وب‌سایت نیوز دات کام در مطلبی به تصویب قوانین جدید حمایت از کودکان بی‌سرپرست در ژاپن و مسائل مربوط به آن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وب‌سایت "نیوز دات کام"، ژاپن در ماه مِه (31 روز منتهی به 11 خرداد) لایحه‌ای را تصویب کرد که پس از 70 سال، قانون رفاه کودکان بی‌سرپرست را به طور چشمگیری بهبود می‌دهد. در این لایحه، رشد کودکان در کانون خانواده از حقوق اصلی آن‌ها شناخته شده است. با اینکه این لایحه درباره چگونگی و جزئیات این امر چندان دقیق نیست، کارشناسان معتقدند تصویب آن، گامی در کمرنگ کردن نقش پرورشگاه‌ها و تمرکز بیشتر بر نقش خانواده در رشد کودکان به حساب می‌آید.

40 هزار کودک بی‌سرپرست در ژاپن وجود دارد که 85 درصد آن‌ها در پرورشگاه‌ها نگهداری می‌شوند. همین مسئله نگرانی‌های سازمان ملل متحد را نیز برانگیخته است. این در حالی است که حتی در صورت اجرای این مصوبه، تا سال 2029 تنها 33 درصد از کودکان بی‌سرپرست ژاپنی صاحب خانواده خواهند شد.

حال، این آمار پرسشی به میان می‌آورد: چگونه می‌توان برای ده‌ها هزار کودک بی‌سرپرست، خانواده یافت؟

یکی از مسئولان پرورشگاهی در ژاپن گفت: "ما هرکاری از دستمان برآید برای کودکان بی‌سرپرست انجام می‌دهیم. البته واضح است رابطه نزدیکی که ناپدری و نامادری با کودک برقرار می‌کنند با رابطه‌ای که در پرورشگاه‌ها به صورت جمعی با آن‌ها برقرار می‌شود تفاوت‌های بسیاری دارد."

یکی از مشکلات عمده در این راه، ناآگاهی از نظام فرزندخواندگی در ژاپن است. در این کشور تنها 10200 خانواده آماده برای به سرپرستی پذیرفتن کودکان ثبت شده است. این در حالی است که آمار نشان می‌دهد تنها 544 خانواده در سال 2015 کودک‌هایی را به فرزندخواندگی پذیرفته‌اند. از آن‌جا که شهروندان ژاپنی، پیوندهای خونی را بسیار گرامی می‌دارند، آمار فرزندخواندگی در این کشور بسیار پایین است. حال باید دید این قانون جدید تا چه حد در تغییر این روند نقش خواهد داشت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار