شدن چهره اش چیست : میگوید وقتی که چهره ی مدل های زیبا را در مجلات و تلویزیون میبیند او نیز ترغیب به عملهای جراحی زیبایی میشود.
جامعه شناسان مد را نمادی از شیوه زندگی و ابزاری نمایانگر ثروت، رفاه و پایگاه طبقاتی که فرد به آن تعلق دارد، تعریف می‌کنند. شاید به این دلیل که مدگرایان پایگاه طبقاتی خودشان را در پشت نقابی پنهان می‌کنند.
 لیلا موسوی کارشناس علوم تربیتی آبادان می گوید : تولیدکنندگان خارجی برای ایجاد بازار مصرف به تبلیغ مد می پردازند. آنان محصولات خود را با رنگ و لعاب و تبلیغات مختلف روانه بازار میکنند. این کار نوعی استعمار فرهنگی است . که به مرور باعث از بین رفتن هویت های ملی جامعه می گردد.
 از طرفی مد به شدت در جامعه ای می تازد و از طرف دیگر نهادهای دولتی ، فرهنگی و خانواده‌ها در زمینه‌های  اجتماعی از پوشاک تا آرایش و پیرایش، الگوهای رفتاری ارائه نمی‌دهند.
معصومه انیسی طراح لباس در آبادان می گوید : از طراحان داخلی حمایت کمی میشود .یک  طراح ایرانی آشنا با فرهنگ و آموزه های دینی کشور خیلی بهتر می تواند برای مردم کشورش لباسهایی متناسب با نیازهایشان طراحی کند . ولی متاسفانه به دلیل حمایت کم طراحان داخلی نمی توانند با این حجم از لباسهای تقلیدی از لباسهای غربی رقابت کنند.
وی میگوید : گاهی برخی از افراد واقعا مشتری این لباسها نیستند اما چون در بازار تنوع پایین است و لباسهای مطابق سلیقه شان یافت نمی شود مجبور به استفاده از این دست از لباسها می شوند.
پوشاک وارداتی ومد های لباس نه تنها ضرر و زیان‌های زیادی به تولید داخلی و صنایع پوشاک میزند . بلکه صدمات گاه جبران ناپذیری به فرهنگ و جامعه نیز وارد می کند. آراستگی و زیبا بودن امری بسیار پسندیده است اما با تاثیر و از فرهنگ و سنت بومی می تواند بسیار هم زیباتر باشد .
راه کارهای مناسب از سوی نهادهای دولتی و فرهنگی،  آگاهی بخشی و حمایت دولتی از طراحان و تولیدکنندگان داخلی  در این بخش می تواند تا حد زیادی به رفع مشکلات به وجود آمده از برخی مدها باشد.
برچسب ها: آبادان ، مد ، پوشش ، فرهنگ ، غرب گرایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.