طالبی یک میوه خوشمزه برای کودکان می‌باشد و موجب باز شدن اشتهای آنها نیز می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، طالبی به واسطه وجود ویتامینA، پتاسیم، فولات، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین هایB۶،B۳ ،B۵ وB۱ منبع تغذیه ای مفیدبرای کودکان و نوجوانان است.

ترکیب همه ویتامینهایBهمراه با فیبر موجود در آن طالبی را میوه‌ای مناسب برای حفظ انرژی در طول هیدرات شدن و حفظ قند خون ساخته است.

وجود مجموعه‌ای از ویتامین ها، به خصوص ویتامین های گروهBدر این میوه، آن را به ماده ای بسیار خوب برای تنظیم متابولیسم در بدن تبدیل کرده و از این رو میوه ای بسیار مفید برای افزایش وزن کودکان و نوجوانان و افراد لاغر است.

طالبی ؛ پیشگیری کننده انواع سرطان

ویتامینCبالایی که در طالبی وجود دارد به همراه بتاکاروتن، احتمال بروز سرطان هایی نظیر سرطان ریه، پستان، مثانه، روده بزرگ، معده و لوزالمعده را در افراد مستعد کاهش می دهد. این دو ماده مغذی (ویتامینCو بتاکاروتن) با فعالیت آنتی اکسیدانی که دارند، از فعالیت تخریبی رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و مانع تشکیل غدد سرطانی می شوند.

طالبی یکی از بهترین منابع ویتامینAبوده و مملو از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامینAمی شود. در یک فنجان آب طالبی فقط ۵۶ کالری انرژی وجود دارد، ولی ۱۲۹ درصد نیاز روزانه ما به ویتامینAرا تامین می کند که در بهبود بینایی و پوست بدن نقش دارد.

به علاوه، بتاکاروتن بالای طالبی، مانع بروز آب مروارید در سالمندان می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند، افرادی که از طریق رژیم غذایی‌شان، هر روز بتاکاروتن کافی دریافت می‌کنند، کمتر به آب مروارید دچار می شوند

طالبی یک برتری عمده نسبت به میوه‌های حاوی ویتامینCدیگر دارد: گوشت این میوه با یک پوست نسبتاً ضخیم محافظت می‌شود برای همین ویتامینCکه نسبت به نور حساس است به واسطه‌ی این پوست از آسیب نور در امان می‌ماند. باید بدانید که ویتامینCبه همراه بتاکاروتن موجود در طالبی، خواص آنتی اکسیدانی پیدا می‌کند و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها و پیری سلول‌ها پیشگیری به عمل می‌آورد.

بهتر است برای درمان یبوست قبل از غذا از طالبی استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید که در مصرف این میوه زیاده‌روی نکنید. تحمل فیبرهای موجود در طالبی در افراد مختلف متفاوت است.

در برخی افراد مصرف زیاد طالبی باعث اسهال یا نفخ می‌شود. برای پیشگیری از هر مشکل احتمالی بهتر است زیاده‌روی نکرده و به همان یک قاچ بسنده کنید.

از آنجایی که طالبی سرشار از پتاسیم است می‌تواند به دفع آب بیش از حد بدن کمک کند. در واقع ایجاد تعادل بین سدیم (نمک) و پتاسیم نمی‌گذارد بافت‌های بدن به دلیل احتباس آب متورم شوند. یعنی اینکه احتباس آب بافت‌های بدن را کاهش می‌یابد.

اگر سیگاری هستید و قصد ترک آن را دارید از آب طالبی غافل نشوید. این ماده حاوی مواد مغذی و معدنی است که می‌تواند به شما در ترک سیگار و بهبودی و بازیابی بدن در رهایی از نیکوتین کمک می‌کند

کسانی که سنگ کلیه و مثانه دارند به مدت ۲ هفته شام خود را به طالبی اختصاص دهند. یعنی آهسته و هر یک ربع کمی طالبی میل کنند.

کسانی که مبتلا به نقرس و رماتیسم می‌باشند سعی کنند در فصل تابستان مقداری طالبی هر روز میل کنند.

متخصصان توصیه میکنند که مادران باردار به منظور جلوگیری از هموروئید و تامین پروتئین مورد نیاز بدن از طالبی استفاده کنند.

خوردن طالبی باعث زیاد شدن شیر می گردد ولی با احتیاط که شیر آن برای کودک مسهل نشود.

افرادی که پس از مصرف میوه ها دچار نفخ می شوند، می توانند آب میوه را بگیرند و فیبر آن را نخورند. همچنین برای رفع این مشکل می توان پس از مصرف میوه عرق نعناع خورد. البته عرق نعناع باید زمانی خورده شود که ترکیباتی که تولید نفخ می کنند، هنوز وارد شیر نشده باشند.

انتهای پیام/ی

محبوبه محمدی

برچسب ها: طالبی ، کودکان ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار