یادداشت/

پیروزی نهایی در عراق نزدیک است

علی‌رغم مخالفت‌های آشکار و پنهان عوامل خارجی در داخل عراق، فلوجه از تسخیر داعش بیرون آمد.

پیروزی نهایی در عراق نزدیک استبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،"محمدمهدی ملکی" طی یادداشتی به بررسی اهمیت آزادسازی فلوجه پرداخت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

اخیرا خبر فرح بخش آزادسازی شهر استراتژیک فلوجه عراق را داشتیم که موجب خوشحالی و امیدواری بسیاری از عراقی ها و دوستان واقعی دولت و ملت عراق شد، فلوجه شهری است که با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۶۵ کیلومتری غرب بغداد واقع شده است و چهارراهی اساسی و حیاتی در مسیر اتصال و دسترسی به جنوب، شمال، شرق و غرب عراق به حساب می آید.

اهمیت آزادسازی فلوجه از زوایای گوناگونی قابل بررسی است، یکی اینکه این شهر همانطور که گفتیم تنها ۶۵ کیلومتر با بغداد پایتخت عراق فاصله دارد و تروریست ها همواره خود را در کمین ورود به پایتخت و فتح آن می دیدند و مترصد فرصتی مناسب بودند تا از لایه های متعدد امنیتی شهر بغداد هم عبورکرده و به زعم خود دولت کنونی آن کشور را سرنگون سازند. بنابراین در درجه اول امکان عملی شدن این توطئه تکفیری ها با آزادسازی فلوجه از میان رفت.

نکته دیگر اینکه نزدیکی و دسترسی فلوجه به موصل به عنوان مرکز فرماندهی داعشی ها اهمیت این آزادسازی را دوچندان می کند، این بدان معنا است که فلوجه آخرین سنگر و پناهگاه دفاعی تروریست ها محسوب می شد تا در مقابل مرکز فرماندهی خود دیواری دفاعی داشته باشند. حال با فروریختن آن دیوار دفاعی، تروریست ها نیروهای امنیتی و ارتش عراق را در یک قدمی خود می بینند و عرصه را بر خود تنگ تر از گذشته احساس می کنند.

موضوع دیگری که می تواند نکته قابل توجهی برای بررسی کارشناسان و تحلیل گران سیاسی قرار گیرد این است که نیروهای عراقی توانستند علی رغم مخالفت های آشکار و پنهان امریکا و عربستان و دیگر دنباله روهای منطقه ای و عوامل نفوذی در داخل عراق، فلوجه را از تسخیر داعش بیرون آورند. 

خوب این امر از منظر اینکه دولت عراق خود به تنهایی چنین اقدامی را انجام داده به منزله استقلال سیاسی دولت است که توانسته بدون توجه به فشارهای خارجی، تصمیم خود را عملیاتی کند.  
موضوع مخالفت با آزادسازی فلوجه تنها به صرف اینکه مخالفت روانی-تبلیغاتی و سیاسی علیه دولت عراق بوده باشد هم نبوده، بلکه تجهیز،تسلیح و کمک های اطلاعاتی هم طبق روال سنوات اخیر به سمت تروریست ها روانه می شده و آنها از حمایت همه جانبه دوستان غربی عربی خود بهره مند بودند.

هجمه شدیدی که به نیروهای مردمی عراق در پی انجام این عملیات وارد آمد همچون عملیات آزادسازی تکریت (به عنوان شهری دیگر که اکثر ساکنان آن را سنی نشینان عراق تشکیل می دهند) که می گفتند نیروهای مردمی با سنی ها بدرفتاری دارند، آنها را اسیر و شکنجه می کنند و غیره، که با طرح این قبیل مسائل سعی در جنگ روانی و تخریب چهره نیروهای خدوم و بی ادعای مردمی عراق را داشتند تاثیری در کار حشد الشعبی نگذاشت و آنها جان، مال و آبروی خود را برای مبارزه با تروریست ها تمام و کمال به میدان آوردند و ترسی از سیاه نمایی های دشمنان ملت عراق به خود راه ندادند.

 شکر خدا این بار هم با وجود همه این بدرفتاری ها و تبلیغات سوء رسانه ای علیه حشد الشعبی آنها توانستند نقش موثر خود را در کنار دیگر نیروهای ارتشی، نظامی و امنیتی عراق به خوبی ایفا کنند. 

آزادسازی فلوجه امیدواری عراق و نیروهای نظامی-امنیتی آن را بیش از گذشته کرده، چرا که از امروز دیگر آنها هم و غمشان بر آزادسازی موصل متمرکز خواهد بود.

 طبق آنچه شنیده شده تنها ۱۵ الی ۲۰ درصد خاک عراق در اشغال تروریست ها باقی مانده است و نظر به عقیده اکثر تحلیل گران آگاه در مسائل عراق، نیروهای تروریستی خود بر این امر واقف هستند که نفس های آخر حضورشان را به عنوان اشغالگر در خاک عراق می کشند و همین روزها و هفته های آتی، دیگر شاهد لوث وجود آنها در عراق نخواهیم بود.

پیروزی نهایی  در عراق نزدیک است، لذا بایستی کلیه نهادهای دولتی، پلیس، نیروهای مردمی، ارتش و سایر قوای نظامی و امنیتی، مرجعیت و آحاد مختلف مردم عراق فارغ از شیعه، سنی، کرد، عرب و غیر عرب، اتحاد و همبستگی خود را تقویت کرده و گام های آخرین مبارزه با تروریست ها را محکم تر از گذشته بردارند تا به یاری پروردگار ثبات امنیتی و به دنبال آن ثبات سیاسی-اقتصادی و فراهم شدن بستر لازم جهت آرامش و رفاه در زندگی مردم رنج دیده و مظلوم عراق را شاهد باشیم.
 
 
 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار