دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی؛

صنعت ما به تکنولوژی روز مجهز نیست

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی گفت: برون سپاری و کوچک کردن وظایف دولتی می تواند هزینه های دولت را کاهش داده و از فساد مالی جلوگیری کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فیروز ابراهیمی در جمع اصحاب رسانه با اشاره به نقش تشکیل کمیته عارضه یابی برای پرداخت تسهیلات به واحدهای مشکل‌دار، افزود: در پی بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که فقط 40 درصد واحدهای صنعتی خراسان رضوی مشکل کمبود نقدینگی دارند.

وی گفت: لذا بقیه واحدهای صنعتی درگیری‌های مختلفی همچون مدیریت، رکود و پرداخت‌های دولتی مانند تأمین اجتماعی و دارایی را شامل می شوند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با بیان اینکه تا کنون بیش 986 واحد صنعتی در سایت بهین‌یاب ثبت‌نام کرده اند، گفت: از این تعداد 111 واحد به بانک‌ها معرفی شده‌اند اما هنوز هیچ پرداختی در این زمینه صورت نگرفته است.

ابراهیمی تصریح کرد: وضعیت صنعت در خراسان رضوی با کاهش در سال 94 بیش از 345 پروانه بهره‌برداری جدید صادر شده که نسبت به سال 93 تعداد حدود 28 درصد در سرمایه‌گذاری حدود 17 درصد و در اشتغال حدود 28 درصد مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی در سال 94 رتبه چهارم را در سرمایه‌گذاری، رتبه هشتم را در اشتغال و چهارم را در میزان پروانه‌های بهره برداری در کشور را داراست، گفت: در سال 94 تولید برخی از گروه‌های کالایی از جمله دارو، لامپ کم مصرف، کاغذ و قند و شکر در خراسان‌رضوی افزایش داشته است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: با وجود این در برخی کالاها مانند الیاف مصنوعی، فرش ماشینی، روغن نباتی، رب گوجه فرنگی و سیمان شاهد کاهش تولید بوده‌ایم.

ابراهیمی گفت: درسال 94 تقریبا توانستیم یک میلیارد و 670 میلیون دلار صادرات داشته باشیم که این میزان نسبت به سال 93 به دلیل ارزش با 9 درصد کاهش روبرو بوده است.

وی تصریح کرد: سود تسهیلات بانکی 18 درصد کاهش داشته که این میزان سود برای صنعت صرفه اقتصادی نداشت و قادر به رفع کامل مشکلات این بخش نبوده است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با اشاره به مدل اقتصاد موجود در کشور که اقتصادی دولتی است، خاطرنشان کرد: فرصت‌های ما در عرصه صنعت باید با سایر کشورهای منطقه شباهت داشته باشد اما این موقعیت در این کشور وجود ندارد.

ابراهیمی با اشاره به علت تفاوت آمار تعطیلی واحدهای خراسان‌رضوی از دیدگاه دولت و بخش خصوص، گفت: رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی کشور اعلام کرده بود که میزان تعطیلی در واحدهای شهرک‌های صنعتی حدود 19 درصد است.

وی افزود: از همین رو و با در نظر گرفتن اینکه کارخانجات مستقر در شهرک‌های صنعتی میزان فعالیت بالاتری نسبت به سایر محورها دارند کاملا واضح بوده که میزان تعطیلی واحدهای تولیدی در خراسان رضوی بالای 10 درصد است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: بسیاری از بازارهای صادراتی هم اکنون از دست رفته‌اند و برای صادرکنندگان مشکلات زیادی از جمله مسائل مالیاتی وجود دارد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار