الشرق الاوسط گزارش داد:

هیچ کشوری نمی‌تواند جایگزین عربستان برای غرب شود

روزنامه الشرق الاوسط ضمن اذعان به وجود چالش‌های بزرگ در روابط عربستان و آمریکا، حفظ روابط نزدیک کنونی بین این دو کشور را ضروری دانست.

الشرق الاوسط: هیچ کشوری نمی‌تواند جایگزین عربستان برای غرب شود
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط در مقاله‌ای به قلم «فهد سلیمان الشقیران» روزنامه نگار عربستانی نوشت: سفر محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان به واشینگتن، روابط بیش از هشتاد ساله بین عربستان و آمریکا را به مسیر خود بازگرداند. قطعا شکل ائتلاف دو کشور و نحوه همکاری آنها تغییر خواهد کرد ولی عربستان درهای خود را به روی قدرت ها در شرق و غرب باز کرده است و اندوخته راهبردی و وزن سیاسی و امکانات اقتصادی خود را در یک محور متمرکز نکرده است بلکه در ائتلاف ها و توازن ها، تنوع ایجاد کرده است. 

محمد بن سلمان به شراکت اقتصادی با آمریکا توجه داشت و در سفر به سانفرانسیسکو با روسا و مسئولان شرکت های آمریکایی فعال در بخش فناوری گفتگو کرد. دو هفته پیش خبر سرمایه گذاری سه و نیم میلیارد دلاری عربستان در شرکت فناوری «اوبر» اعلام شد که یک کرسی به عربستان در هیئت مدیره این شرکت خواهد داد. 

در ادامه این مقاله آمده است: در بخش سیاسی نیز مداخله های ایران (!)در امور کشورهای خلیج فارس و حمایت آن از گروه هایی مثل حوثی ها در یمن و حزب الله لبنان وشبه نظامیان در عراق و سوریه در حال افزایش است. محمد بن سلمان معتقد است ناآرامی ها در منطقه و شکست دولت ها ایجاب می کند کشورهای خلیج فارس به عنوان الگوی ثبات در کشورهای عربی اقدام به ایجاد ائتلاف کنند و اختلافات خود را کنار بگذارند. هرچقدر روابط دولت اوباما به ایران نزدیک شود، در نهایت عربستان شریک اصلی آمریکا محسوب می شود و جایگاه تاریخی و دینی این کشور آن را به متحد شماره یک آمریکا تبدیل می کند هرچند اختلاف نظرهایی ببین آنها وجود دارد. عربستان به علت تجربیات بزرگش در زمینه اطلاعاتی و امنیتی می تواند به اروپا و آمریکا برای نابودی تروریسم و شناسایی هسته ها و دستیابی به اسامی اعضا و فرماندهان سازمان های القاعده و داعش کمک کند. 

الشرق الاوسط در پایان نوشت: از هم پاشیدن ائتلاف عربستان و آمریکا به رغم برخی تندبادها در روابط دو کشور غیرممکن است. شاید  هدف سفر اخیر جانشین ولیعهد عربستان به آمریکا تحرک بخشیدن به هشتاد سال روابط تاریخی و استثنایی بین دو کشور باشد. چالش های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی بزرگی وجود دارد و برخی ائتلاف ها از هم می پاشد ولی شرایط منطقه ای و بین المللی بر اهمیت ادامه روابط آمریکا و عربستان متمرکز است. هیچ کشوری در منطقه نتوانسته است خود را به عنوان جایگزین عربستان نزد غرب مطرح کند. 

آمریکا دوست سودمندی است ولی ممکن است حتی نزدیکترین متحدانش را نیز رها کند. هنری کیسینجر که به روباه آمریکا شهرت دارد گفته است: «دشمنان آمریکا باید از آن بترسند، ولی دوستانش باید بیشتر بترسند.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار