وُکس: چرا هلاکت سرکرده طالبان، صلح را برای افغانستان به ارمغان نیاورد؟

وبسایت وُکس در گزارشی به بررسی وضع افغانستان پس از به هلاکت رسیدن ملا اختر محمد منصور پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت وُکس در گزارشی نوشت: در مه 2016 (اردیبهشت 95)، "ملا اختر محمد منصور،" سرکرده گروه تروریستی طالبان در حملات هوایی آمریکا در بلوچستان پاکستان به هلاکت رسید. امید این است که در بلند مدت، به هلاکت رسیدن سرکرده طالبان بتواند این گروه تروریستی را ضعیف و عناصر آن را مجبور به پذیرش یک توافق صلح با دولت افغانستان کند.

اما ایده ضعیف شدن طالبان و کشاندن تروریستهای این گروه به پای میز مذاکره دور از انتظار است. در واقع، اختلافات داخلی باعث می شود گروه تروریستی طالبان در میدان نبرد متخاصم تر شود و میل کمتری برای آمدن به پای میز مذاکره داشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: مسئله مهم تر این است که مشکلات سیاسی عمیق و بالقوه همچنان در افغانستان باقی مانده است و اگر این مشکلات حل نشوند، دستیابی به توافق صلح دائم با این گروه تروریستی امکانپذیر نخواهد بود.

در واکنش به مرگ ملا اختر محمد منصور، گروه تروریستی طالبان به سرعت "هیبت الله آخوندزاده" را به عنوان سرکرده جدید معرفی کرد. هدف طالبان این بود که با انتخاب یک روحانی محافظه کار که در دهه 1990 وزیر دادگستری طالبان بود و همینطور به سرعت جایگزین کردن رهبر جدیدی برای این گروه، از وقوع مشکلات احتمالی و اختلافات داخلی که سال گذشته نیز بر سر انتخاب ملا منصور رخ داد، جلوگیری کند. همه این اختلافات داخلی پس از آن رخ داد که طالبان متوجه شد "ملا محمد عمر،" سرکرده پیشین این گروه تروریستی چندین سال پیش مرده است. مبارزه برای جانشینی "ملا محمد عمر" منجر به ایجاد شکافی عمیق در این گروه تروریستی شد. تعدادی از گروه ها تجزیه شدند و برخی از عناصر این گروه حتی نام خود را تغییر دادند. با وجود مشکلات فراوان طالبان، در چند سال گذشته قدرت نظامی این گروه تضعیف نشد. حتی طالبان توانست پیروزی های تاکتیکی و استراتژیکی نیز رقم بزند. نا امنی در این کشور افزایش یافت و غیرنظامیان زیادی جان خود را از دست دادند. بخشهای زیادی از خاک افغانستان نیز به دست طالبان افتاد. 

این شیوه ی فعالیت طالبان در سال 2016 نیز ادامه یافت. بخشهای زیادی در حال حاضر در کنترل گروه تروریستی طالبان است. بنابراین مرگ ملا منصور نیز به احتمال زیاد مذاکرات صلح را به تعویق می اندازد و آن را پیچیده تر می کند.  حتی اگر مذاکرات به صورت جدی به جریان بیفتد نیز چندین سال زمان لازم است تا نتیجه دهد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۲ تير ۱۳۹۵
برای اینکه رییس طالبان و داعش یعنی سعودیا هنوز سر کارن
آخرین اخبار