در این مطلب با ما همراه شوید تا بتوانید با گوشی های هوشمندتان مانند دوربین های حرفه ای عکاسی (DSLR ) عکس بگیرید.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها با پیشرفت چشمگیری که در کیفیت دوربین گوشیها اتفاق افتاده و با همه‌گیر شدن شبکه‌های اشتراک عکس، برخی از عکاسان باتجربه نیز به عکاسی با گوشی هوشمند روی آورده‌اند.
 
عکاسی حرفه ای با گوشی های هوشمند تنها با

در واقع کلیات ثبت عکس خوب، همان قواعدی است که برای عکاسی با یک DSLR باید رعایت کنید. ولی همانطور که گقته می‌شود بهترین دوربین آن دوربینی است که همراه شماست و معمولاً گوشی شما همه جا همراهتان است. پس بهتر است با آن بهتر آشنا شوید و تمرین کنید تا عکسهای بهتری بگیرید. 

1.  گوشیتان را بشناسید

با گوشیتان در شرایط مختلف عکاسی کنید تا محدودیت‌ها و تواناییهایش را به خوبی درک کنید. زیرا دوربین گوشیهای هوشمند معمولاً دارای دیافراگم ثابت هستند و بیشتر تغییرات در نوردهی از طریق تنظیم ایزو در آنها صورت میگیرد. در شرایط مختلف عکاسی کنید تا ببینید حداکثر تا چه ایزویی می‌توانید کیفیت قابل قبولی به دست آورید و تا چه سرعت شاتری می‌توانید عکسهای واضحی را ثبت کنید.

2.  اپ‌هایتان را بشناسید

عکاسی حرفه ای با گوشی های هوشمند تنها با

به اپ استاندارد گوشیتان بسنده نکنید. درحالیکه برخی از گوشیها اپ‌های نسبتاً کاملی را با کنترل‌های دستی و حتی فرمت RAW ارائه می‌کنند برخی دیگر دارای محدودیتهای زیادی هستند. به هر حال بد نیست چند اپ مختلف عکاسی را مورد آزمایش قرار دهید تا ببینید کدامیک بهتر می‌توانند امکانات مورد نظر شما را ارائه کنند. حتماً نرم‌افزاری را برگزینید که اجازه‌ی انتخاب دستی ایزو و سرعت شاتر را بدهد.
در بین بهترین اپ‌های عکاسی می‌توان Adobe Photoshop Lightroom، Camera EV-5 و Snapspeed را نام برد. 
همچنین برخی از این اپ‌ها فیلترها و افکت‌هایی را برای اعمال بر روی عکس ارائه می‌کنند، در صورتیکه می‌خواهید از این افکت‌ها استفاده کنید ابتدا یک کپی از عکس اصلی را ذخیره کنید، سپس بر روی آن افکت‌ها را اعمال نمایید.

3.  به نور  اهمیت بدهید

در این بخش قواعد کاملاً مشابه کار با یک دوربین DSLR هستند. نوردهی یکی از مهمترین بخش‌های عکاسی است. برای به دست آوردن نور مناسب حواستان به جهت خورشید باشد، در صورت نیاز به سایه بروید، از فلش استفاده کنید یا صبر کنید تا نور مورد نظرتان ایجاد شود. 
برخی اوقات ممکن است فلش گوشی عکستان را خراب کند، در اینگونه موارد می‌توانید از نور صفحه نمایش گوشی دیگری استفاده کنید. به خصوص اینکه می‌توانید از دوست یا همراهانتان بخواهید که از جهت مورد نظرتان بر روی سوژه نور بتابانند. نور صفحه نمایش نرم تر از نور فلش است و ظاهر دلپذیرتری را ایجاد می‌کند.

عکاسی حرفه ای با گوشی های هوشمند تنها با

4.  کادربندی مهم است

اگر قوانین کادربندی خوب را بدانید، با هر دوربینی می‌توانید عکسهای تاثیرگذاری را ثبت کنید:

گوشی را صاف بگیرید:
 مطمئن شوید گوشی را تا جای ممکن موازی افق نگه می‌دارید. بسیاری از اپ‌ها دارای نموداری برای نمایش تراز گوشی هستند.

قانون یک سوم:
 این قانون در هر نوع عکاسی‌ای صادق است. سوژه را همیشه در مرکز قرار ندهید.

از خطوط هدایتگر استفاده کنید: 
سعی کنید در مناظر، خطوطی را که موجب هدایت چشم می‌شوند شناسایی کنید و از آنها برای هدفتان بهره بگیرید.

حواستان به پس زمینه باشد:
 پس زمینه‌ی شلوغ یا روشن و پرکنتراست می‌تواند موجب جذب چشم بیننده به سمت خود شود و سوژه‌ی اصلی را تحت‌الشعاع قرار دهد. پس به آنچه در پس‌زمینه‌ی عکس می‌گذرد دقت کنید.
کارگردانی کنید: همیشه لازم نیست به دنبال کادر بگردید. خودتان هم می‌توانید کادربندی را درست کنید. وسایل را جابجا کنید. اشیاء رنگی را به کاردتان بیفزایید. 

قوانین را زیر پا بگذارید:
وقتی به قوانین مسلط شدید، می‌توانید برای تاثیرگذاری بیشتر یا ایجاد تصاویری دراماتیک آنها را به شکلی آگاهانه زیر پا بگذارید.

5. عکستان را قاب بگیرید!

از اشیاء پیش‌زمینه‌ی عکس به عنوان قابی برای سوژه‌ی اصلی یا پس زمینه استفاده کنید. از پشت پنجره‌ها، از درون آینه، از داخل چادر و ... عکاسی کنید.

6. زاویه‌ی دیدتان را تغییر دهید

سعی کنید از زوایای مختلفی عکس بگیرید، بیش از حد نزدیک شوید، از ارتفاع‌های غیرعادی، زیادی پایین یا زیادی بالا عکس بگیرید. بر روی جزئیات کوچک فوکوس کنید. به یک عکس ساده‌ی گرفته شده از حالت ایستاده بسنده نکنید.

7.  از سیاه و سفید استفاده کنید

برای جذاب شدن عکستان سیاه و سفید عکاسی کنید ، عکاسی سیاه و سفید را هم می‌توانید در شرایط پشت به نور یا در نور کم هم استفاده کنید. در چنین شرایطی استفاده از سیاه و سفید نتایج جذابتر و دراماتیک‌تری تولید می‌کند.

8. عکسهایتان را ادیت کنید

در خیلی از موارد ممکن  است مجبور شوید عکسی را خیلی سریع بگیرید. ممکن است کادربندی مناسبی نداشته باشد. شاید هم نوردهی آن ضعیف است. می‌توانید بسیاری از این موارد را پس از ثبت عکس و با استفاده از اپ‌های ادیت برطرف کنید. کادربندیتان را با کراپ کردن عکس بهبود ببخشید. اشباع رنگ، کنتراست، نور و شارپنس عکس را تغییر دهید تا زنده‌تر به نظر آید. خیلی از اوقات عکسهایی که شاید از دست رفته به نظر برسند نیز با کمی ادیت تبدیل به عکس‌های خوبی می‌شوند.
اگر گوشی شما قابلیت ثبت عکس RAW را دارد، از این قابلیت استفاده کنید. عکاسی با فرمت RAW کار پس‌پردازش عکس را به مراتب راحت‌تر می‌کند.

9. از ابزارها استفاده کنید

مونوپادها فقط برای سلفی گرفتن خوب نیستند. از آنها استفاده کنید تا به زاویه دیدهایی دست یابید که با در دست داشتن گوشی غیرممکن هستند. یک سه پایه‌ی کوچک بخرید تا با استفاده از آن بتوانید عکسهای Long Exposure بگیرید. بعضی اوقات می‌توان از یک عینک دودی پولاریزه برای بهبود رنگهای عکس استفاده کرد! شاید هم بخواهید از یک عینک طبی برای افکت Fish Eye استفاده کنید. اینروزها حتی می‌توانید لنزهایی را نیز برای دوربین گوشی تهیه کنید. 

10. ذهنتان را باز نگاه دارید  و عکاسی کنید

عکاسی حرفه ای با گوشی های هوشمند تنها با


حتی اگر یک عکاس باتجربه هستید، عکسی را به خاطر نداشتن تجهیزات حرفه‌ای از دست ندهید. ثبت یک لحظه‌ی تکرار نشدنی با دوربینی ضعیف‌تر بهتر است تا از دست دادن آن لحظه. در واقع این تجهیزات نیستند که یک فرد را تبدیل به عکاس خوبی می‌کنند، بلکه دید هنری اوست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.