در دیدار با اشرف غنی؛

رئیس جمهور ازبکستان: خواستار صلح و امنیت در افغانستان هستیم

رئیس جمهور ازبکستان در دیدار با همتای افغانستانی خود گفت: تاشکند خواستار صلح و امنیت در افغانستان است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسلام کریم‌اف رئیس‌جمهور ازبکستان شب گذشته با رئیس جمهور افغانستان دیدار کرد.

کریم اف در این دیدار گفت: سفر رئیس جمهور افغانستان به تاشکند به گسترش بیش از پیش همکاری‌های 2 کشور کمک می‌کند.

وی افزود: مردم ازبکستان و افغانستان تاریخ مشترک، سنن و آیین‌های مشابه دارند به همین دلیل توسعه روابط دوستانه فی‌مابین‌ در اولویت سیاست خارجی 2 کشور قرار دارد.

کریم‌اف همچنین با بیان اینکه تاشکند خواستار برقراری صلح در افغانستان و بازسازی اقتصاد این کشور است، اعلام کرد: ازبکستان به افغانستان برق، میوه و سبزیجات، فرآورده‌های نفتی و کود معدنی صادر می‌کند.

وی افزود: از ابتدای سال 2016 میلادی تاکنون حجم مبادلات بازرگانی متقابل 14 درصد افزایش یافته است.

در این دیدار همچنین رؤسای جمهور 2 کشور در خصوص افزایش بیش از پیش میزان مبادلات بازرگانی و گسترش دامنه کالاهای مبادلاتی تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور افغانستان نیز در این دیدار ضمن تشکر از همتای ازبک خود از وی برای سفر به کابل دعوت کرد.

وی اظهار داشت: کابل خواستار افزایش همکاری‌ در همه ابعاد با تاشکند است و آن را به بهترین نحوه استقبال می‌کند.

فارس نوشت اشرف غنی ضمن قدردانی از میزبانی و مهمان‌نوازی گرم ازبکستان و آمادگی این کشور بخاطر تمدید خط آهن به مزار شریف، گفت: ازبکستان از ظرفیت عظیم در بخش مهندسی حمل و نقل برخوردار است و ما علاقمند هستیم که یک چارچوب واضح ایجاد شود تا از تجارب این کشور در این زمینه استفاده کنیم.

همچنین رئیس جمهور افغانستان پیشنهاد داد تا یک کمیسیون مشترک به خاطر گسترش روابط اقتصادی بین افغانستان و ازبکستان ایجاد شود تا روی موضوعات زیربنایی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی بین 2 کشور گفت‌وگو کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار