همدان؛

صداقت عمل اولویت اصلی ساخت سریال های ماه رمضان

کارگردان سریال پادری گفت: صداقت عمل اولویت اصلی سریال های ماه رمضان در بالا رفتن ارزش های دینی است.

صداقت عمل اولویت اصلی ساخت سریال های ماه رمضان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ نفوذ تلویزیون در دنیای کنونی امری بدیهی است و نقش آن در آموزش، هدایت، جهت‌دهی و قالب‌سازی افکار عمومی جامعه انکار‌ناپذیر است، به همین دلیل تلویزیون به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در نفوذ افکار عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تأثیر رسانه‌های صوتی- تصویری، بویژه تلویزیون، بر افراد می‌تواند مثبت یا منفی باشد، نوع تأثیر این رسانه‌ها به نوع برنامه‌ای که از آنها پخش می‌شود و به طبیعت افرادی که در معرض آنها قرار دارند بستگی دارد.

اگر محتوای ارائه شده مفید باشد، تأثیر نیکویی بر افراد می‌گذارد و اگر محتوای آن مضر باشد، تأثیر سوئی بر رفتارها، نگرشها،ارزشها، باورها و شخصیت او بر جای خواهد گذاشت، همینطور در مورد نگرشها و آگاهی‌ها و ارزشهای دینی که تلویزیون در قالب برنامه‌های مختلف، از جمله پخش به صورت فیلم‌ها و سریالها نمایش می‌دهد و از این طریق اثرات زیادی را بر روی افکار عمومی خصوصاً نسل جوان می‌گذارند.

محمد حسین لطیفی که هم اکنون سریال پادری را برروی آنتن شبکه یک دارد با اشاره به اینکه ارزش های دینی در واقه ارزش های واقعی یک انسان است گفت: نقش رسانه در الگوسازی و نهادینه کردن باورها و هنجارها امری پوشیده و قابل کتمان نیست،همه می دانند و باور دارند که رسانه ها نقش فعالی در این زمینه دارند و برعکس آن هم، امکان دارد که رسانه ها اگر شناخت درستی از اهداف و سیاستگذاری های فرهنگی جامعه و حکومت نداشته باشند یا در نسبت خود با دین و اهداف دینی دچار خطا شوند، بحران فرهنگی و عقیدتی غیرقابل جبرانی را خواهند ساخت که این بحران تا زمانی که از سوی صاحب نظران و مسئولین چاره اندیشی شود، اثرات خود را بر اندیشه و رفتار اعضای جامعه خواهد گذاشت.  

کارگردان فیلم سینمایی روز سوم با بیان اینکه ارائه اطلاعات درست از اندیشه ها و اعتقادات دینی از سوی رسانه ها می تواند جامعه را بیشتر با آرمان ها و اخلاق دینی آشنا سازد ادامه داد:آموزه های دینی به هر نحوی که باشد زمانی مورد توجه قرار میگیرد که بشکل باطنی وخالصانه به آن عمل شود واگر قرار است در قالب یک فیلم وسریال ارائه شود باز هم فرقی نمی کند مهم نیت وصداقت عمل است.

لطیفی با اشاره به اینکه اگرخلوص وصداقت عمل درآموزه های دینی نباشد وفقط به نکات کلیشه ای توجه شود تاثیر گذار نیست چرا که همه ما انسان ها آموزه های دینی از جمله نماز وروزه را از کودکی یاد گرفته ایم به نظر من باید به صداقت ،پاکی ونیت انسان رسیدگی وآموزش داده شود که متاسفانه میتوان گفت این موضوع یکی از دغدغه های انجام کارهای دینی ما شده است.

لطیفی که کارگردانی سریال صاحبدلان را بعهده داشت همچنین به ساخت سریال های ماه رمضان اشاره کرد وافزود:سریال ها بشکل طنز در این ماه مبارک هیچگونه ایرادی ندارد و میتواند برای ذائقه مردم خوب باشد چرا که با سریال هایی در قالب طنز هم میتوان در بالا رفتن ارزش های دینی وتوجه مردم بخصوص نسل جوان به این امرموفق بود.

وی به سریالی خود با نام پادری که هم اکنون از تلویزیون پخش می شود ونظر بینندگان را جلب کرده نیز اشاره وادامه داد: : قالیشویی مشتاق تعطیل شده و فیروز در آستانه عید نوروز به خاطر حفظ اعتبار قالیشویی، سعی می کند با اجاره یک قالیشویی دیگر، کارش را ادامه دهد. او که با انبوهی از فرش های نشسته روبرو است، دردسرهای جدیدی برایش رخ می دهد.  

وی تصریح کرد: پادری می گوید هیچ کار سختی وجود ندارد وهمه کارها با توکل بخدا و صداقت در عمل انجام می شود.

لطیفی افزود: در این سریال ببیندگان متوجه می شوند که تحت هرشرایطی خانوداه ها یکدیگر را
حمایت می کنند وبا کمک واعتماد به هم بر مشکلات وسختی ها غلبه می کنند همچنین  این سریال به مفاهیمی همچون مهربانی و محبت هم می‌پردازد که امروز به خاطر دغدغه‌های روزانه زندگی کمی فراموش شده است.

این کارگردان درباره تهیه این سریال همچنین اظهار داشت: من و کوروش نریمانی نویسنده این سریال قبل از آغاز نگارش به کیش رفتیم و آنجا تنها با یکدیگر درباره بخش‌های مختلف قصه صحبت کردیم و کار نگارش آغاز شد، بنابراین من در همه لحظات کنار او بودم تا فضای سریال کاملا یک دست باشد، البته دوستانی که بخش‌هایی از سریال را تماشا کردند، تاکید داشتند فضای سریال شیرین و دوست‌داشتنی است، امیدوارم مردم هم این نظر را داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که سریال پادری برای نوروز ساخته شده بود، آیا فضای این سریال با ماه رمضان تطابق دارد یا خیر؟ بیان کرد: ما در سریال پادری از عید حرف زدیم و این عید را می‌توان به عید فطر تلقی کرد، ضمن این‌که این فصل از دودکش2 یا همان پادری با قصه‌های جدید و شخصیت‌های متفاوت مخاطبان را سرگرم خواهد کرد.

وی درباره این‌که چقدر به سریال‌های ماه رمضان  ومناسبتی توجه می‌کنید، عنوان کرد: هرگز خودم را درگیر کارهای مناسبتی نکردم و فقط به مخاطبان فکر می‌کنم و آنچه برایم اهمیت دارد این است که مخاطب از کارم راضی باشد. وبا اشاره به سریال تنهایی لیلا سال گذشته خاطرنشان کرد:این سریال بعد از ماه رمضان پخش شد و مخاطبان هم استقبال زیادی از سریال کردند.

محمد حسین لطیفی در پایان گفتگویش افزود: خدا را برای این موضوع شاکرم و مطمئن هستم سریال پادری هم از برکت ماه رمضان بهره‌مند خواهد شد.

بسیاری از مردم در کشور ما، نسبت به این دسته از برنامه ها دارای خاطرات خوشی از سال های گذشته هستند و این موجب  می شود که به طور خود به خود به سمت تماشای سریال های این مناسبت در هر سال کشیده شوند، به همین دلیل، ماه مبارک رمضان و به خصوص حدفاصل افطار تا نیمه شب، يك موقعیت رسانه ای و فرهنگی طلایی براي رسانه ملی محسوب می شود چرا که با  ارائه اطلاعات درست از اندیشه ها و اعتقادات دینی از سوی رسانه ها، می تواند جامعه را بیشتر با آرمان ها و اخلاق دینی آشنا سازد .

بنابراین رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون تاثیرات بسیار زیادی در انتقال ارزش های دینی به جامعه دارند آنها در حقیقت به عنوان ابزاری قدرتمند جهت الگو برای جامعه مطرح است.

انتهای پیام/ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار