ضربه ساختار ناکارآمد اقتصاد دولتی به بورس

یکی از عواملی که می‌تواند به بازار بورس در کشور آسیب بزند حضور دولتی ها در این حوزه و اقتصاد ناکارآمد دولتی است.

عظیم ثابت کارشناس بازار بورس و سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از مشکلات موجود در بازار بورس و سرمایه ، نوپا بودن این بازار در ایران است و علاوه بر آن سیستم کشور ما مبتنی بر اقتصاد دولتی است که همین امر موجب بروز مشکلاتی در این حوزه می‌شود.

وی افزود: اقتصاد دولتی به علت ساختار ناکارآمد خود مشکلات مختلفی دارد زیرا این ساختار بسیار بسته و غیرقابل انعطاف است.

ثابت اظهار داشت: 80 درصد اقتصاد ایران زیر نظر دولت است  و تا زمانی  که این حوزه به این شکل حرکت کند ما نمی‌توانم از بازار سرمایه توقع پیشرفت و ترقی چشمگیری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در اقتصاد دولتی میزان بهره‌وری پایین است که همین امر موجب چسبندگی مدیران دولتی به جایگاه‌های خود می‌شود و اقتصاد به سمت خصوصی‌سازی نخواهد رفت.

وی تأکید کرد: با وجود اینکه بخشی از مراکز و موسسات همچون بانک‌ها را با عنوان خصوصی در بورس اعلام کرده‌ایم؛ اما با این حال مدیریت کلان آن با دولت است.

** ارزش بورس ایران بسیار پایین است

ثابت عنوان کرد:مواردی همچون حذف مبنا، دامنه نوسان، توقف نمادها به صورت طولانی مدت، رفتاهاری سلیقه‌ای از سوی مدیران و عدم شفافیت هم موجب شده که بازار بورس با مشکلات مختلفی دست به گریبان شود.

وی افزود: قانون بازار سرمایه که در حال حاضر شکل گرفته تا حدودی توانسته بر این بازار تأثیر بگذارد اما همین قانون نیز نیازمند بازنگری و تغییر روند با شرایط موجود را دارد.

ثابت گفت: ارزش بازار بورس ایران بسیار پایین است زیرا نسبت به بازار بورس سایر کشورها دارای شرکت‌های کمی است با وجود اینکه تنوع صنایع ما در این حوزه زیاد  است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار