هر دلار آمریکا در معاملات امروز (چهارشنبه) بازار آزاد تهران از مرز 35 هزار و 50 ریال عبور کرده و روند افزایشی را تا 35 هزار و 350 ریال پیش گرفته، در حالی که ارزش دلار در بازارهای جهانی روند نزولی را آغاز کرده است

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، روند صعودی نرخ دلار در بازار آزاد تهران پس از اعلام نتایج همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (چهارم تیر) آغاز شد و همچنان با شتاب ادامه دارد.

52 درصد مردم انگلیس روز جمعه گذشته در یک همه پرسی به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند و این کشور پس از 43 سال از این اتحادیه خارج می شود.

نرخ هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران در روز شنبه گذشته (پنجم تیرماه) 34 هزار و 643 ریال، در روز یکشنبه 34 هزار و 707 ریال ، در روز سه شنبه 34 هزار و 783 ریال و امروز چهارشنبه در ابتدای شروع معاملات 34 هزار و 884 ریال بوده است. نرخ هر دلار آمریکا اکنون در تارنمای شبکه اطلاع رسانی اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران 35 هزار و 350 ریال درج شده است.

نرخ دلار در بازار آزاد تهران در حالی به روند افزایشی خود ادامه می دهد که سیر صعودی ارزش برابری آن در مقابل دیگر ارزهای معتبر دنیا از دیروز(سه شنبه) متوقف شده است.

اندازه شاخص دلار که تغییرات نرخ برابری دلار آمریکا در برابر مجموعه ای از ارزهای اصلی را اندازه می گیرد، در تاریخ 23 ژوئن (سوم تیر)، روز برگزاری همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، معادل 93.53 بود.

روز جمعه 24 ژوئن (چهارم تیر)، پس از اعلام نتیجه همه پرسی یادشده، اندازه شاخص دلار با 2.18 درصد افزایش نسبت به روز پیش از آن به 95.57 دلار رسید. این افزایش چشمگیر که از سال 2008 بی سابقه بود، روز دوشنبه نیز ادامه یافت و با 1.18 درصد افزایش نسبت به روز جمعه به 96.70 رسید.

پس از آن، تاثیر شوک خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر بازارها کاهش یافت به طوری که اندازه این شاخص در روز گذشته و امروز به ترتیب با 0.5 و 0.2 درصد کاهش نسبت به روزهای قبل شان به 96.19 و 96.01 تنزل کرد.

خبرگزاری رویترز امروز(چهارشنبه) از افزایش نرخ برابری ین ژاپن در برابر دلار آمریکا همزمان با بازگشت آرامش به بازار جهانی ارز خبر داد.

براساس این گزارش، ثبات نسبی بازار همچنین به افزایش نرخ برابری پوند و یورو در برابر دلار در مقایسه با مقدار آنها پس از اعلام نتیجه همه پرسی کمک کرد.

رویترز افزود، پس از تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا که امواج تکان دهنده آن جمعه گذشته (چهارم تیر) همه بازارها را فرا گرفت و تاثیر آن تا دوشنبه گذشته (هفت تیر) ادامه داشت. ارزش پوند و یورو کاهش و ارزش ین ژاپن بالا رفت. اما از آن پس به دلیل رخ ندادن اتفاق مهم دیگری، تاثیر رویداد یاد شده بر بازارها کاهش یافت.

روز چهارشنبه، نرخ برابری پوند در برابر دلار آمریکا 0.3 درصد بالا رفت و هر پوند در مقابل یک دلار و 34 سنت معامله شد. همچنین نرخ برابری یورو در مقابل دلار 0.1 درصد بالا رفت و هر یورو معادل یک دلار و 11 سنت قیمت گذاری شد.

«کنستانتین بالز» مدیر استراتژی ارزی شرکت یو.بی.اس (UBS) زوریخ گفت: پس از چند روز ناپایداری، به نظر می رسد بازارها اکنون با نرخ برابری هر یورو معادل یک دلار و 10 سنت و هر پوند معادل یک دلار و 33 سنت، به تعادل جدیدی رسیده اند.

نرخ هر پوند در معاملات روز شنبه گذشته (پنجم تیرماه) بازار آزاد تهران، نخستین روز پس از اعلام نتایج همه پرسی، با بیش از پنج هزار ریال افت نسبت به روز چهارشنبه پیش از آن (دوم تیرماه) به 45 هزار و 261 ریال رسید. اما در روز یکشنبه گذشته روند افزایشی پیش گرفت و به 48 هزار و 970 ریال رسید. نرخ هر پوند نیز در روز سه شنبه به 48 هزار و 530 ریال و امروز چهارشنبه به 48 هزار و 400 ریال رسید.

دیروز و امروز(سه شنبه و چهارشنبه) که ارزش پوند در بازارهای جهانی به نسبت جمعه گذشته بالا رفته بود، نرخ آن در بازار آزاد تهران نیز نسبت به روز شنبه گذشته روند صعودی داشت.

تغییرات نرخ هر یورو در بازار آزاد تهران تحت تاثیر همه پرسی انگلیس بیشتر روند نزولی داشته است. این نرخ شنبه گذشته (پنجم تیرماه) 39 هزار و 225 ریال بود که نسبت به روز چهارشنبه پیش از آن 236 ریال کاهش داشت. نرخ هر یورو در بازار آزاد تهران در روز یکشنبه گذشته به 38 هزار و 947 ریال تنزل کرد. دیروز این نرخ 96 ریال بالا رفت و به 39 هزار و 43 ریال رسید و امروز (چهارشنبه) 39 هزار و 220 ریال ارزش پیدا کرد. تغییرات نرخ یورو را نیز می توان تا حدودی در راستای نوسان های آن در بازار جهانی ارزیابی کرد.

یکی از صرافان بازار تهران در گفت وگو با ایرنا، دلیل شتاب زیاد قیمت دلار در بازار امروز و و عبور از 35 هزار ریال را کاهش نرخ سود سپرده های بانکی دانست و گفت: کاهش سود سپرده تا 15 درصد، سبب ورود نقدینگی به بازار و در نتیجه افزایش تقاضای دلار شده است.

به گفته وی، بازار مسکن اکنون توان جذب نقدینگی حاصل از خروج سپرده های بانکی را ندارد و در نتیجه تقاضا به سمت بازار سکه و ارز کشیده شده و در افزایش نرخ آنها اثر گذاشته است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار