گام به گام تا کنکور 95؛

با این روش ها وقتتان را در کنکور مدیریت کنید

یک مشاور تحصیلی گفت: كسب رتبه‌هاي برتر در كنكور، فقط با داشتن اطلاعات علمي ميسر نيست؛ زيركی و استفاده‌ی درست از وقت نيز نكته مهمی است كه بايد به آن توجه کرد.

محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی در گفت و گو باخبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مدیریت زمان در جلسه کنکور گفت: بسیاری از دانش‌آموزان با وجود  اطلاعات علمي بسيار بالا، به دليل عدم مديريت زمان در جلسه‌ي آزمون، فرصت نمي‌كنند به همه‌ي سؤال‌‌ها پاسخ دهند و عبارتی مانند «در جلسه‌ي آزمون وقت كم مي‌آورم»، «عجله كردم و همين باعث شد تعدادي تست را غلط بزنم»، «وقتي يك سؤال را جواب نمي‌دهم، دچار آشفتگي مي‌شوم»، «نمي‌توانم وقتم را در جلسه تنطيم كنم»، «روي يك سؤال، خيلي وقت مي‌گذارم و نمي‌توانم به تعدادي از سؤال‌هاي ديگر پاسخ دهم.» مشکلاتی هستند که بيشتر دانش‌آموزان كنكوري با آن مواجه بوده‌اند.

وی ادامه داد: باید به خاطر داشته باشيم كه كسب رتبه‌هاي برتر در كنكور، فقط با داشتن اطلاعات علمي ميسر نيست؛ زيركي و استفاده‌ي درست از وقت نيز نكته مهمي است كه بايد به آن توجه کرد.

این مشاور تحصیلی به نکاتی در مورد مديريت زمان در جلسه‌ي آزمون اشاره داشت و بیان کرد:داوطلبان با رعايت آن‌‌مي‌توانند  افزايش بازدهي در جلسه‌ي آزمون داشته و به  بيشتر سؤال‌هايي را كه معلومات كافي برای پاسخگویی به آن را دارند،  پاسخ دهند.

پوردستمالچی افزود: اولین مورد " تست زمان‌دار" بوده  که هدف از انجام اين تمرين، «قدرت تنظيم وقت» و «افزايش سرعت» است، نکته دوم نیز "مديريت زمان در جلسه" ، نکته سوم" نوشتن زمان شروع پاسخ‌گويي به سؤال‌هاي هر درس در همان ابتدا" ونکته آخر " از دست دادن روحيه" در زمان آزمون  است. 

 وی در ادامه به تكنيك (دایره و ضربدر ) که مرتبط با بحث مدیریت زمان در جلسه کنکور است اشاره داشته وخطاب به داوطلبان گفت: به‌طور‌حتم، تا ‌به ‌حال براي شما اتفاق افتاده است كه نام شخص يا موضوعي را به ياد نمي‌آوريد و فكر‌ كردن هم نتيجه‌اي نمي‌دهد، اما همين‌كه ذهن، به موضوع ديگري مشغول مي‌شود، ناگهان نام آن را به خاطر مي‌آوريد؛ ذهن ما داراي خاصيت رهايش است؛ يعني اگر از موضوعي رها شود، به آن مسلط مي‌شود.

این مشاور تحصیلی یادآور شد:  اصل رجعت بعد از تمركز، خود‌فعالي ذهن را روی موضوع‌های مختلف مي‌رساند بنابراین اگر سؤال‌هايي را كه شك داريد يا نمي‌دانيد، رها کنید، به‌طور‌حتم جواب آن‌ها را در دور دوم يا در هنگام جواب دادن به تست‌هاي ديگر، درمی یابید.

پوردستمالچی به مزیت دیگر این روش اشاره داشته و  اظهار کرد: به دليل اين‌كه ابتدا به تست‌هاي ساده پاسخ مي‌دهيد، روحيه مي‌گيريد و به‌راحتي به سؤال‌هاي سخت هم پاسخ مي‌دهيد.
 
وی با یادآوری این مساله که براي موفقيت نيازي به پاسخ دادن همه‌ي تست‌ها نيست و كافي است تست‌هايي را كه مي‌دانيم درست است، جواب دهيم ، بیان کرد: براي هر سؤال، چهار حالت وجود دارد؛ 1) با يك نگاه به سؤال و گزينه‌ها، جواب صحيح را تشخيص مي‌دهيم؛2) به سؤال، به‌طور‌ كامل مسلط هستيم و آن را با يك‌بار حل كردن، پاسخ مي‌دهيم؛3) راه‌حل سؤال را نمي‌دانيم يا اين‌كه پس از كلي وقت ‌گذاشتن، متوجه مي‌شويم كه راه‌حل صحيح را نمي‌دانيم. در کنار اين سؤال‌، يك علامت "خط تیره"گذاشته و عبور مي‌كنيم و 4) حل‌كردن سؤال‌ نياز به زمان زيادي دارد و يا بين دو گزينه شك داريم. در كنار اين سؤال‌ علامت "ضربدر" مي‌گذاريم و از آن عبور مي‌كنيم.

این مشاور تحصیلی گفت: پس از اين‌كه سؤال‌هاي يك درس را به طور ‌كامل جواب داديم، در صورت داشتن وقت اضافي، مي‌نويسيم رجوع به قسمت قبل و ابتدا به سؤال‌هايي كه در كنار آن‌ها علامت "ضربدر" وجود دارد و سپس به سؤال‌‌هايي كه كنار آن‌ها علامت "خط تیره" وجود دارد، پاسخ مي‌دهيم.

پوردستمالچی بیان کرد: با اجراي اين روش، دست‌كم 20 درصد زمان دارید كه به تست‌هاي (ضربدر و خط تیره دار) پاسخ دهيد.

این مشاور تحصیلی اظهار داشت: همان‌طور كه مي‌دانيد درصد متعادل در همه‌ي درس‌ها، عامل مؤثري در افزايش نمره‌ي تراز و رتبه است؛ بنابراين، هر درس را فقط در زمان مورد پيش‌بيني، پاسخ دهيدو براي اين موضوع و كنترل آن، با شروع آزمون، طبق جدول پيش‌بيني زمان پاسخ‌گويي به سؤال‌ها، زمان شروع هر درس را در ابتداي آن درس بنويسيد. 

 وی به "از دست دادن روحيه "در جلسه کنکور اشاره داشت و گفت: بيشتر داوطلبان كنكور وقتي نمي‌توانند به يك يا چند سؤال پاسخ دهند، دچار آشفتگي مي‌شوند و روحيه‌ي خود را از دست مي‌دهندکه علت اين موضوع، ايده‌آل‌گرايي و ميل پاسخ‌گويي به تمامي سؤال‌ها است. 

پوردستمالچی یادآور شد: خوب است بدانید  تعداد داوطلباني كه به 100 درصد سؤال‌‌ها پاسخ مي‌دهند، بسيار كم بوده و تعداد آن‌ها زياد نيست. پس نگران اين نباشيد كه 100 درصد نزديد. ولي نگران اين موضوع باشيد كه نتوانيد توانايي‌هاي خود را بروز دهيد؛ مهم نيست كه نتوانيم به همه‌ي تست‌ها پاسخ دهيم، مهم اين است كه بتوانيم همه‌ي سؤال‌‌هايي را كه مي‌دانيم، پاسخ دهيم.


انتهای پیام/

برچسب ها: کنکور ، تست زدن ، داوطلبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار