درگیری پلیس فرانسه با معترضان به احداث فرودگاه در نوتردام دلند

درگیری پلیس فرانسه با طرفداران محیط زیست و مخالفان احداث فرودگاه در «نوتردام دلند» به خشونت انجامید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی فرانس24 گزارش داد: از یک میلیون فرانسوی ساکن در بخش «لوآر آتلانتیک» خواسته شد روز یکشنبه در همه پرسی «آری یا نه» به احداث فرودگاه در «نوتردام دلند» و انتقال فرودگاه از شهر «نانت» به این منطقه شرکت کنند.

این گزارش می افزاید فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه و مانوئل والس نخست وزیر این کشور قول داده اند، نتیجه این همه پرسی هر چه باشد، آن را به طور قاطع دنبال کنند.

این پروژه که پنجاه سال پیش طراحی شده است، در نظر دارد فرودگاهی در منطقه «نوتردام دلند» واقع در بیست و پنج کیلومتری و در شمال غربی شهر «نانت» تاسیس کند، بدون آن که وجود فرودگاهی دیگر در نزدیکی این منطقه را در نظر گرفته باشد.

قرار است نهصد و شصت و هفت هزار رای دهنده در خصوص ادامه یا توقف احداث فرودگاه در این منطقه تصمیم گیری کرده و رای خود را به صندوق آراء بیاندازند.

از سال دو هزار و پانزده مخالفان معترض طرفدار محیط زیست به صورت دائمی در این منطقه حضور یافته اند. از سوی دیگر ساکنان محلی نیز از ترک کردن زمین های اجدادی خود امتناع می کنند و با توجه به پیوستن طرفداران محیط زیست به جمع مخالفان ساخت این فرودگاه، پلیس برای بیرون راندن ساکنان به درگیری خشونت بار با ساکنان منطقه متوسل شده است؛ اما مخالفان همچنان بر مواضع خود تاکید دارند.

دولت فرانسه نیز برای به رخ کشاندن اقتدار خود، از چهار ماه پیش تصمیم به برگزاری این همه پرسی گرفت.

مانوئل والس نخست وزیر فرانسه گفته است:« چنانچه در این همه پرسی ما پیروز نشویم، پروژه ساخت فرودگاه متوقف خواهد شد و چنانچه پیروز شویم، پروژ قاطعانه اجرا خواهد شد.» وی افزود: « نتیجه این همه پرسی هر چه باشد، افرادی که به طور غیرقانونی زمین های منطقه را اشغال کرده اند، باید این زمین ها را ترک کنند.

قانون در «نوتردام دلند» اجرا خواهد شد همانگونه که در سایر مناطق فرانسه اجرا می شود.» ولی مخالفان و معترضان اعلام کرده اند تنها یک پیروزی را به رسمیت خواهند شناخت و آن هم پاسخ «نه» به احداث فرودگاه است.

 پافشاری دولت فرانسه بر ساخت این فرودگاه به رغم اعتراضات گسترده مردمی، به درگیری میان پلیس و معترضان منجر شده است و مخالفان به ویژه حزب سبز فرانسه(EELV) تخریب اراضی کشاورزی، آسیب های زیست محیطی و از بین رفتن بودجه عمومی را از جمله دلایل اصلی مخالفت خود با ساخت فرودگاه جدید در «نوتردام دلند» عنوان کرده اند.

طرفداران احداث این فرودگاه نیز اعلام کرده اند با همه پرسی اخیر مشکل حل نخواهد شد و اقدامات قانونی خود را دنبال می کنند.

میزان مشارکت مردمی در این همه پرسی پایین اعلام شده است و تا ساعت شانزده بعدازظهر روز یکشنبه رقم مشارکت سی و یک ممیز هشتاد و هشت صدم درصد بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار