روز جهانی پناهنده چه روزی است؟

شصت و دو سال پیش کنوانسیون پناهندگی سازمان ملل به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید.

روز جهانی پناهنده چه روزی است؟
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، شصت و دو سال پیش کنوانسیون پناهندگی سازمان ملل به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید و با همین رویکرد بیستم ژوئن هر سال روز پناهندگان نام گرفت.

این روز  دو ماده از اعلامیه جهانی حقوق بشر را به خود اختصاص داده است:

** ماده 13 اعلامیه جهانی حقوق بشر

1.هر کس حق دارد که در داخل هر کشوری آزادانه عبور و مرور کند و محل اقامت خود را انتخاب کند.

2. هر کس حق دارد هر کشوری و از جمله کشور خود را ترک کرده یا به کشور خود باز گردد.

** ماده 14 اعلامیه جهانی حقوق بشر

1. هر کس حق دارد در برابر تعقیب، شکنجه و آزار، پناهگاهی جستجو و در کشورهای دیگر پناه اختیار کند.

2. در موردی که تعقیب واقعا مبتنی به جرم عمومی و غیر سیاسی یا رفتارهائی مخالف با اصول و مقاصد ملل متحد باشد، نمی‌توان از این حق استفاده کرد.

در این روز (روز جهانی پناهنده)، مصلحين  اجتماعی تلاش می‌کنند به جهانيان يادآوری کند ميليون‌ها انسان پناهنده که مجبور به ترک خانه خود شده‌اند با چه مشکلاتی روبرو هستند.

براساس منشور "كمیساریای عالی پناهندگان"  تمامی افراد از حق خود برای درخواست پناهندگی و جستجوی پناه و مامن مطمئن در یک كشور دیگر، امكان برگشت داوطلبانه به كشور خود یا سكونت در یک كشور دیگر باید برخوردار باشند.

یکی از بزرگترين کشورهایی که تعداد زیادی پناهنده دارد جمهوری اسلامی ایران است، کشور ما در حال حاضر بعد از تركيه، پاكستان و لبنان بيشترين تعداد پناهندگان را در خود پذيرا شده است.

این ايام كه ياداوری آن نشان از مسئوليت پذير جامعه انسانی در برابر آلامی است كه گروههای پناهنده و پناهجو در تمام جهان تحمل می‎كنند را به تمام كسانی  که با عشق و محبت در راستای بهتر زندگی کردن پناهندگان و  پناهجویان عزیز قدم بر می‌دارند تبریک عرض می‌کنيم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار