پسوند پزشکی معیار واگذاری رشته به وزارت بهداشت نیست/بلاتکلیفی کمیته مشترک بین دو وزارتخانه

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه پسوند پزشکی معیار واگذاری رشته به وزارت بهداشت نیست، از بلاتکلیفی کمیته مشترک دو وزارتخانه به دلیل عدم امضای وزیر بهداشت خبر داد.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درباره واگذاری مسئولیت برخی رشته های مشترک میان دو وزارتخانه علوم و بهداشت، از جمله روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مکاتبه ای که وزارت بهداشت با رییس جمهور داشته و دستوری که رییس جمهور ابلاغ کرده، فی نفسه مشکلی ندارد، اما آنچه در خبر ها آمد که این کار با هماهنگی دو وزارت خانه انجام شده ، این مساله را تکذیب می کنم.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به هماهنگی دو وزارتخانه علوم و بهداشت در واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت تاکید کرد: چنین هماهنگی برای واگذاری این رشته به وزارت بهداشت صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: نفس صحبت رییس جمهور ایرادی ندارد که رشته های مبتنی بر سلامت در وزارت بهداشت متمرکز شود، اما همه این موارد به محتوای درسی مرتبط است. اگر یک رشته ای صرفا یک پسوند سلامت پزشکی و دارویی دارد لزوما به این معنی نیست که پس به وزارت بهداشت مرتبط است.

معاون آموزشی وزارت علوم یادآورشد: مهمترین نکته ای که باید مد نظر قرار داده شود این است ما باید یک ملاک درستی برای اینکه متولی یک رشته ای را مشخص کنیم داشته باشیم، همین طوری نمی شود با یک بخشنامه و نامه تمام رشته هایی که فرض کنید، پسوند پزشکی و سلامت دارد را به وزارت بهداشت منتقل کرد، این پسوندها تعیین کننده نبوده بلکه محتوا تعیین کننده است.
 
وی افزود: درهمین راستا وزارت علوم با وزارت بهداشت یک توافقی را در حضور هر دو وزیرعلوم و بهداشت انجام داد و توافق شد که کمیته ای تشکیل شده و دستورالعملی را در رابطه با اینکه مجری رشته های بین رشته ای کدام وزارت خانه باشد، تصمیم گیری کند. کمیته مذکور نیز دستورالعملی را در این زمینه تدوین و پنج مولفه را مشخص کرد که این مولفه ها تعیین کننده این مهم هستند که تمرکز یک رشته به کدام وزارت خانه مرتبط می شود.

شریعتی نیاسر گفت: متاسفانه این دستورالعمل علی رغم هماهنگی های صورت گرفته و توافق دو وزیر و امضای معاون آموزشی وزارت علوم و معاون آموزشی وزارت بهداشت، توسط وزیر بهداشت امضاء نشده و به صورت بلاتکلیف باقی مانده است.

وی اظهار داشت: تمرکز مواد درسی درحوزه پزشکی یا غیرپزشکی، تمرکز عرصه های آموزش عملی در حوزه‌ها، جایگاه اصلی شغلی فارغ التحصیلان رشته و مرجع صادر کننده مجوز کار فارغ التحصیلان آن رشته در جامعه و مداخلات حرفه ای از جمله پنج مولفه‌ این کمیته هستند، لذا اگر هر رشته ای با توجه به این پنج مولفه، امتیاز بیشتری به سمت پزشکی بگیرد به وزارت بهداشت و در غیر این صورت به وزارت علوم واگذار می شود.

معاون آموزشی وزیرعلوم با اشاره به اینکه تمام رشته های در اختیار وزارت علوم کماکان برقرار است، یادآور شد: دانشگاه های ما از این نظر نگرانی نداشته باشند چون اگر بنا باشد جابه جایی هم صورت گیرد قاعدتا در قالب بررسی پنج مولفه مذکوری که ذکر شد، انجام می گیرد.

گفتنی است، شورای تحول هم که متولی رشته های علوم انسانی است رسما مشخص کرده که رشته هایی مانند روانشناسی بالینی و از این دست رشته ها از گرایش های رشته علوم انسانی بوده و کاملا غیر پزشکی هستند و هیچ دلیلی ندارد که این رشته ها به علوم پزشکی واگذار شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار