چرا روزه گرفتن در عید فطر حرام است؟

حجت‌الاسلام بهاری گفت: خداوند در عید فطر نعمت‌هایش را به انسان هدیه می‌دهد و شایسته است که بنده هم نعمت‌های پروردگار از جمله خوراکی ها را در این روز رد نکند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به علت حرام بودن روزه گرفتن در عید فطر گفت: روزه گرفتن شاکله اصلی ماه رمضان بوده و انجام این فریضه الهی در ماه خدا واجب است که پس از پایان این ماه و در نخستین روز از ماه شوال، عید سعید فطر قرار دارد. برای حفظ شاکله اصلی ماه رمضان و وجه تمایز میان این رمضان و ماه‎های دیگر سال، عید سعید فطر به وجود آمده است.

وی افزود: در واقع عید فطر ابلاغیه‌ای به بندگان است که می‌گوید هر شراطی که در ماه رمضان وجود داشته به حالت عادی باز می‌گردد. برای نمونه قرائت هر آیه قرآن در این ماه به مقدار تلاوت کل قرآن کریم در دیگر ماه‌های سال ثواب دارد، حالا با حلول ماه شوال و عید سعید فطر دیگر چنین شرایطی وجود ندارد. 

حجت الاسلام بهاری در ادامه اضافه کرد: در روزی که خدا برای انسان عید قرار داده است، انسان به شادی و سرور می‌پردازد و روزه گرفتن با این شرایط تناسبی ندارد. خداوند در عید فطر نعمت‌هایش را به انسان  هدیه می‌دهد و شایسته است که بنده هم نعمت‌های پروردگار از جمله خوراکی ها را در این روز رد نکند.

وی اظهار کرد: معنای واژه فطر شکافتن بوده اما معنایی که این واژه در عید سعید فطر پیدا می‌کند، بسیار عمیق تر است. عید فطر به معنای تزکیه انسان از رذیلت‌های اخلاقی و دستیابی به فضیلت‌های الهی است.

بهاری عنوان کرد: انسان در ماه مبارک رمضان می‌تواند مراتب بالای عرفانی را طی کند، زمانی که با اعمال دینی خود را تزکیه می‌کند، ظاهر این ماه را درک می کند و از ظاهر این ماه، به باطن آن می رسد. زمانی که باطن را درک کرد، توبه می کند و سپس در حقیقت این ماه مبار ک ذوب می شود و زمانی که ذوب شد ناخالصی هایش از میان می‌رود.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: در این هنگام است که انسان به خدا متصل می شود و پس از آن خدا می گوید فرقی بین من و بنده نیست. حالا در عید فطر انسان به پایان مسیر رسیده و به دلیل دستیابی به این جایگاه والا روز نخست ماه شوال، عید نامیده شده است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۰:۲۸ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
با سلام
علت اصلی همه احکام اللهی در دسترس نیست و همه این صحبت ها احتمالات عقلی هست لذا چون دسترسی به معصوم نداریم فقط از طریق حدیث باید علت اصلی را جستجو کنیم.اما از لحاط عقلی احتمالاتی مطرح هست مثلا برای عید قربان گفته می شود که این همه قربانی می شود و عقلانی نیست که از آنها استفاده نشود...
Iran (Islamic Republic of)
راتا
۰۱:۴۴ ۰۵ تير ۱۳۹۶
سلام...
بسیار مفید بود ممنون از زحماتتون امیدوارم خداوند یار و یاورتان باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۶ تير ۱۳۹۵
سلام
عید قربان که روزهای قبلش ماه رمضان نیست چرا در این روز روزه حرام هست؟
آخرین اخبار