اراک؛

توقف برداشت مواد معدنی به دستور دادستان اراک

برداشت مواد معدنی از تالاب میقان اراک به منظور کاهش آلودگی هوا و سلامت شهروندان اراکی، متوقف شد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اعلام این خبر افزود: این اقدام بر اساس مصوبه نشست تخصصی بررسی وضعیت تالاب میقان و دستور دادستان عمومی و انقلاب اراک صورت گرفت.
ابراهیمی کارنامی افزود: با توجه به اثر گذاری تالاب میقان بر آلودگی هوای کلانشهر اراک و پیگیری های به عمل آمده توسط این نهاد، مطالبات مردمی و تشکل های مردم نهاد استان نشستی برای بررسی وضعیت این تالاب ارزشمند برگزار شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در این نشست پس از ارائه گزارش و مباحث دستگاه های تخصصی، مقرر شد برداشت از معدن توسط شرکت املاح معدنی سولفات سدیم متوقف و با انجام برآورد دقیق دپوی موجود در سایت کارخانه که ناشی از اضافه برداشت در دوره های قبل بوده و بررسی های میدانی کمیته تخصصی، تصمیم نهایی اعلام شود.
ابراهیمی کارنامی ادامه : بر اساس بررسی های حقوقی ایراداتی بر تمدید پروانه بهره برداری از معدن وجود داشت و در این پروانه که در سال 1380 صادر شده سالانه 180 هزار تن برای مدت 10 سال مجوز برداشت صادر شده بود.
وی گفت: در سال 90 بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی پروانه برداشت از معدن تالاب میقان به سالانه 600 هزار تن و برای مدت 25 سال تمدید شده بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: در این رابطه شکایتی از طرف محیط زیست در هیات حل اختلاف استانداری و مراجع قضایی مطرح و تمام تلاش ها بر جلوگیری از تخریب تالاب میقان و کاهش اثرات فعالیت ها بر این تالاب به کار گرفته شد.
تالاب میقان اراک با وسعت حدود 25 هزار هکتار در 15 کیلومتری شمال شرقی اراک قرار گرفته و ارتفاع تالاب از سطح دریاهای آزاد یکهزار و 700 متر است و منابع تامین آب تالاب را بارش‌های جوی، آب سه رودخانه قره کهریز، فراهان و شهراب و پساب تصفیه فاضلاب اراک تشکیل می‌دهد.
انتهای پیام / ف
برچسب ها: اراک ، حفاظت ، محیط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.