آداب و رسوم مردم افغانستان در ایام عید فطر + تصاویر

افغانستانی‌ها با آداب و رسومی که بیشتر شامل عبادت، دید و بازدید و رفتن به تفرجگاه‌ها می‌شود از عید فطر به صورت ویژه‌ طی 3 روز تجلیل می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افغانستانی‌ها همانند سایر مسلمانان جهان و ساکنان کشورهای اسلامی از عید سعید فطر به صورت با شکوه و ویژه‌ای تجلیل کرده و آن را گرامی می‌دارند.
 
ارج‌گذاری این عید بزرگ اسلامی به حدی است که تمام ادارات دولتی و خصوصی بر اساس تقویم 3 روز تعطیل عمومی بوده و علاوه بر روزهای تعطیلی عادی که پس از آن مانند روزها (جمعه) و (پنجشنبه) است نیز افغانستانی‌ها به برگزاری رسوم ویژه‌ای عیدی می‌پردازند.
 
بررسی تمام آداب و رسوم افغانستانی برای عید سعید فطر به حدی وسیع و گسترده است که نمی‌توان آن را در یک مطلب گنجاند، لذا ما آداب و رسوم افغانستان را در 5 روز پایانی ماه مبارک رمضان که مردم خود را برای تجلیل از این عید بزرگ آماده می‌کنند را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دادیم.
 
از سوی دیگر، هر منطقه، روستا و ولایت افغانستان آداب و رسوم منحصر به خود را دارند که بررسی تمام این آداب و رسوم از حوصله این متن خارج بوده و تنها به آداب و رسومی پرداخته می‌شود که شامل اکثریت افغانستانی‌ها می‌شود.
 
آداب و رسوم مردم افغانستان در ایام عید فطر + تصاویر
 
عیدسعید فطر از جایگاه ویژه‌ای بین افغانستانی‌ها برخوردار بوده و به همین دلیل آنها این عید را به صورت باشکوهی تجلیل کرده و آداب و رسوم بومی خود را انجام می‌دهند.
 
ساکنان افغانستان که پیش از فرا رسیدن عید سعید فطر به غبارروبی منازل، تهیه میوه‌های تازه و خشک، مواد غذایی ویژه عید و حنابندان پرداخته و به پسران و دختران تازه داماد و تازه عروس هدیه می‌دهند و سعی می‌شود تا این عید به صورت باشکوهی تجلیل شود.
 
آداب و رسوم مردم افغانستان در ایام عید فطر + تصاویر 

‌همزمان با طلوع آفتاب همه با شور و شادی نخستین روز عیدسعید فطر را آغاز کرده و بزرگان خانواده فطریه خود را نزد علمای دینی می‌برند.
 
دادن فطریه روزه بین مردم افغانستان اسلامی به حدی مهم است که آنها به هر صورت ممکن پیش از حضور در مساجد جهت انجام نماز عید، آن را به علمای دینی می‌دهند تا آنها بین فقرا توزیع کنند.
 
پس از آن، اکثر خانواده‌های افغانستانی به صورت گروهی به سمت مساجد رفته و این نماز که خود نماد وحدت و همدلی مسلمانان است را ادا کرده و برای پیروزی اسلام و نابودی استکبار جهانی به بارگاه خداوند متعال دعا می‌کنند.
 
مسلمانان پس از برگزاری این نماز به سمت منازل خود رفته و در برخی موارد مستقیم به منازل بزرگان خود جهت تبریکی عید و ادای احترام می‌روند.
 
رفتن به منازل بزرگان خانواده و اقوام نیز یکی از رسوم مهم افغانستانی‌ها بوده و آنها با رفتن به این منازل، دستان بزرگان خود را به نشان احترام بوسیده و ضمن حلالیت خواستن از آنها عید را به آنان تبریک می‌گویند.
 
 آداب و رسوم مردم افغانستان در ایام عید فطر + تصاویر
 
همزمان با این، افغانستانی‌ها در اول صبح نخستین روز عید، سفره عیدی را پهن و به چیدمان میوه‌های تازه و خشک و شیرینی و شربت پرداخته و چای ویژه‌ای برای مهمانان تهیه می‌کنند.
 
رفت‌وآمد افغانستانی‌ها در جریان روزهای عید به منازل دوستان و اقوام به حدی است که تمام میوه‌های خشک و تازه و شیرینی همزمان با پایان روزهای عید، نیز پایان می‌یابد.
 
افغانستانی‌ها در نخستین ساعات روز نخست سعید عید فطر بویژه پس از ادای نماز این عید بزرگ اسلامی جهت تسلیت و دلجویی به خانه کسانی می‌روند که عضوی از خانواده خود را چندی قبل از دست داده‌اند که این یکی از آداب مهم افغانستانی‌ها بوده که هدف عمده آن نیز تسلیت و دلجویی است و در صورت مبادرت برخی افراد از رفتن به منازل این خانواده‌ها، اعضای این خانواده از این نزدیکان و وابستگان خود ناراحت می‌شوند.
 
آداب و رسوم مردم افغانستان در ایام عید فطر + تصاویر 

ساکنان افغانستان اسلامی عید سعید فطر را عید وحدت و همبستگی می‌دانند، به همین دلیل آنها رفتن به منازل همدیگر را از هر چیزی بیشتر ترجیح می‌دهند.
 
اما حضور آنها در تفرجگاه‌ها نیز دیدنی و جالب است که بیشتر در جریان روزهای دوم و سوم و حتی چهارم عید صورت می‌گیرد.
 
عید سعید فطر و عید سعید اضحی شباهت زیادی به عید نوروز ایران دارد و تنها مهم‌ترین تفاوت آن است که ایرانی‌ها 13 روز از عید نوروز و افغانستانی‌ها 3 روز از این 2 عید را تجلیل می‌کنند.
 
منبع: فارس
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار