یکی از مراجع تقلید گفت:‌ ما باید خیلی علی شناس باشیم،‌ هنوز هم زوایایی از زندگی ایشان برای ما ناشناخته است چراکه‌ امام علی(ع)‌ بعد از رسول اکرم(ص)‌ با فضیلت‌ترین انسان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛

آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن اظهار کرد:‌ قرآن کریم در مورد افرادی که این کتاب آسمانی را تکذیب می‌کنند،‌ می‌گوید که آن‌ها در مورد قرآن تدبر نکرده‌اند و از آوردن حتی یک آیه هم عاجز هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ مشرکان قرآن کریم را درک نکردند،‌ جن و انس تا روز قیامت هم نمی‌توانند همانند آیات الهی را بیاورند که این موضوع نشان‌دهنده حقانیت قرآن کریم است.

وی افزود: ‌یکی از مطالبی که در قرآن کریم بیان ‌شده این است که شاید دلیل اینکه مشرکان به رسول خدا ایمان نیاوردند،‌ عدم شناخت ایشان بوده است و به این دلیل که آن‌ها پیامبر را نشناختند،‌ وی را انکار کردند که این عذر قابل پذیرش نیست و مشرکان پیامبر را از جوانی می‌شناختند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به حقانیت رسول اکرم(ص) گفت:‌ حقانیت پیامبر ثابت شده بود و مشرکان ایشان را به عنوان شخصی امین و راستگو می‌شناختند،‌ به همین دلیل افرادی که می‌گفتند به دلیل عدم شناخت پیامبر به ایشان ایمان نیاوردند،‌ دروغ می‌گفتند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ در خصوص امیرالمؤمنین(ع)‌ کلام زیاد گفته شده،‌ اما من می‌خواهم چیزی را بگویم که کمتر شنیده‌اید،‌ اینکه انسان در مجلسی بنشیند،‌ اما به دلیل دوری از ریا یک کلمه هم سخن نگوید،‌ به معنی خویشتن‌دار بودن او است و یکی از ویژگی‌های مهم امیرالمؤمنین(ع)‌ داشتن چنین ویژگی بود.

وی افزود:‌ از امام علی(ع)‌ 11 هزار خطبه،‌ نامه و کلمه قصار نقل شده، ‌اما ایشان در زمان پیامبر برای رعایت ادب هیچ سخنی نمی‌گفتند و هر آنچه که از امام علی(ع)‌ ضبط شده برای بعد از رحلت رسول اکرم(ص)‌ است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به داستانی از امام خمینی(ره)‌ اظهار کرد:‌ در سال 1331 در شهر قم رقابت سنگینی میان دو کاندیدا برای ورود به مجلس به وجود آمد،‌ آن زمان امام خمینی(ره)‌ در مسجد محمدیه درس می‌داد،‌ یکی از شاگردان امام در جلسه درس از ایشان خواستند که برای انتخاب نماینده مجلس تعیین تکلیف کنند،‌ اما امام خمینی(ره)‌ پاسخ دادند که وظیفه من درس دادن است، این کلام امام یعنی من با وجود مرجع بزرگی همچون آیت‌الله بروجردی شایسته نیست که سخنی بگویم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ ما باید خیلی علی شناس باشیم،‌ هنوز هم زوایایی از زندگی ایشان برای ما ناشناخته است،‌ امام علی(ع)‌ بعد از رسول اکرم(ص)‌ با فضیلت‌ترین انسان است و ایشان در مقام فصاحت،‌ فصیح‌ترین انسان،‌ در مقام کلام،‌ مکلم‌ترین انسان و در مقام زهد نخستین زاهد عصر خود بودند.

وی افزود:‌ همه فضایل در امام علی(ع)‌ جمع شده بود،‌ ابن ابی‌الحدید می‌گوید که امام علی(ع)‌ مطلع یک رشته اخلاقیاتی است که با یکدیگر جمع نمی‌شود،‌ مثلاً انسانی که در میدان جنگ قهرمان است،‌ معمولاً نمی‌تواند که فیلسوف و حکیم باشد. اما امیرالمؤمنین(ع) در عین شجاع بودن،‌ مانند یک حکیم سخن می‌گفت.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به ویژگی‌های امام علی(ع)‌ اظهار کرد:‌ انسانی که شجاع است،‌ معمولاً از نظر رحم در درجه پایینی قرار دارد،‌ اما امیرالمؤمنین(ع) از نظر رحم در درجه بالایی قرار داشت و ایشان از اشک فرزند یتیمی هم متأثر می‌شد، در امام علی(ع)‌ اضداد جمع شده بود و ما امیدوار هستیم که به شفاعت ایشان نائل شویم.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار